Min tomtgräns går vid vägen utanför. Det är en 70-väg vilket innebär att en del kör runt 90 km/h vilket gör min infart/utfart rätt så farlig och jag kommer inte in med släpkärra på garageuppfarten, så jag tänkte lägga igen diket med grus och ersätta det med rör istället. Så jag kan (vid behov) parkera bil med släp på längden utmed häcken där.

Behöver jag söka tillstånd för det?
Skall jag lägga dränslang istället för "trumma", eller rentav bägge delar?
 
  • Tomtgräns vid en 70-väg med farlig utfart och en häck där ägaren planerar att parkera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På andra sidan infarten ser det ut såhär:
 
  • Utsikt över en infart med stenmur, husfasad, soptunnor och landsväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Det är med största sannolikhet väghållarens dike så det får du inte ändra.

Om det är Trafikverkets väg så har de vägrätt för väganläggningen inklusive diket. Vill du ändra utfarten ta kontakt med dem. Finns säkert nån webtjänst idag.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Är det en allmän väg så behöver du kontakta Trafikverket. Enskild väg så behöver du troligen kontakta vägföreningen. Eller så struntar du i det och bara fyller igen diket. Men en dräneringsslang duger inte, om nu inte du infart ligger på ett backkrön så inget vatten rinner i diket.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Det värsta som kan hända om jag lägger igen det är väl att jag får gräva upp det igen va? Ökar ju bara säkerheten på vägen, så gör ju inget "dumt" :cool:

Såhär kanske?
 
  • Illustration av ett dräneringsprojekt med grus, trumma och dräneringsslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dränslangen kan du skippa. Den gör ingen nytta för du ritat den.
Verkar inte finnas nån trumma där sedan tidigare, så fyll igen med grus. Eller lägg dräneringsslangen i botten av diket innan du fyller igen. är där en vägtrumma så behöver du förlänga den. Men som det ser ut på bilden finns varken dike inne eller en vägtrumma under nuvarande infart
 
Redigerat:
  • Gilla
Kakel87 och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Dränslangen kan du skippa. Den gör ingen nytta för du ritat den.
Verkar inte finnas nån trumma där sedan tidigare, så fyll igen med grus. Eller lägg dräneringsslangen i botten av diket innan du fyller igen. är där en vägtrumma så behöver du förlänga den. Men som det ser ut på bilden finns varken dike inne eller en vägtrumma under nuvarande infart

Jodå, där finns allt en trumma under infarten. Så då bara förlänga den, fylla upp med grus. Klart?
 
rockin_john rockin_john skrev:
Jodå, där finns allt en trumma under infarten. Så då bara förlänga den, fylla upp med grus. Klart?
Ja
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Kan man förlänga en cementtrumma med en plastmodell? Det ligger en 300mm cementtrumma där idag...
 
Ja, men bara om innerdiametern är större. Dvs trä pvcröret utanpå.
Men enklast är att få tag på cementrör.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Thanks
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.