Hej!

Vi har länge haft problem med att vattnet inte rinner undan tillräckligt i ett väldigt gammalt dagvattensystem till vårt gamla hus. Nyligen grävde en granne som också berörs av systemet om en bit på sin mark, vilket gjorde att det nu rinner på lite bättre. Dock ställer det sig fortfarande lite vatten i källaren ibland (enkel utgrävd del av torpargrund med golvventil). Vi har precis sålt huset och lovat lösa den biten.

Vi verkar tack och lov slippa att gräva om hela systemet (vilket hade rört sig om 500 meter och en kostnad på omkring 600 000 fördelat på 3-4 hushåll). Jag tänkte dock ersätta cirka 20 meter vanligt 110 mm dagvattenrör med ett dräneringsrör. Vi har väldigt mycket sand i marken, och min tanke är helt enkelt att få en del av vattnet att gå ner i backen innan vattnet når punkten där det inte rinner undan tillräckligt. Helt enkelt att få mindre vatten att nå flaskhalsen. Sträckan ligger ca 25 meter bort från källaren och marken är i princip plan, så det bör inte rinna tillbaka till källaren.

Jag kan inte se några större problem med proceduren i sig, men finns det orosmoment får ni gärna lyfta dem. Jag är en glad månskensbonde och amatör. :)

Däremot funderar jag på om ett 90 mm dräneringsrör kan tänkas motsvara ett 110 mm dagvattenrör, eller om det kommer bli fullt. Flödet är inte stort och fallet är minimalt. Sträckan är cirka 20 meter. Jag har en 20-metersrulle dränrör liggande, nämligen. Kostnaden för att köpa grövre dränrör är inte jättestor, så tror man att det kan bli fullt är det bättre att gå upp i storlek.
 
Hur djupt ligger grundvattnet i förhållande till din tänkta utloppspunkt? Så du inte får in markvatten bakvägen. Sand är väldigt genomsläppligt, så det är inte omöjligt att ha förhållandevis stora variationer i grundvattennivå över året.
 
G Genomklok skrev:
Hur djupt ligger grundvattnet i förhållande till din tänkta utloppspunkt? Så du inte får in markvatten bakvägen. Sand är väldigt genomsläppligt, så det är inte omöjligt att ha förhållandevis stora variationer i grundvattennivå över året.
Ah, bra tanke där, tack för tipset!

Dagvattensystemet ligger en knapp meter ner om jag minns rätt, och grundvattnet ligger normalt i alla fall en, förmodligen två meter lägre, men jag ska kolla i brunnen för säkerhets skull. (Färskvattenbrunnen ligger mindre än tio meter från där jag ska gräva, så det bör vara enkelt att jämföra.) Nu är det ju högsommar och väldigt torrt, så jag behöver nog räkna med att vattennivån kan ligga upp emot en meter högre upp i brunnen, men jag ska börja med att se efter.

Vi ska som sagt sälja huset, så jag vill inte ge mig in på ett större arbete än nödvändigt, men det ska givetvis vara funktionsdugligt. I detta system rinner enbart vatten från marken och källaren, och då känns ett 90 mm dränrör fullt tillräckligt. Takavvattningen ligger i ett separat rör om jag minns rätt. Går de däremot ihop innan brunnen får jag däremot lägga ett grövre dräneringsrör, för ett litet rör kommer inte svälja allt. När det regnar kraftigt blir det som bekant snabbt mycket vatten, och då kommer det ta stopp med vatten i källaren som följd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.