Hej,

Frågade för ett tag sedan i detta forum om man skulle spara något på att byta en gammal bergvärmepump till en ny. Givetvis så gillade inte min bergvärmepump detta utan reagerade med att bryta ihop -> brinepumpen gav upp.. Suck..

Kort fakta:
nuvarande, icke fungerande, IVT 2000 14 kW installerad 1984, ny kompressor installerad 1995 och separat varmvattenberedare installerad 2000.
hål borrat till 163 m
nuvarande förbrukning ca 30 000 kWh/år
110kvm byggyta i två plan (boyta 220 kvm). Stenhus i Stockholmsområdet.
Golvvärme på hela nedervåningen och vattenburna element på övervåningen

Att ersätta brinepumpen ska kosta 8000 enligt offert som jag har fått. Med tanke på att kompressorn redan har bytts en gång, för 13 (nästan 14) år sedan känns det tveksamt att lägga 8000 på detta. Risken som jag ser är att inom kort behövs kompresson bytas och det kostade 1995 drygt 25000..

Det mest logiska alternativet är då en ny bergvärmeanläggning. Har fått en offert på detta också:
IVT HT Plus E9kW med inbyggd varmvattenberedare (nuvarande från 2000 tas alltså bort), samma borrhåll. Detta till det fashionabla priset av 89 000 inkl installation.

Frågorna till detta eminenta forum blir tre:

1) Verkar ersättningspumpen lämpligt dimensionerad?
2) Något som man ska tänka på i anläggning - någon komponent som man bör se till är med (kan _inget_ om denna typ av utrustning..)?
3) Är priset rimligt, eller är det värt arbetet att ta in konkurrerande offerter?

/M
 
D
Vad är det för VV-beredare du har? Är det en elektrisk eller dubbelmantel som värms upp av VPn? En Nibe 1125-10 med växelventil (om du har en dubbelmantelberedare nu) kostar ca 41,000:- på Rinkabyrör. En rörfirma bör kunna installera denna för ca 10,000.- i mot befintlig anläggning, så totalt 50-55.000:- kanske? Är det en elektrisk VV-beredare du har så är det en bra idé att kasta ut den eller i alla fall ha en VP med egen beredare före. Då kostar en Nibe 1225-10 ca 49,000:- så totalpriset blir runt 60-65,000:- istället.

Tycker din förbrukning verkar väldigt hög om du med 30,000 kWh/år menar verklig mängd köpt el och inte husets uppvärmningsbehov, så då tror jag den gamla pumpen inte är speciellt effektiv och att du skulle tjäna på an nyare.
 
Varmvattenberedaren är en Fokus el-driven på 300l (tror jag).

Fick nu ett förslag på (precis som du skriver) en Nibe 1225-10, installerad och klar för 99'. Ska f*n till att bo i stockholm ibland..

Är det någon större skillnad mellan Niben och IVTn, något som motiverar skillnaden på 10'?

/M
 
D
IVTn kan väl göra varmare vatten, så den är väl i så fall ett bättre val då den dessutom är billigare. Men i ditt ställe hade jag försökt på tag på en rörfirma som vill arbeta mot löpande räkning som installerar VPn åt dig. Sedan kan de/du välja om du skall köpa den från Rinkaby eller från dem till ett konkurrenskraftigt pris.

Jag bytte själv ut min gamla IVT Focus VP från början av 80-talet. Slängde ut den och en gammal CTC Total kombipanna som den var dockad mot och satte dit en Nibe 1210 som jag köpt på Blocket istället. Det tog väl sammanlagt kanske 1 dag att koppla in den mot det befintliga systemet och brygga över kopplingarna dör CTCn suttit (nu tycker jag ju inte rörkrökeri är jätteskoj, så jag gjorde några timmar på ett par dagar istället).

10,000:- åt en rörfirma borde alltså vara fullt tillräckligt för att installera VPn mot befintlig anläggning (det är i själva verket vad en firma offererade för arbetet).

Problemet är väl att det fortfarande inte är så många pumpar som byts ut än. När VP-firmorna får dessa förfrågningar så tar de det som en helt ny installation - brunnsborrning. Så de tar betalt för totalentreprenad, en massa rördragning, luftning, påfyllning, grävning, borrning genom hus osv som de i själva verket inte utför i ditt fall.

Nibe 1225-10 kostar ju alltså 49,000:-. Skulle det alltså vara rimligt med 50,000:- för installation av denna mot en befintlig anläggning? Kan ju max behövas några meter 28mm rör + kopplingar. Säg en materialkostnad på 3,000:-. D å skulle de alltså arbeta för 47,000:-? En stackars rörkrökare skulle stå och arbeta med din VP i 2 effektiva arbetsveckor? Knappast... inte ens i Stockholm.
 
det går som sagt att köpa en ny värmepump för 40-50 000:-
sen byterman kanske expantionskärl o byger om en del rör m.m. säg att det år på 10 000:- & arbetskostnaden bode var en dags jobb 5-10 000:-

jag kan inte förstå att det skule kunna kosta mer. alltså max 70 000:-

kan du inte byta pumpen själv?
 
När det gäller IVT betalar man även för servicen under garantitiden, dvs om något strular ringer man bara och det kommer någon som är certifierad av IVT och fixar det inom någon dag. Om man tycker det är värt extrakostnaden är förstås upp till var och en.
 
du menar att man betalar för att nån ska koma dit o laga det som går sönder undergaranti tiden (sånt som enligt lag är gratis)
 
Det som skiljer är som sagt vilka garantiåtaganden som leverantören erbjuder. Att lämna garanti är frivilligt och inget som styrs av lagen.
 
f91jsw skrev:
Det som skiljer är som sagt vilka garantiåtaganden som leverantören erbjuder. Att lämna garanti är frivilligt och inget som styrs av lagen.
Njae, båda har 2 års garanti och det är lagstiftat. Nibe har utöver detta 6 års försäkring på hela anläggningen och IVT har 6 år på anläggningen samt 10 år på kompressorn. Båda erbjuder komplett försäkring i 10 år mot en extra kostnad (3000 i Nibe fallet, okänt för mig hos IVT).

Skillnaden är alltså marginell..

Förövrigt blev det en Nibe, det visade sig att priset efter ROT avdrag blev identiskt men Nibe (Eco Energi) kunde komma och installera anläggningen dagen efter.

Äntligen varmt igen!
 
Brinepumpen, men det går väl bara att byta den pumpen?
På de två VP som jag hunnit med så sitter det helt vanliga cirkulationspumpar där.

Protte
 
fridde skrev:
Njae, båda har 2 års garanti och det är lagstiftat.
Det tror jag inte, enligt vilken lag då? Konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen talar båda om frivillig garanti, som dock förstås måste följas om man utfäst den. Däremot har man reklamationsrätt (två år för tjänster, tre för varor). Nu har ju alla ledande vp-tillverkare garantier så frågan är mindre intressant. Men faktum kvarstår: man har ingen automatisk lagstadgad garanti om man köper något.

Hur som helst, skillnaden är som sagt (för tredje gången) att IVT har en egen serviceorganisation som sköter alla garantiärenden, oftast dagen efter. Hos andra vänder man sig oftast till sin installatör. Det kan givetvis fungera hur bra som helst, eller också har han gått i konkurs och det tar ett par veckors strul mitt i kalla vintern innan alla turer är utredda och man får felet fixat.

Om man köper en vp på en nätbutik och låter en lokal röris installera den bör man egentligen också kolla noga vad som gäller och vem som står för vad, och hur man ska göra för att åberopa garantin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.