Totte_S
Vi tänker bygga in hörnet på huset så vi får en större hall (och så huset ner normalt ut). I dag bärs hörnet upp av en limträbalk som står på två stolpar / plintar. Som framgår av bilden behöver vi bygga upp en grund till ca 80 cm som högst, och vi tänker att det får bli en grundmur av leca.
Det jag funderar lite på är hur man smidigast löser stolparna. Ett önskemål är ju att behålla båda stolparna som tillsammans med balken bär hela skiten idag, därigenom frigörs bra möjligheter till att sätta in stora fönster om man vill. Frågan är bara hur jag rent konkret skall gå tillväga.

Jag tänker så här:
Stämpa upp limträbalken, gräva ur för sula och grundmur och börja bygga detta. frågan är bara hur jag gör med stolparna då? Ska jag såga av dem en bit upp och sätta fast nya stolpskor och gjuta fast i grundmuren? Kanske gjuta sista varvet ovanpå lecablocken?
Jag vet inte annars hur jag skall få lasten att hamna på grundmuren, det går ju inte gärna (väl?) att hissa hela hörnet på huset och kapa stolparna så exakt att de hamnar på den nya syllen? Känns osäkert att lyckas med det.
balk_pa_stolpar.jpg
Hade vi från början gjort plintarna i samma höjd som sockeln hade det i princip bara varit att gjuta in dem i en gjuten grundmur, men det alternativet finns ju inte.

Att ta bort stolparna bara för att ersätta med ett traditionellt bärande regelverk känns minst sagt onödigt.
Alla tips och glada tillrop mottages tacksamt ;)

balk_pa_stolpar.JPG
 
Fick en idé: Sätt två stämpar utanför de befintliga stolparna, sen spikar du en rejäl regel i väggen (som du fäster utav h...te). Lägg sedan lika rejäla reglar mellan stämparna och regeln på väggen, så har du ju växlat av stolparna och kan gjuta/mura i lugn och ro.

Stolparna kan du ju plocka bort och kapa i rätt längd i efterhand, när murandet är klart.
 
Totte_S
Tack för engagemanget, men att stämpa av är inget stort problem, jag kanske använde för många ord som vanligt.
Mitt primära problem är just infästningen av stolpanra i den nya grundmuren.
 
Aha...
Kan du inte lägga en "syll" som du fäster i?
 
Problemet är ju att stämma in det perfekt i höjd sen. Det finns justerbara stolpskor som kanske kan vara nått i detta fall
 
Varför inte stämp ute och inne med ex 45x170 mm på högkant på två ställen, gjut och mura, det sista varvet kapas så nära dikt det går och kilas med en speciell plastbricka till dikt. Grundbalksleverantörer använder dessa för att justera med. Dom befintliga stolparna skall inte längre vara med
 
Jag fattade nog lite fel, du skall alltså regla på ca 80 cm hög lecagrund. Du gör lika, men reglar dikt mot limbalken.
 
Totte_S
Justerbara stolpskor var ju en typisk snickaridé! Så enkelt att man inte kommer på det själv. Fler sådana förslag.
(När stolparna monterades var balken uppstämpad och plintarna gjöts på plats.)

Den där specialbrickan lät ju intressant som lösning, men jag fattade aldrig hur och var den skulle vara. Och mycket riktigt är det bara en grundmur som skall göras, resten reglas upp, tanken är att behålla stolparna som bärande så har jag lite mer flexibilitet i fönster och dörröppningar.

(Som sagt om stämpning, det är inte ett problem, "been there done that")
 
Specialbrickan var om du skulle mura ända upp. Att behålla stolparna ger bara bekymmer, du reglar när du vet placeringen.
 
Totte_S
Ok, så ett annat enkelt "snickarförslag" är att skippa stolparna då. Kanske bara att inse att det är enklare, "gör om, gör rätt" brukar oxå funka...

En följdfråga på det då; eftersom de två plintarna funkat i 7 år så borde det väl räcka att gjuta en sula på samma djup som plintarna står på?
 
Det bör ju räcka, men du måste väl kolla om det finns stora stenar som kan tjälskjuta, då bör du markisolera under balkarna
 
Jag bygger vidare på pirks och tottes ide. Behåll plintarna, de har ju uppenbarligen fungerat. Gräv ur och markisolera som pirk sa och beställ en prefabbalk från tierps betong. Du får balken i den dimension du vill ha och använder brickor för at ställa den i våg på plintarna. Om du verkligen vill använda balkskorna så beställer du prefabbalken med förgjutna hål för balkskorna som du sedan bara stoppar ner i hålen och gjuter fast med lättflytande expanderbruk. När de har brunnit kan du ställa in dem i höjd.
Annars sätter du syll på balken och reglar upp (något jag själv skulle föredragit.
Alternativt murar du upp som ersättning för stolparna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.