Hallå gott folk!

Tänkte be om lite tips för grannens räkning. Denna har tidigare haft bänkdiskmaskin och när denna tillkom "fixade" rörmokare ett inlopp i blandaren, så det sticker liksom ut en slags modul i blandaren, se bild.

Blandare i kök med extra modul för bänkdiskmaskin över diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grannen är osäker på om rörmokaren bara installerade denna modul eller om den bytte ut hela blandaren.

Jag trodde först inte att jag skulle behöva bry mig om detta då det är fint förberett under diskbänken med tre PEX-slangar; två går från kulventil upp till blandaren, och en tredje hänger ner från blandarens infästning. Den nerhängande PEX-slangen är dock "död", det kommer inget vatten ur den oavsett vilket läge vredet på blandarens är inställt.

Rörmokarkopplingar under diskbänk med två metallic PEX-slangar kopplade och en hängande "död" slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, vilket är det enklaste och billigaste sättet att lösa detta? Kanske nån genast förstår vad som har gått ner? We know this, den PEX-slang som hänger ner från blandaren har dödats, frågan är hur jag åter väcker den till liv. Finns det kanske nån pytteliten kulventil inne i blandaren som man kan vrida på igen? Hela den utstickande delen från blandaren ser ut att vara gängad, kan man skruva bort den?

I värsta fall tänker jag att man kan lägga en T-koppling mellan PEX-slang och kulventilen så man får en "tredje" utgång och skruva på slangen från diskmaskinen i denna, men det känns som att gå runt ån för att hämta vatten. Känns som att vi kan ha missat nåt jättesimpelt här, därav min tråd! ;)
 
Åsa Lund
Ska det vara för vanlig diskmaskin eller bänkdisk?
 
En bänkdiskmaskin HAR tjänat, fram till nu, då "vanlig" fullstor diskmaskin har funnit väg in under bänken. Allt är kopplat och klart, bara inflödet som uteblir, så maskinen startar inte. Misstänker att det finns nån pytteliten (?) kulventil inuti (?) blandaren vilken stänger av/på "återflöde" till den tredje PEX-slangen som kommer (underi)från blandaren. Tänker att nån här säkert har järnkoll på detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.