Funderar på att ta bort den gamla asfalten (ca 250m2) på min garageuppfart/innergård och ersätta denna med stenbeläggning som ska klara tyngden av en traktor (för skottningen).

Den befintliga asfalten har säkert legat där i 20-30 år utan få några större skador. Marken på tomten består till största delen av sand som lär vara hyfsat välpackad vid det här laget. Det har rullat traktorer och lastbilar här i många år utan problem.

Skulle man kunna nöja sig med att ta bort asfalten, jämna av med stenmjöl och sedan lägga plattor eller måste man börja gräva upp hela skiten, lägga markduk och fylla upp med ny kross först?

Vad tror ni?
 
Stenbeläggningen kommer att bygga mer i höjd än den nuvarande asfalten, så du måste ändå ner en bit i underlaget.
 
jeppeknaster skrev:
ersätta denna med stenbeläggning som ska klara tyngden av en traktor (för skottningen).
jeppeknaster skrev:
Det har rullat traktorer och lastbilar här i många år utan problem.
Varför byta beläggning om det nu fungerar?
 
Pelpet, helt enkelt för att vi vill ha en betydligt snyggare och exklusivare yta. Hur som helst kommer vissa delar av den behövas göras om pga att vi måste bygga upp en liten terrass och då kan vi lika gärna göra om alltihop.
Asgarvad, när det gäller höjden på stenbeläggningen så spelar den mindre roll. Det kommer i så fall bli kantstenar runt om.
 
Aha, jag missförståd syftningen. Men då är jag med.

Det kanske till och med går att lägga stenen direkt på asfalten med bara ett tunt lager stenmjöl?
 
Att lägga stenen direkt på asfalten med ett tunt lager stenmjöl är att be om beskymmer..... Vart skall vattnet som kommer ner mellan stenarna ta vägen. Kommer att ge bekymmer under vintern när vattnet mellan sten och asfalt fryser.

Ta bort asfalten innan stenläggning är mitt tips.
 
  • Gilla
ACG_Laguiole och 1 till
  • Laddar…
Sant, det var nog en dålig ide. Tur att jag skrev "kanske" :).
 
Ett vanligt bekymmer är att man får "spår" där däcken rullar mest om markarbetet inte är ordentligt utfört.
Stenarna vandrar i höjdled eftersom de inte sitter fast i något.
Förutsättningarna verkar lovande då marken har legat orörd i många år.
Ett väldränerat och fast underlag är ett måste om stenarna skall ligga stilla.
Marken får inte tryckas ut i sidled för då får man spåren i stenläggningen.
När stenarna är satta, fyll på med stenkross (kross 0-4mm) och kör med en "padda" på låg hastighet för att packa ihop det hela.
 
Tack för svar. Tror jag ska ta bort asfalten på nåt ställe och gräva för att se hur underlaget ser ut. Kanske är det redan kross under. Att lägga stenen på asfalten har jag läst om men som roli skriver så kan det nog bli problem med avrinningen. Klarar man en traktor på 50mm sten (mindre stenar)?
 
Varför får man problem med avrinningen för att man läger ett lager marksten ovanpå? Om asfalten lutar rätt idag så rinner väl vattnet av åt rätt håll även efter stenläggningen?
 
qvirre skrev:
Varför får man problem med avrinningen för att man läger ett lager marksten ovanpå? Om asfalten lutar rätt idag så rinner väl vattnet av åt rätt håll även efter stenläggningen?
Gruset mellan asfalt o markstenen kommer att fungera som en tvättsvamp resten kan du nog förstå vad som händer:)
Isåfall får man använda flis 2-4 då kanske det kan funka. Bäst är att riva asfalten!
Justera med 0-16 - padda
Grus 0-8 3cm max 5cm tjockt
10 cm tjocka marksten gärna sten med fler än 4 sidor
Foga med 0-2
Padda (vikt 250+kg) o du har en hållbar infart
 
Tack för tipset.
10 cm tjock marksten? Borde inte 6 eller 8 räcka för att kunna köra traktor på det?
Min syster har 6 cm marksten (de vanliga små) och traktor som skottar. Det verkar gå som en dans.
 
Traktor? som jordbrukstraktor eller som en sådan liten med hytt som man klipper gräs med på idrottsplatser? Bilar ska ha 7cm. Tunga maskiner lastbilar etc 10cm. Inte för att plattorna skulle gå isönder utan för att dom viker sig som ett V pga för litet sidostöd. 7cm plattor paddas med asfaltpadda
 
Sån kallar jag hjullastare o kräver 10cm plattor..ju tunnare plattor du väljer desto större risk att plattorna viker sig o det blir hjulspår där du kör ofta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.