Hej!

Hjälp en okunnig människa som behöver lite praktiska råd med en garageinfart från 1977. Asfalten har sett sina bästa dagar, men verkar inte ha rört sig speciellt mkt på drygt 40 år. Under ligger det lite grövre/fetare sand med lite grus i. Min plan är att ta bort asfalten och ersätta med 8-11 grus. Jag vet att det korrekta svaret är att gräva ur 40-50 cm och göra ett nytt underarbete, men tänkte undvika att lägga onödigt mkt pengar och jobb om det funkar acceptabelt m en light-ändring.

Markduk har jag förstått är tveksamt för att förhindra ogräs, då merparten av det problemet kommer uppifrån. Frågan om markduk är väl främst om det är vettigt att lägga under stenmjöl som paddas, för att undvika att dessa mtrl blandas?

Tänkte lägga några cm stenmjöl (storlek?) innan gruset (3-4 cm) läggs på och paddas. Synpunkter/åsikter/sågningar? Tacksam för all hjälp jag kan få!
 
Onödigt att lägga stenmjöl under singel, finns det plats på höjden är det bättre med 0-40.

Har det inte satt sig sen sent 70-tal så kommer det inte sätta sig av att du plockar bort asfalten. Skippa duken.
 
  • Gilla
MLA72
  • Laddar…
Gräv upp 2dm, läggmarkduk. Lägg väggrus 0-16 ovanpå och padda. Lägg sedan det grus du vill ha ovanpå, ex gårdsgrus natursten.

Markduk är inte till för ogräs utan för att förhindra att materialet ovan blandas med materialet nedan.
 
  • Gilla
MLA72
  • Laddar…
Jag skulle nog vilja säga: Lägg inte grus, du kommer troligen ångra dig.
  • Om du någon gång behöver göra något med bilen så du behöver hissa upp den (byta till vinterhjul, serva bilen själv?) så är det väldigt mycket jobbigare.
  • Att skotta snö är betydligt besvärligare på grus (är det inte ordentligt fruset flyttar du gruset till rabatter/gräsmatta/andra platser där du inte vill ha det)
  • Förr eller senare kommer ogräset
Visst, grus är snyggare än gammal asfalt, men för mig (som själv har grus på uppfarten) är parkering/garageuppfart med hårt ytmaterial en riktigt lyx. Kanske några snygga plattor kan vara ett alternativ?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Håller med föregående. Tänk till rejält innan du väljer grus, djävulens påfund till parkering.
Måste ju krattas stup i kvarten för att vara fint, jobbigt att gå på, svårt att hissa upp saker, bökigt att rulla saker med små hjul, hemskt att skotta. Stökar ner etc.

Angående underlaget så behöver det troligtvis inte göras något alls. Bara byt ytskikt.
 
  • Gilla
MLA72 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar så här långt. Anledningen till att asfalten ska bort (förutom att den är ful och håller på att ha småsprickor utan att vara speciellt gropig) är främst att isoleringen närmast garaget verkar ha gett vika och ska ersättas m ny cellplast några dm under marken.

Är tacksam för råd och avrådan (ni har säkert helt rätt i era synpunkter) av grus av praktiska skäl, men ny asfalt är inget ekonomiskt försvarbart alternativ. Samma med marksten, med tillägget att här verkar det alltid bli problem med fula fogar och ogräs inom några år - oavsett om man gjort det själv eller lejt bort arbetet.

Det verkar finnas ngn sorts konsensus om att markduk är overkill för att undvika ogräs, men behovet av markduk direkt på sanden för att undvika att stenmjölet åker ner i sanden?
 
Tänk på att i grus så får man rensa ogräs också. Det är väldigt lite underhåll med marksten.

Eftersom underarbetet redan verkar vara gjort är det ganska enkelt att bara lägga ut marksten. Då är bara kostnaden för stenen och det finns ofta billig sten på blocket.
 
  • Gilla
MLA72
  • Laddar…
Och för att slippa ogräs i fogarna är det bara att salta skiten ur snön på vintern så växer det inget ogräs på vår/sommar. Det förutsätter dock att du inte bor längst upp i landet.
 
  • Gilla
MLA72
  • Laddar…
@MLA72 Lyssna på anledningen @Stoffy och @Johannes Carlsson.

Jag har bytt från asfalt till grus. Det var mycket dumt av mig. Asfalt är mycket bättre än grus!
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Och för att slippa ogräs i fogarna är det bara att salta skiten ur snön på vintern så växer det inget ogräs på vår/sommar. Det förutsätter dock att du inte bor längst upp i landet.
Bor i Norrbotten...
 
Då är det ju ännu mindre problem med växtlighet mellan plattorna. Det är drygt att få med sig gruset när man skottar, snöslunga och grus är annars en fin kombo ;)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Då är det ju ännu mindre problem med växtlighet mellan plattorna. Det är drygt att få med sig gruset när man skottar, snöslunga och grus är annars en fin kombo ;)
Har grus och kör med snöslunga utan problem :)
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Har bytt från sjöstensplattor till naturgrus 8-16. Det bästa som hänt parkeringen. Dränerar bra, inga problem att skotta. Växer inget gräs, behöver väl krattas en gång om året
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
Tack igen för synpunkter!
Rätt eller fel, nu är asfalten borta och gruset ditlagt. Ca 3-4 cm asfalt ersattes m motsvarande tjocklek dekorgrus 8-11, som ska bli mörkare ju mer damm som tvättas av från gruset. Struntade i stenmjöl och har kört padda ett antal vändor, både på sand och grus.

Lägger grus runt huset också, där det inte ligger marksten blir det stålplåt som rostar. De gamla kantstenarna som ligger kvar ska också täckas/kläs med plåt som rostar.
 
  • Nygrusad infart med dekorgrus bredvid tegelhus, skottkärra och befintliga kantstenar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyanlagt dekorgrus och stora plattor längs med husvägg, omgiven av växter och en skottkärra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nygrusat område längs tegelhusvägg med ersättning av asfalt, nära gräsmatta och stenlagd gång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Det viktigaste är ju att du är nöjd! :)
 
  • Gilla
MLA72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.