B
Har en tvättstuga i källaren som renoveras där det sitter en sektionsradiator på väggen som nu behöver flyttas och jag är lite osäker på hur jag ska lösa det. Radiatorn är gammal och ventilen läcker så jag funderar på att byta ut den mot en nya radiator.

Huset är två plan samt källare och vi ersatte en oljepanna med bergvärme för ett par år sedan. Sedan dess har även ett badrum byggts på ovanvåningen där det är vattenburen golvvärme med en separat shunt.

Golvvärmen i badrummet är inkopplad på rören som går till radiatorn tvättstugan. Förra vintern upplevde vi att radiatorn i tvättstugan inte värmde så bra. Jag är osäker på om det har med bergvärmeinstallationen, eller golvvärmen i badrummet att göra.

Om det är så att golvvärmen gör att det blir sämre cirkulation över radiatorn i tvättstugan, hur löser jag det i så fall? Golvvärmen behöver ju inte speciellt hög framledning, skulle det i så fall gå att koppla radiatorn i tvättstugan före golvvärmen och koppla returen på radiatorn i tvättstugan till tur på golvvärmen? Eller är det helt fel?

Bifogar en bild. Radiatorn i tvättstugan har en anslutning på ca 30mm stål medan golvvärmen har 15mm koppar.
 
  • Gammal sektionsradiator monterad på en vit kakelvägg med synligt rörarbete och en läckande ventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparledningar anslutna till en vitmålad sektionsradiatorventil på en renoverad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.