Har två kopplingslådor på väggen enligt bild.

Inkommande matning kommer uppifrån och är avsäkrad 25 A i andra änden.
Översta lådan är säkringar till SEMKO 17-uttaget till höger (en hållare är tom, kanske suttit ett 1-fasuttag nånstans där innan).
Undre lådan säkrar av en ledning som går till traktorgarage.

Skulle vilja byta ut dessa två.
Behovet är sprunget ifrån att jag vill mata ytterligare tre byggnader med nya anslutningskablar vars tomrör idag mynnar ut precis under bilden. I de byggnader som ska matas via tomrören kommer nya centraler med var sin jordfelsbrytare sättas in.

Vad kan jag använda till att koppla allt i?

Har i tankarna:
Ett Hager FW-skåp, där inkommande delas upp med fördelningsplintar till de tre nya tomrören + befintligt traktorgarage. SEMKO 17-uttaget ersätts med modernt CEE-uttag. Detta CEE-uttag + matningen till traktorgaraget får säkras av separat. CEE-uttaget måste väl också skyddas av jordfelsbrytare (finns ingen i anläggningen idag)?

Är jag helt fel på det eller är det någorlunda rätt riktning jag tänker här?

Alternativet till att koppla in saker här är att dra kablarna från tomrören ca 10 meter bort där matande central (ej fastighetens huvudcentral det heller) finns. Även den är av lite åldrig typ och jag är inte säker på att den har tillräckligt med lediga anslutningar för att koppla in tre nya trefaskablar, även om jag vet att där är något ledigt pga. att man slopat nån vattenpump och så.


Två äldre kopplingslådor på en vägg med säkringar och SEMKO 17-uttag, kabel matas uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom du vill ha ett uttag där så behövs en elcentral med JFB och säkring för uttaget. Det är inte mer komplicerat än så. Välj valfri elcentral som passar och välj en bra fördelningsplint.

Varför behöver du säkra av garagets kabel? Det är bra om du kan välja en area som undviker onödiga säkringar.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför behöver du säkra av garagets kabel? Det är bra om du kan välja en area som undviker onödiga säkringar.
Det är den enda kabeln som är befintlig och den är direkt markförlagd så jag kan inte välja dimension på den, den är vad den är. Såg rätt klen ut så tror på 2,5 mm2. Den är avsäkrad idag i den nedersta lådan så jag tänkte att jag följer föregående standard. Du har rätt att det vore bättre att undvika onödiga säkringar men här tror jag att jag får ha en.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.