Renovering av vardagsrummet pågår och den gamla golvvärmetermostaten passar inte så bra in längre så jag vill ersätta den med en ny.

Jag har svårt att avgöra vad som passar?

Termostaten är en ”Danfoss”, ställdonen ”LK” och kopplingsdosan (24v) däremellan står det ”Wirsbo” på. Tips på termostat jag kan ersätta denna med?
 
  • En vit Danfoss golvvärmetermostat på en vägg, med temperaturgradering och märklogotyp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har något förslag på ersättare? Vid närmare undersökning så verkar den gamla inte fungera som den ska heller.

Säg till om det behövs mer info för att besvara frågan!
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Går med vilken som helst. Tex >
[länk]

Du får dock kolla om du har Normalt stängd (NC) eller Normalt öppen (NO)

Jag har hela huset med sådana. Fungerar väldigt bra och rätt estiskt tilltalande också.
Tack för snabbt svar! Det låter fullkomligt strålande att det inte är så kinkigt med vilka som fungerar!

Min ställdon är NC så det är väl en sån termostat jag ska ha då antar jag. Det kommer bli att välja mellan LK S1 och S2.

Av ren nyfikenhet: Om ställdonen är NC och rumstermostaten NO, vad blir resultatet?
 
Yepp då ska du ha NC termostat.

Resultatet blir när termostaterna kallar på värme så stänger ställdonet.
 
  • Gilla
maria54hernold
  • Laddar…
Uppfattat! Återkommer förmodligen inom kort när jag har funderingar om hur de ska kopplas in:thinking::D
 
  • Gilla
maria54hernold
  • Laddar…
Kolla hur den gamla är kopplad och fota.
 
Dem gamla:
Elektrisk anslutning med trådar kopplade till skruvklämmor inne i ett eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på ett kopplingsschema för en RMT 24-enhet utan extern givare och nattsänkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den nya:

Kopplingsschema på en termostat med märkningen 'LK Room Thermostat S2 24V NC', kontakter och elektriska symboler visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig med att översätta kopplingsschemana så det blir rätt kopplat!

Ingen extern givare eller nattsänkning ska kopplas in.
 
Redigerat:
Frågan kanske gör dig bäst i elforumet men vi gör ett försök till!
 
Jag fick svar i elforumet! Presenterar svaret här också utifall någon med samma problem hittar hit:

Gammal / Ny
1 / 2
2 / 1
4 / 4
 
  • Termostatvisning med siffrorna 2.10 på displayen och LK-logotyp i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maria54hernold
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Tjusigt :)
Tack för all din hjälp!!
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
A Amrich skrev:
Tack för all din hjälp!!
Jag är glad att jag hittade dig .Jag hade samma problem men nu är det löst. Jag vill också byta mina termostater ska följa dina instruktioner. Tack
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kolla hur den gamla är kopplad och fota.
Hej. Jag tänkte fråga dig hur vet jag om min rumstermostat är NO ? Jag vill också byta mina gamla termostater. Ställdonen är NC. Tack för svaret
 
Om ställdonet är NC så ska du även ha NC termostat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.