Kan man ersätta en limträbalk 90x270 med två skruvlimmade limträreglar 45x220 eller tappar man för mycket bärkraft?

Det kommer vara främre bärlina till entrétak, troligen med betongpannor men är inte omöjligt att det blir plåttak, 4m spännvidd vilande på två 90x90 limträpelare. Ca 1,7m ut från husvägg, ca 17 graders lutning.

Undrar endast utifrån att det blir mycket lättare att hantera.

Jag undrar också vad skillnaden är på GL28h och GL30h när det kommer till stolpar, inte lyckats förstå trots att jag läser och läser..
 
Hur tänker du, fråga den som gjort beräkningen.
Blir ganska stor skillnad på 2 st 45x220 vs 90x270 i hållfasthet. Och det är inte linjärt.
 
J JErikss skrev:
Kan man ersätta en limträbalk 90x270 med två skruvlimmade limträreglar 45x220 eller tappar man för mycket bärkraft?
För att jämföra två balkars böjtröghetsmoment så kan man räkna BxHxHxH.
Då får du fram en siffra på en balk som du kan jämföra med en annan balks dimensioner.
 
K Kane skrev:
Hur tänker du, fråga den som gjort beräkningen.
Blir ganska stor skillnad på 2 st 45x220 vs 90x270 i hållfasthet. Och det är inte linjärt.
Jag tänker det jag skrev, har hört om skruvlimmade reglar istället för en grövre dimension men jag vet inte hur mycket man tappar på det. Blir det stor skillnad har du ju besvarat min huvudfråga och om det stämmer kommer jag ju inte göra så. 👍
 
Tänkte du göra en 45x440?
Annars är väl en ”limskruvad” 90x220 uppenbart klenare än en 90x270……
 
T Taxture skrev:
Tänkte du göra en 45x440?
Annars är väl en ”limskruvad” 90x220 uppenbart klenare än en 90x270……
Det här är inte min hemmaplan kan jag säga men jag har fått för mig att två separata blir stabilare än en i motsvarande storlek. Kanske inte alls stämmer men därav mina frågor
 
Limträbalkarna är redan limmade så eventuella fördelar med att limma vanligt virke är redan uppnådda och överträffade. Det är en av anledningarna till att man använder limträ.

I ditt fall tappar du mycket i styrka men om det räcker får du eller någon annan räkna på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.