Hej!

Jag har ett stort tomt rum (gillestuga). Det är 4m x 10m stort. I taket finns idag en underlig belysnings lösning. Tänk er uppochnervända ganska stora blomkrukor (ca: 30cm i höjd och 20cm i diameter) som är ingjutna uppochner i taket (betong). Detta resulterar i att det är 11st stora "hål" i taket där det sitter en 40watts lampa. Hålet är sen täckt av en frostad glasskiva. Hålen är placerade ungeför som jag kan tänka mig att man skulle placera spottar.

Denna lösning med dimmer kan lysa upp hela rummet på 40kvm rejält. Min fråga är nu om jag skulle kunna ersätta dessa 11st 40 watts lampor med spottar istället och kunna bibehålla samma belysning. Jag kan inte använda mig av lågvolts spottar.

Om belysning med spottar kan bli lika stark så har jag tänkt att sätta fast runda spånskivor i hålen som kommer ligga i linje med taket och sen borra upp spottar där. Efter det har jag tänkt att spackla och göra fint och slutligen måla om taket.

När det är klart så kommer det vara ett vitt fint tak med 11st spottar.

Vad tror ni om detta?

Jag bifogar en extremt amatörmässig bild nedan som visar hur det ser ut om man står i rummet och tittar upp i taket.

taket.jpg
 
Det blir nog kanon, om du använder 230V-spotlights, du bör också använda värmetålig kabel inuti krukorna. Utrymmet bör räcka gott och väl för föreskriftsenlig installation, men kontrollera för säkerhets skull tillverkarens rekommendationer. Vad jag förstår är varken "krukorna" eller det omgivande taket i brännbart material, så det skall inte vara något problem där heller.
 
brevik skrev:
Om belysning med spottar kan bli lika stark så har jag tänkt att sätta fast runda spånskivor i hålen som kommer ligga i linje med taket och sen borra upp spottar där. Efter det har jag tänkt att spackla och göra fint och slutligen måla om taket.
Halogenlampor har betydligt bättre ljusutbyte (50-100% lite beroende på typ) så du borde klara dig med 20w-lampor. Ev kan du kräma på med 50w, men då lär det bli ljust värre :cool:

Kanske måste du byta ut din dimmer för att klara de nya spottarna.
 
ELFA säger att en glödlampa ger 12,1 lm/W och en lågvoltshalogen 17,5 lm/W. Kan dock inte se att det skulle skilja något i ljusutbyte mellan låg- och högvoltshalogen. Alltså borde det räcka med 30 W halogen. Men glödlampor är ju som regel mer rundstrålande och halogenarmaturer mer koncentrerade så du bör nog ha mer än 30 W. Men du skulle ju ha dimmer så... Floodlampor/armaturer är väl valet för dig, skulle jag tro, om du vill efterlikna det nuvarande. I övrigt är det väl bara att beakta minsta avstånd till brännbart, ja du vet säkert.
 
Det stämmer att det inte finns nåt brännbart material. Det går ner 3 tåtar från taket i krukornas botten och där sitter nån hemmsnickrad plåtbit som håller i en glödlampshållare med en 40 watts lampa i. Ska prata med nån som säljer sånna lampor. Förslag på butik på nätet?

zombie skrev:
Det blir nog kanon, om du använder 230V-spotlights, du bör också använda värmetålig kabel inuti krukorna. Utrymmet bör räcka gott och väl för föreskriftsenlig installation, men  kontrollera för säkerhets skull tillverkarens rekommendationer. Vad jag förstår är varken "krukorna" eller det omgivande taket i brännbart material, så det skall inte vara något problem där heller.
 
Vart i Stockholm (city) kan man titta på spotlights, downlights etc??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.