På inkommande kabel till mitt hus står: "Sieverts Kabel ERK / EKKJ" och sedan spänningsklass mm. Kabeln hänger i taket i trådöglor och slutar i en stor (dia 0,5 m) hängande kringla innan den går in i elcentralen.
Jag antar att detta inte är OK. Jag tänjkte byta central. Är det OK att korta ned kabeln så den passar i längden och klamra den mot syll/bjälkar mm?
 
Du menar alltså kabel före elmätare/huvudsäkringar? Den kan du inte ge dig på i så fall.
 
Det är kabel från huvudsäkring som sitter i ett elskåp ute på en stolpe till inne på källaren. Mellan huvudsäkringen och proppskåp.
 
Det står inte Sieverts kabelverk kanske? :p

Om kabeln är efter elmätaren så tillhör den fastigheten och är således "ditt problem".

Kabeln som kommer i mark och går in i fasadmätarskåp eller servissäkringslåda är nätägarens egendom, oftast.
 
Du kan klamra och fästa upp den som du tänker dig innan du avslutar den på ett bra sätt i din nya central, den ligger ju helt på din sida av anläggningen. Och jag är övertygad om att ditt centralbyte som fanns i en annan tråd kommer gå galant, vad jag förstått av vad du skrivit i olika eltrådar har du fullt tillräcklig kompetens för det jobbet. Man ska inte överdriva problem och risker pga att det berör elområdet det är trots allt i de fall vi berör här ganska handfast och rakt på om man tar det lugnt och beaktar sina ev brister.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.