Är det någon som har en Nordenberedare och har haft den ett tag som kan berätta om sina erfarenheter och om hur mycket de sparat i kostnader?

Nordenberedaren är ju en luft-vatten värmepump som främst hälper till att värma varmvatten och solceller och fläktradiator kan kopplas til den. Se här http://www.nordenberedaren.se/

Vi har dels en gammal varmvattenberedare som skulle behöva bytas och dels en källare som behöver värmas. I källaren har vi en gammal luftvärmepump (ca 15 år) som inte är så effektiv och också skulle behöva bytas. Vi har en ide om att ev. skaffa en Nordenberedare som dels hjälper till att värma vårt varmvatten och dels värmer upp luften i källaren. Det finns fläktradiatorer som tillval till Nordenberedaren.

Det jag dels undrar över är hur mycket energi som går förlorad vid överföringen från luft-vatten och tillbaka till luften och sen om den är tillräckligt stark för att värma en källare på ca 50 kvm?

Eller är det bättre att skaffa en ny luft-luftvärmepump för att värma källaren och en ny varmvattenberedare? Kostnaden blir totalt sett högre.

/Camilla
 
Hej!

Jag installerade en nordenberedare tidigare i sommras/våras och har soledes inte kört den i kall väderlek än, men vad jag sett hittils så fungerar systemet mycket bra! Jag har 6kw utedel och 250 liters tanken samt den stora fläktkonvektorn. Konvektorn skall installeras de kommande veckorna. Min tanke är 1:a hand varmvatten, sedan får konvektorn agera stöd till L/Lpumpen. Men jag skulle TRO att konvektorn utan problem kan leverera värme till 50m2, sedan lär det väl bero på hur kallt det blir ute osv.. Erfarenheter från andra personer som har nordenberadaren är att vid -10 och lägre temperaturer avtar effekten markant från själva värmepumpen (utedelen) och systemet tar då hjälp av de inbyggda elpatronerna. Detta är troligen pga att maskinerna har köldmediet R407C, som är att föredra framför den vanligare R410-gasen när man vill ha höga framledningstemperaturer. (som tex varmvatten:)) Jag bor i östergötland så här blir det sällan så kallt någon längre tid, jag räknar med att systemet kommer att fungera bra här.

Kolla denna länk-> http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=18142.0

Där finns flera som använder nordenberedaren och speciellt en person "Gonzo" har verkligen loggat och skrivat alla sina erfarenheter under förra vintern.

Jag har inget ont att säga änsålänge om NB och Gullber&Jansson. G&J har varit väldigt tillmötesgående och svarar gärna på frågor.

Lycka till!
/Dennis
 
Spännande, är också intresserad av denna produkt. Speciellt när den nuvarande beredaren är antik, och luftvärmepumpen har det kämpigt på vintern.

Dennisson, vill du ge en uppskattning vad kostnaden blev, material + arbete?

mvh
 
Jag har skrivit lite om detta tidigare på forumet någonstans, farsan har gjort en sådan installation just för att hantera varmvattnet. Det tråkiga är att denna vp förbrukar mer el än tidigare 20 år gamla el-beredare gjorde. Det hela är loggat med separata elmätare väldigt noggrant. NB har ägnat en hel del tid åt att försöka förklara varför förbrukningen inte sjunker men har ännu inte kommit fram med något konkret.

Nej tack mao.
 
Hmm det var ju synd, lovande koncept annars. Man vill ju gärna kunna värma upp varmvatten och källaren på ett bra sätt. FLVP känns inte aktuellt för ett äldre hus. Inte heller att täta 10 m murstock och därefter elda känns för bökigt.

Men å andra sidan, det kanske inte blir så mycket dyrare med en liten luftvärmepump och en klassisk varmvattenberedare.

Tråd på värmepumpsforum: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=18142.0
 
Jag kan inte svara för MathiasS, jag har inte kört min så länge än, men vad jag kan se på elförbrukningen jämfört med förra året så ligger vi något lägre iår.., vad det beror på kan ju vara flera saker.. måste köra längre för att vara säker...

MathiasS-> Vad säger gullber o jansson? Är de med och leker/felsöker o klurar? Det är ju 5års garanti och den "ska" ju inte kunna dra mera ström än vad en direktelberedare gör med cop/verkningsgrad -1??? Något måste väl vara fel?

Har svårt att säga vad det kostar ink installation.. jag installerade min själv då jag är certifierad kyltekniker, men inköpspriset börjar på 25.495:- enl dessa -> http://web.telia.com/~u44111977/produkter.html .

OM nu fläktkonvektorn fungerar som det är tänkt i vinter så kommer detta vara en mycket bra investering för MITT hus iaf:)
 
Redigerat:
Jag har inte detaljerna eftersom pumpen inte står hos mig, tillverkaren har dock varit inblandad sedan start eftersom detta var en väldigt tidig installation.
 
Hur har det gått med NB?
Är den nåt att satsa på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.