I
Eftersom det visade sig att ingen på detta forum hade EGNA personliga erfarenheter om IKEA Vinterkall och då jag nu införskaffat ett sånt så tänkte jag redovisa mina erfarenheter här för andra att ta del av.

Jag tänker också berätta om min upplevelse generellt att handla av IKEA då detta är en del av upplevelsen om man vill ha en IKEA Vinterkall.

Om man vill bidra med sina egna personliga upplevelser gällande IKEA och deras vitvaror så uppskattas det.

Allt som inte är egna personliga upplevelser undanbedes då de inte tillför något värde för de som eventuellt läser detta.
Den typen av information kan man vid behov Googla fram själv.
 
  • Modernt rostfritt stål kylskåp med frys nedtill på en neutral bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
I
Den 4:e Oktober var jag inne på IKEA website och la beställning på IKEA Vinterkall samt lite Metodstommar för att bygga ihop en fungerande lösning.
Vinterkall följer inte modulmått så om man vill bygga in den med skåp så får man fundera lite extra.

Att handla på IKEAS webshop var som vilken annan webshop som helst, man väljer sina varor och de hamnar i varukorgen, sen går man till kassan och betalar.

Man kan välja olika leveransalternativ och jag valde det dyrare alternativet med på-plats leverans då jag vet att det inte är enkelt att få det till den plats vi ville ha det.

Jag fick välja leveransdatum och jag valde att få det den 11:e oktober.

Nu var det bara att vänta!
 
Denna kommer även köpas av oss inom en snart framtid, hoppas på en bra ärlig recension sen 😉 och att den är tyst! Knäpptyst 🤔
 
I
På Måndagen den 9:e Oktober fick jag ett mail om att min leverans var på väg och att den skulle ske mellan 10.00 - 14.00. I mailet fanns även en lista på vad leveransen innehåll. Väldigt bra att man får en tydlig bild av vad leveransen innehåller så man kan stämma av det när den väl dyker upp.

På Tisdagen kom ytterligare ett mail om att jag inte skulle glömma bort morgondagens leverans.

På Onsdagen så ringde de från transportören kl. 9.30 och sa att de skull vara hos mig vid 10.00.
Klockan 10.05 backade de in på gården och påbörjade leveransen. Två trevliga gubbar som först kollade vart grejerna skulle placeras och sen skred till verket.
Som de jobbade och slet så var det väl värt de extra kronorna att få grejerna dit jag ville ha dem, det vill jag lova.
När de var klara hade vi fått allt där vi ville ha det och de tackade för sig och åkte iväg.

Min upplevelse av IKEA så här lång är att de skött det som utlovats exemplariskt.

Att tänka på är att skydda sina golv inför leveransen då de använder hjälpmedel som kärror och de, som hos oss, behövde kasa Vinterkall på golvet igenom en dörröppning. IKEA påpekar också just detta i sin leveransbeskrivning.
 
Redigerat:
I
G Ganescha skrev:
Denna kommer även köpas av oss inom en snart framtid, hoppas på en bra ärlig recension sen 😉 och att den är tyst! Knäpptyst 🤔
Jag kommer att leverera min egen personliga uppfattning om detta.
Om jag ger mig in i något så slutför jag det.😎

Ska tillägga att om det är något du vill veta så hjälper jag gärna till!
 
Redigerat:
I
När så transportören lämnat så började vi packa upp Vinterkall vilket var ett jobb i sig. Den var väl inpackad i tjock wellpapp och tjock frigolit.
Att få bort förpackningen runt Vinterkall och ovanpå var relativt enkelt men att få bort det som var under till var betydligt svårare.
Vinterkall väger en del och även undertill var det väl förpackat så det slutade med en person (jag) fick luta skåpet medan min fru metodiskt skar sönder ena halvan av frigolit och wellpapp som den stod på. Sen lutade jag skåpet åt andra hållet och man kunde då dra bort den resterande förpackningen.

Sen var det det bara att ta bort resten av tejp och plast som håller diverse grejer på plats. Det var mycket av den varan så allt kändes väldigt gediget förpackat.

Nu när vi kunde öppna och titta, känna och klämma så är vi väldigt nöjda. Inga repor, märken eller andra skador har vi kunnat se.
Dörrar och lådor känns bra och gediget.

Nu tar det någon vecka innan vi ska starta upp själva skåpet då vi bygger om en del av köksinredningen för att passa Vinterkall eftersom vi vill ha den inbyggd, precis som man gör med ett kyl/frys paket.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
I
G Ganescha skrev:
Denna kommer även köpas av oss inom en snart framtid, hoppas på en bra ärlig recension sen 😉 och att den är tyst! Knäpptyst 🤔
Nu fattade jag!! 😂😂
 
I
Under helgen har köket anpassats till att passa IKEA Vinterkall. Lösningen blev precis så bra som vi hoppats med 2 st. 40x40 överskåp och ett par bitar salningslist som ytterdistanser för att nå bredden på IKEA Vinterkall (83,3 cm). Allt gick dessutom snabbare än vi trott, för en gångs skull! 🙂

Så i söndagskväll, den 15:e Oktober, så startade vi vårt nya skåp för första gången. Det som direkt slog mig var hur tyst det var. Om det är normalt eller inte vet jag inte men vi är inte bortskämda med tysta skåp då den kombinationen från Electrolux som vi har i dag brummar lite väl mycket emellanåt.

Efter ca 3 timmar så hade vi rätt temperatur i både frys- och kyldel.
Det var 2 saker slog oss direkt när vi började plocka in grejer i kylen.

Det första var hur skönt det var att ha alla kylvaror i ståhöjd. Slippa ligga på knä för att få fram det som finns längs in på hyllorna längst ner, som vi måste göra i vårt gamla skåp. Samma upplevelse att slippa ha grönsakslådorna nere vid golvet.

En sak som var lite sämre var att det inte går att ställa in hyllorna i Vinterkall så att man får plats med en vanlig mjölkförpackning från t.ex. Skånemejerier i stående läge, det saknas ett par cm för detta.
I stället förblir dessa förpassade till lådorna i dörren. De som är oöppnade får bli liggande på någon av hyllorna tills de ska användas.
Har de tät skruvkork så kan man naturligtvis förvara dem liggande även sen de är öppnade.
För vår del är detta inget problem men det kan vara bra att känna till.

Frysdelen var en direkt fröjd att använda.
Frysdelen består av 2 utdragbara lådor (som man kan se på bilden) och båda är djupa med en grundare låda överst som enkelt kan skjutas undan när man vill åt den djupa lådan undertill. Vi tycker detta är smart då man kan ha de mindre grejerna (t.ex. Glass 😇) i de grunda lådorna och får ner relativt stora grejer i de nedre.

Så här lång har vi bara positiva upplevelser med vårt IKEA Vinterkall. Nu får tiden utvisa hur bra det kommer att fungera och jag kommer att fylla på denna tråden med nya händelser efter hand, positiva och negativa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
Inga egna erfarenheter av just Vinterkall, men jag har haft en "amerikakyl" från samma tillverkare med liknande utseende och funktion. Det höll i tre år och sedan var det tyvärr tippen. Flera fel men största problemet var att dörrarna var alldeles för tunga för den underdimensionerade plasten i fästen och gångjärn och att en överambitiös lösning för att tätt mellan dörrarna gav sig rätt snart. Hoppas för din och andra spekulanters skull att tillverkaren lärt sig av sina tidigare misstag.

Nu var det som sagt inte just Vinterkall, men eftersom det är samma tillverkare och en väldigt lik modell, så kan det vara intressant info för den som googlar och hittar hit.
 
I
Hep Hep skrev:
Inga egna erfarenheter av just Vinterkall, men jag har haft en "amerikakyl" från samma tillverkare med liknande utseende och funktion. Det höll i tre år och sedan var det tyvärr tippen. Flera fel men största problemet var att dörrarna var alldeles för tunga för den underdimensionerade plasten i fästen och gångjärn och att en överambitiös lösning för att tätt mellan dörrarna gav sig rätt snart. Hoppas för din och andra spekulanters skull att tillverkaren lärt sig av sina tidigare misstag.

Nu var det som sagt inte just Vinterkall, men eftersom det är samma tillverkare och en väldigt lik modell, så kan det vara intressant info för den som googlar och hittar hit.
Tack för info, ska hålla koll på detta..
Fick i alla fall 5-års garanti på denna så vi får se hur IKEA tänker hantera detta om det händer.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
A
Hep Hep skrev:
Inga egna erfarenheter av just Vinterkall, men jag har haft en "amerikakyl" från samma tillverkare med liknande utseende och funktion. Det höll i tre år och sedan var det tyvärr tippen. Flera fel men största problemet var att dörrarna var alldeles för tunga för den underdimensionerade plasten i fästen och gångjärn och att en överambitiös lösning för att tätt mellan dörrarna gav sig rätt snart. Hoppas för din och andra spekulanters skull att tillverkaren lärt sig av sina tidigare misstag.

Nu var det som sagt inte just Vinterkall, men eftersom det är samma tillverkare och en väldigt lik modell, så kan det vara intressant info för den som googlar och hittar hit.
köpte du en ny?
 
electroluxaren skrev:
köpte du en ny?
Inte från den fabriken.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
I
Hep Hep skrev:
Inga egna erfarenheter av just Vinterkall, men jag har haft en "amerikakyl" från samma tillverkare med liknande utseende och funktion. Det höll i tre år och sedan var det tyvärr tippen. Flera fel men största problemet var att dörrarna var alldeles för tunga för den underdimensionerade plasten i fästen och gångjärn och att en överambitiös lösning för att tätt mellan dörrarna gav sig rätt snart. Hoppas för din och andra spekulanters skull att tillverkaren lärt sig av sina tidigare misstag.

Nu var det som sagt inte just Vinterkall, men eftersom det är samma tillverkare och en väldigt lik modell, så kan det vara intressant info för den som googlar och hittar hit.
Kollade på infästningen på vårt skåp och den verkar vara i metall. Bifogar även en närbild.
 
  • Närbild av gångjärn på vit dörr, spegelblank svart yta, skruvade fästen, damm och smuts synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I IronG skrev:
Tack för info, ska hålla koll på detta..
Fick i alla fall 5-års garanti på denna så vi får se hur IKEA tänker hantera detta om det händer.
Förmodligen ingenting
 
A
I IronG skrev:
Kollade på infästningen på vårt skåp och den verkar vara i metall. Bifogar även en närbild.
ser ut som gjutgods,dvs poröst
smitt är starkare,böjs istf går av
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.