Funderar på att sätta en quick 12 n i en 55 m2 sommarsstuga. Är de bra priset är riktigt låt men är kvaliteten lika så? 8000 SEK är ju ganska billigt COP på 2,95 är det bra?
Fungerar de att ställa på 8-9 grader?
I informationen säger de att "Rumstemperaturen kan ställas mellan 16 och 30 grader C".
 
Rekommenderas inte av Clas Ohlsson vid tempinställning lägre än 16 grader!
 
Hej !

Det kan hända att du får problem med avfrostningsfunktionen ifall du ställer ned innetemperaturen för lågt. Vid avfrostning tar vp energi ur inneluften för att smälta is på förångarbatteriet. IVT har en L/L som klarar ned till 10C innetemp med bibehållen funktion.
På våran sanyo så kan man endast ställa ned till 16 C av just ovan nämda anledning.
 
Är det någon som har testat pumpen?
 
H
Kvaliteten är nog inte lika bra som i en riktig japansk pump av känt märke.
Cop 2,95 och energiklass D indikerar att effektiviteten är riktigt dålig.
En bra luftvärmepump har enegiklass A.
Att få en innertemperatur på 8-9 grader tror jag inte är möjligt om inte pumpen är speciellt avpassad för så låg temperatur.
Den kan som sagt inte hämta tillräckligt med enegi för avfrostningen. Avfrostar den inte riktigt så kommer oljecirkulationen att bli dålig med påföljd att kompressorn kanske havererar.
 
okej men det är ingen som har provat pumpen?

Det är ju trots allt halva priset mot en japan pump och honeywell är väl ingen bysmedja
om man säger så.Stort företag
 
är 8000kr inkl installation så är det bra pris annars ligger dom andra vanligare märkena runt det oxå... på rätt ställe
 
Vad är rätt ställe?
 
Var hittar man dessa pumpar?
 
inte kollat på ett tag men jag köpte min panasonic på citcop men det finns ju tex hetluft.se, onzza.se, warmforless.com, leta efter firmor på tex blocket.

köper du udda märken så har tex rusta från 3500kr, är det liten sommarstuga/garage kanske det räcker
 
Fast på onnza så tillkommer ju moms,vacumpump,rör,konsoll.
Då är man lätt över 100000 strecket
samma på warmforless.com.
 
trådskaparen skrev 8000kr för en honywell pump, brukar vara lite udda att man får med tex vakuumpump, kanske tillåmed var sommarstugan med i det priset :p

MEN, om vi nu tar onzza så kostar en panasonic e9gke 5900kr + moms = 7375kr

och orkar man inte låna en vakuumpump utan bara måste ha en egen så:
vakuumpump: 1250kr inkl
färdiga installationsrör: 500kr inkl
konsoll med dämpare: 375kr inkl moms

summa: 9500kr

så jag vet inte om jag håller med om att man "lätt" skulle vara över 10 000kr strecket


skulle man nu skippa vakuumpumpen så kan man iaf där jag bor få ut en kylsnubbe som fixar jobbet för 500kr då landar man på 8750kr om man nu installerar resten själv.


som svar på Trueds fråga så går det inte ställa dom så kallt, står det 16grader så är det minimum
 
H
Barkis skrev:
så jag vet inte om jag håller med om att man "lätt" skulle vara över 10 000kr strecket
Ska du själv pula i den för svenskt klimat nödvändiga trågvärmaren så är du uppe i 10 000.
Är det över huvud taget någon garanti som gäller om en icke auktoriserad amatör installerar pumpen?
Misslyckas man exempelvis med vakumsugningen och det finns luft kvar i systemet så kommer kompressorn ganska omgående att haverera. Kan inte tänka mig att någon garanti gäller i det fallet.
Var det inte IKEA som sålde Panasonic 9EDK installerad och klar för 14000:- MED alla garantier. Verkar vettigare än 10000:- utan garantier eftersom Panasonic råkat ut för en hel del problem på sistone.
Vad är det för kompressorolja i panasonicen från Onzza? Är den avpassad för nordiskt bruk?
Fråga säljarna på Onzza så har de inte en aaaning om det.
 
holmertz skrev:
Ska du själv pula i den för svenskt klimat nödvändiga trågvärmaren så är du uppe i 10 000.
Är det över huvud taget någon garanti som gäller om en icke auktoriserad amatör installerar pumpen?
Misslyckas man exempelvis med vakumsugningen och det finns luft kvar i systemet så kommer kompressorn ganska omgående att haverera. Kan inte tänka mig att någon garanti gäller i det fallet.
Var det inte IKEA som sålde Panasonic 9EDK installerad och klar för 14000:- MED alla garantier. Verkar vettigare än 10000:- utan garantier eftersom Panasonic råkat ut för en hel del problem på sistone.
Vad är det för kompressorolja i panasonicen från Onzza? Är den avpassad för nordiskt bruk?
Fråga säljarna på Onzza så har de inte en aaaning om det.
Det är det jag menar. Onnzza säljer bara till företag.1 års garanti gäller väl då.
Ikea pumpen är det biligaste jag sett
Är det värt 7000kr extra för en pana? Är skillnaden så stor mellan pana och honeywell?
Ingen som har erfarenhet av honeywellen
 
H
Quick install pumpar av typ Honeywell är mer till för garage gäststugor och liknande. Skall man ha pumpen i bostaden så är det en japansk inverterpump med kylmedia R410 som gäller. Honeywell har väl R407 tror jag.
Jag vet två stycken som installerat motsvarande quick install pump från Rusta för att hålla värme i sina garage och hittills har det bara fungerat bra. Rusta:s värmepump kan till och med vara samma pump som de Honeywell som Jula och Bauhaus säljer.
Rusta kallar sin pump för Atlas, med det är ju alla tillverkade i Kina. Beställ 500 pumpar så kan du säkert få din egen logo på pumpen!

Själv tycker jag att både Rusta och Jula quick install pumpar är för dyra i förhållande till vad de ger.
Trendimport:s quick install pump på 3 kW får man för 5990:- och då har den kylmedia R410.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.