Det verkar som att vi får byta ut vår induktionsspis som vi köpte i somras och som inte klarade av att värma upp en stekpanna på ett acceptabelt sätt (ojämn värme i pannans botten).

Jag funderar nu på en spis med keramikhäll istället.

Ni som har använt och har erfarenhet av keramikhäll:
- Märker man av skillnader i temperatur på pannans botten när man steker?
- Om man jämför med en gjutjärnsplatta, är det någon skillnad på hur bra den värmer upp och sprider värmen över hela pannans botten?
- Fungerar keramikhällen bra med olika storlekar på pannorna?
 
BirgitS
Eftersom vanligaste orsaken till ojämn uppvärmning av pannbotten är att stekpannan är dåligt gjord så kommer man inte från det helt genom att byta till en annan sorts häll. Med en glaskeramikhäll utan induktion blir det också viktigt att botten efter uppvärmning är plan så att värmen överförs till hela ytan.

Vi har inga problem med ojämn värme i botten på våra pannor annat än när pannan går utanför själva värmezonen.

Inga problem att använda en kastrull som har mindre bottenyta än värmezonen, men en stekpanna som har större bottenyta än värmezonen kommer inte att bli uppvärmd i kanterna (om pannan i sig transporterar värme bra i sidled är det inget stort problem dock).
 
Menar du en gammal glaskeramikhäll? Det hade jag aldrig ens tänkt på att installera. Långsam som få 🐢 men funkar annars som en klassisk häll med stålplattor.

Induktion är överlägset enligt mig. Antingen hade du ett dåligt exemplar/modell eller olämplig/dålig stekpanna
 
Är glaskeramikhällen långsammare än en gjutjärnsplatta?

Beträffande pannorna så är det inget fel på dom, vi har 4 st olika som fungerar på liknande dåliga sätt. Däremot fungerar dom utmärkt på en gjutjärnsspis så byte av spis/häll fungerar.
Electrolux har varit hemma och kollat och hade inget att anmärka på pannorna annat än dom skiljde vad beträffar magnetismen. Och det är ju inte så konstigt eftersom det är olika sorters pannor. I övrigt var det inget att anmärka på. Så induktionsspisen och pannorna behöver vi inte diskutera.

Jag är intresserad av synpunkter på en spis med glaskeramikhäll och hur den fungerar.
 
Redigerat:
BirgitS
Lazzeman skrev:
Är glaskeramikhällen långsammare än en gjutjärnsplatta?
Nej, tvärtom tyckte jag när vi bytte för väldigt många år sen, men det är ju möjligt att nyare gjutjärnsplattor är snabbare än de var förr i tiden.
 
Kan säkert skilja mellan olika modeller. Men det är ingen livsavgörande skillnad ;)
 
Induktion har väldigt många fördelar men oxå många brister. 100 av 100 hällar vi säljer idag är induktion men på spissidan är ser fortfarande mer vanligt med vanlig glaskeramikhäll. Set är små skillnader mellan gjutjärnsplattor och glaskeramik när det gäller hastighet, gjutjärn har betydligt mer restvärme vilket iaf teoretiskt borde innebära dyrare drift. Bor ni nära havet så är det vanligt med rost på ringarna runt gjutjärnsplattorna och överlag är det betydligt mycket svårare att hålla den ren. Finns många olika induktionshällar och spisar och ännu fler olika stekpannor och det är sällan man lyckas pricka rätt. Har sålt induktion i snart 20 år men börjar nästan fundera på att min nästa häll blir en vanlig glaskeramisk. Väldigt många upplever att man bränner maten i mitten av pannan och nästan inte får någon värme ute på kanterna. Induktion är väldigt snabbt och många har en tendens att köra på full effekt. Induktion börjar värma inne från centrum och utåt så en panna med dåligt värmeledning har just då det problemet med bränd mat i mitten. Men en bra stekpanna och starta på 7:an och låta den värma upp ordentligt är mitt råd gällande induktion. Med lite normalt planerande fungerar glaskeramik alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
Lazzeman och 2 till
  • Laddar…
DFYD123 skrev:
...Väldigt många upplever att man bränner maten i mitten av pannan och nästan inte får någon värme ute på kanterna...
Det där kan väl också bero på de dåliga billighets-stekpannor vi köper :p
Många kupar sig i värmen, så att mitten är högre än kanterna.
Då rinner stekfettet ut i kanten, och matbitarna som ligger i mitten av pannan blir vidbränd.
 
Jag provar en hel del olika pannor och har både glaskeramik och induktion i olika boenden. Vissa pannor fungerar jättebra på det ena men inte nödvändigtvis på den andra. Använder sällan billiga pannor förutom en del OBH Nordica och Tefal Jamie Oliver. Men en panna som funkar skit på induktion kan vara jättebra på glaskeramik, många gånger är nackdelen att det är en sån liten del av botten som är magnetisk. Dom enda jag tycker fungerar bra på min induktion är rostfria pannor från Zwilling eller demeyere. Har dock inte riktigt häng på scrambled eggs i dom ännu...
 
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
Tack DFYD123 för informationen...precis sån som jag ville ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.