Hej,

Har börjat planera ett köksbyte, vilket ju är en stor affär. Har fastnat för HTH kök, är det någon som har några erfarenheter?

Tackar på förhand...
 
De erfarenheter jag har av HTH sträcker sig till att vi precis rev ut ett sådant kök hemma hos oss. Det var insatt av de tidigare ägarna 1987. En vit profilerad lucka med utanpåliggande gångjärn. Lådor med kullager.
På det stora hela hade det mesta klarat tidens tand väl. Men eftersom det inte var en massiv lucka, hade den blivit anfrätt av stänk vid diskho och spis, färgen avskavd, och masinoten "delat sig" där. Och många gångjärn hade gett vika, blivit lite sneda och vinda. Men kullagrena i lådorna var fortfarande helt OK. Sålde hela klabbet på blocket och det tjänstgör säkert några fler år nu i någons sommarstuga.
 
Jag har lite samma erfarenhet som malinahlén, har ett nu 20+ år gammalt HTH-kök i min hyresrätt och inget har pajat, utom en enda låda som är kattklöst.
Snyggt är det dock inte längre, och färgen har gulnat (vit lackad lucka).
 
Vi monterade ett HTH-kök 2003, tror luckorna kallas hårdtryckslaminat, dom är släta med kantlister i körsbär, handtag i körsbär. Jag tog själv måtten i det tomma rummet sen "byggde" vi köket ihop med säljaren på hans dator. Vi fick själva bestämma leveransdatum och tid vilket låg 4 månader framåt i tiden en måndag kl. 12. Och 10 i 12 ringde det på dörren 4 månader senare å där stog en dansk lastbilschaufför som bar inte alltihop i huset.
Jag monterade det själv, alla delar var med, ritningen enkel att följa, det var över huvud taget inget problem alls egentligen förutom att det inte är så lätt att såga till en 3,5 m bänkskiva när alla väggar lutar och ingen vägg står i 90 graders vinkel. Socklar och passbitar var rejält tilltagna så man kunde såga fel nån gång utan att det gjorde nåt.
Jag eftermonterade lådbromsar eller va de kan heta vilket inte heller var nåt svårt. Fullt utdrag på lådor, vi valde sockellådor också.
Allt har fungerat som det ska, inget har gått sönder och inget krånglar, luckorna sitter där dom ska har aldrig behövt justera dom. Dessutom var servicen kanon, 3 av luckorna hade fläckar från embalagetejp vilket självklart böts ut med nån veckas leveranstid men man tog även en lucka som jag själv klantat till och borrat hål för handtaget på fel sida som reklamation. Säljaren återkom efter en dryg månad på eget initiativ för att kolla att allt var till belåtenhet och för att han ville se köket monterat. Vi skulle välja ett annat utsende på luckor/lådfronter idag men kan aboslut rekommendera HTH och skulle inte tveka att köpa det igen.
Tyvärr valde vi electrolux vitvaror, dom kan jag inte rekomendera däremot.
 
Tack för bra synpunkter. Det verkar ju som om min bild av HTH stämmer! Skönt. Att dessutom säljaren vi har träffat är suverän gör att jag nog inte bryr mig om att jämföra med fler.
Var faktiskt inne på Electrolux vitvaror, men det blir nog Bosch eller Siemens istället.
 
HTH känns som köken Volvo. Säkert, håller länge, lite dyrt, lite tråkigt, inte särskilt spännande....;)
 
pope70 skrev:
HTH känns som köken Volvo. Säkert, håller länge, lite dyrt, lite tråkigt, inte särskilt spännande....;)
Så tror dom som åker tyska bilar med bakhjulsdrift och motorn längsmonterad vilket väl är det minst spännande i bilväg man kan komma på? Uppfunnet 1876 ungefär :D:D Har Du provkört en T5:a? eller 2,5T AWD?
Näpp jag åker inte Volvo ;) utan V8 Jeep :cool:

Alltså, vi kollade på kök i 12 månader innan vi bestämde oss, var hos alla som sålde kök i Uppsala och tog offerter från 3 olika. Skillnaden mellan de olika tillverkarna när det gäller modeller, färger och häftighet var överraskande liten, detsamma gäller tekniken och det där lilla extra. Det Kvänum hade, hade HTH också och dessvärre, även IKEA oftast. Skillnad i kvalitet? Ja kanske, förmodligen men det syns inte.
Vi valde så småningom en lucka som faktiskt inte så många hade, det fick styra, och fick vi kvalitet som håller länge är det ju bra. Hittills har det som sagt fungeat klanderfritt.
Men smaken e ju olika förstås ;):p
 
Tja, nu har vi bestämt oss, det blir HTH köket vi har ritat upp. Vi ska dit på torsdag och bestämma alla detaljer med inredning osv. Jag återkommer självklart med vad jag tycker om HTH senare!
 
Håller på att komplettera mitt HTH kök med några nya luckor osv... det är inte billigt om man någon gång känner för att sätta upp ett nytt skåp med en ny lucka! Ska du ha en lucka som är sågad efter mått får du betala samma pris för utsågning som för själva luckan! Inte säker att man vill göra om men jag önskade så att förra ägaren av huset hade ett IKEA kök så man kunde byta luckor till en rimlig summa!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.