Funderar på att gå all-in på Festool CMS och köpa både sågmodulen för en TS75:a samt OF-modulen.
Hade lite frågor kring sågmodulen eftersom jag då kommer att göra mig av med min Dewalt bordssåg som dammar mycket och tar mycket plats.
Tänkte ha modulen i ett VL-bord som jag fäster i mitt MFT3.

1. Hur är dammupptagningsförmågan, både jämfört med min Dewalt (vanlig portabel bordssåg) och jämfört när man kör TS med skena?

2. Finns det "zero clearance"-inlägg till sågmodulen?

3. Jag har ett fullt utrustat MFT med skena och allt just nu. Ni som har CMS TS använder ni skena lika mycket nu?

4. Vad är era erfarenheter av justerbordet?

5. Med tanke på att sågmodulen till skillnad mot en vanlig bordssåg saknar anhållet för bredare stycken hur gör ni? Kan man använda justerbordet för att kapa stora skivor utan anhållet?

6. Hur skulle ni bedömma precisionen i modulen? Jag är hobbysnickare i garage och intresset är främst finsnickeri. Så egentligen är stora bordssågar inget alternativ.
 
DarrenB skrev:
Funderar på att gå all-in på Festool CMS och köpa både sågmodulen för en TS75:a samt OF-modulen.
Hade lite frågor kring sågmodulen eftersom jag då kommer att göra mig av med min Dewalt bordssåg som dammar mycket och tar mycket plats.
Tänkte ha modulen i ett VL-bord som jag fäster i mitt MFT3.
Jag har visserligen bara en TS-55, men det är ju same same för dina frågor.

DarrenB skrev:
1. Hur är dammupptagningsförmågan, både jämfört med min Dewalt (vanlig portabel bordssåg) och jämfört när man kör TS med skena?
Jag har ingen aning om hur Dewalten är, men jag upplever den aningen sämre än om man kör sänksåg med skena. Det faller sig ju lite naturligt eftersom när man kör med skena så är hela snittet mer "täckt".

DarrenB skrev:
2. Finns det "zero clearance"-inlägg till sågmodulen?
Nej, det har jag inte sett något.

DarrenB skrev:
3. Jag har ett fullt utrustat MFT med skena och allt just nu. Ni som har CMS TS använder ni skena lika mycket nu?