Hej,
vi letade runt här på byggforum för några år sedan när vi själva var i planeringsfasen, efter någon om faktiskt byggt klart och kunde ge bra tips. Tyvärr fanns det inte så många sådana utan de festa var som vi och skulle bygga.
Nu har vi själva byggt klart och detta är ltie av våra tips.

Vi byggde i ren lättebetong, (Aeroc från Estland) utan en massa plast i mitten och sådant. Murningen gjordes av ett gång mycket duktiga polacker men som vit arbetskraft (de var anställda av ett svenskt bolag).

Det hela har i stort sett fungerat mycket bra.

Följande är tips på vägen för nya lättbetongbyggare:

Att spika i lättbetong för att sätta upp tavlor mm är inte så lyckat. Det kräver plugg och STORA hål om det är det minsta belastning. Vi gjorde därför så att vi satte upp tavellister (sådana som man har på museer) längst upp mot taket. Detta är en metall list som man kan hänga saker på, (vi använder fiskkrokar och fisklina) Sedan hänger man tavlor mm i dessa linor. Fugerar utmärkt och ger inga hål i väggarna alls.
Rekommenderas starkt.

En annan sak vi gjorde som blev bra är (vi har mekanisk frånluftsventilation) är att vi blåser ut frånluften, inte uppåt ut ur taket som brukligt är, utan neråt och via ett rör in i växthuset (allt utom köksventilation, som ger för mycket matos). Detta fungerar också suveränt Vi har ett gratis uppvärmt växthus året om. Eftersom detta dessutom står mot huset så isolerar det en yttervägg.
Vi bläser ut luften som i en bil, mot växthusrutorna så de hålls im och isfria.
Också att rekomendera.

Ytterligare en sak som blev bra är att vi fasade sidorna på alla fönster (40 cm tjocka väggar ger ju djupa smygar). Detta ger mycket bättre ljusinsläpp.

Sedan; mindre bra saker.
Vi lade ner alldeles för lite tid på elritningarna (som gjordes av en konsult). Massor med onödigheter uppstod som vi nu inte kan göra om utan att det blir synliga lednignar. .
Elen är en enormt viktig del av ett moderns hus och hur lampor hänger mm är viktigt!
En sak som vi definitvt hade gjort om vi tänkt på det är att ha spotlights i fönstersmygarna. Ett suveränt sätt att minska insyn är att han en tunn gardin och belysning på dess utsida. Denna uppstår av sagda spottar som sitter dimmerstyrda över fönstren. Detta gjorde vi inte, men det skulle vi absolut ha gjort idag.

En annan sak med elen som man skall tänka på är att säga till elekrikerna att dra ledningar där man inte spikar eller drar i skruvar.
Elledningar i en lättbetongvägg fräses ut och muras in några centimeter under ytan. OM man inget säger så drar elkillarna dessa ledningar kortaste vägen, vilket innebär diagonalt rakt över väggar. Vilket gör att om man nu ialalfall vill sätta upp ngt riktigt tungs (taklsiten håller inte för riktigt tunga grejor) så riskrerar man att spika/borra rakt in i ledningen. Så kallade regel och el-sökare fungerar måttligt bra i lättbetong. Hittils har det inte hänt, men det var bara tur eftersom jag en gång upptäckte att det kom plastspån när jag borrade för ett gardinfäste....
Det ör skitenkelt för elkillarna att bara dra ledningarna lod och vågrätt och inte rakt i väggar om det går att undvika (Dra inne i hörn t.ex. där borrar man sällan).
Fotografera slutligen alla väggar INNAN de putsats så kan ni med hjälp av de fotona hitta ledningarna i framtiden.
När det väl är spacklat går det inte att hitta dem.


Vår byggare påstod att innerväggar lika bra kunde byggas som lättväggar av gips (med stålreglar). Så det gjorde vi.
Det var, så här i efterhand, ett ordentligt misstag. Gips har vi läst sedan kan mögla (papperet möglar) om det finns bakom sten och kakel i badrum t.ex.
Idag hade vi garanterat murat även innerväggarna (iallafall de runt våtutrymmen och kök). På dessa väggar slapp vi dock tavelväggen eftersom gips är lättare att spika i. Men det var ENDA fördelen.

Golvlister: Vi har golvlister av trä. OM man har detta så skall man INTE sätta upp dessa första halvåret. Ett stehus är fuktigt, rejält fuktigt. Och golvlister som kommer är snustorra. Om man sätter upp dessa innan stenhuset torkat ut ordentligt så vandrar fukten från lättbetingen in i golvlisterna. Varpå dessa "skjuter" och vrider sig. Vi har i stort set bytt alla golvlsiter i hela huset (längs alla ytterväggar) två gånger innan vi förstod vad det var för fel.
Så lev utan golvlister första vintern och sätt in dem sedan.

I övrigt så tycker vi detta med stenhus är helt kanon. Och vi förstår inte varför inte ALLA hus byggs så idag. Inget som kan mögla i väggarna alls. Och varmt och skönt inne. Perfekt!

Andra byggare som byggt färdigt: Fyll på här ni med och dela med er av erfarenheterna!
 
Vilken bra tråd!
vi blåser ut frånluften, inte uppåt ut ur taket som brukligt är, utan neråt och via ett rör in i växthuset (allt utom köksventilation, som ger för mycket matos). Detta fungerar också suveränt Vi har ett gratis uppvärmt växthus året om. Eftersom detta dessutom står mot huset så isolerar det en yttervägg.
Vi bläser ut luften som i en bil, mot växthusrutorna så de hålls im och isfria.
Jättebra idé - skall jag applicera när jag bygger nästa gång :).

Ytterligare en sak som blev bra är att vi fasade sidorna på alla fönster (40 cm tjocka väggar ger ju djupa smygar). Detta ger mycket bättre ljusinsläpp.
För min egen del går de stora fönsterpartierna inte helt ner utan slutar 20 cm från golvet. Man sparar en hel del värmeförlust på detta. Skulle det dessutom bli smällkallt går det att komplettera med löst lågt elelement - men det har jag inte behövt i mitt nya hus.

Vår byggare påstod att innerväggar lika bra kunde byggas som lättväggar av gips (med stålreglar). Så det gjorde vi.
Det var, så här i efterhand, ett ordentligt misstag. Gips har vi läst sedan kan mögla (papperet möglar) om det finns bakom sten och kakel i badrum t.ex.
Idag hade vi garanterat murat även innerväggarna (iallafall de runt våtutrymmen och kök).
För min del insisterade byggaren just på att våtrumsutrymmena skulle ha murade väggar och så blev det också. Det är en bra och säker lösning.

Golvlister: Vi har golvlister av trä.
Det blev lite dyrare att bygga utan golvlister men det har jag alltså gjort. Nackdelen är att fukten i golvet det första året missfärgat de vita putsväggarna precis i väggens anslutning till golvet. Detta får man nog räkna med när man bygger stenhus utan golvlister men det löses när man första gången målar om innerväggarna.

Ett tips till nybyggare: Snåla inte på teknikutrymmet! Avsätt någon kvadratmeter extra på detta. Vi blir mer och mer teknikberoende och det är svårt att i efterhand komplettera med ytterligare någon utrustning framför allt när man bygger stenhus. För min egen del hann jag få in avhärdningsutrustning innan teknikutrymmet byggdes. Hade jag byggt idag skulle jag dessutom avsatt plats eller grävt extra rördragning till förrådet för ett framtida litet reservelverk som åtminstone håller pelletskaminen och någon köksplatta igång när strömmen går.
 
Lösningen med att blåsa varm frånluft in i växthuset fungerar väl endast om frånluften är varm. I dagens läge är det i stort sett krav på FTX-ventilation, och den frånluften är inte varm.
 
isolde skrev:
Lösningen med att blåsa varm frånluft in i växthuset fungerar väl endast om frånluften är varm. I dagens läge är det i stort sett krav på FTX-ventilation, och den frånluften är inte varm.
Nej då, vi valde medvetet vanlig standard mekanisk frånluft. Mindre ljud, lite sämre värmeväxling, men mycket billigare, och inga filter att byta, inget mögel i filterpaket, inget kludd helt enkelt.
Och som sagt när man blåser ut det i växthuset så tar man ju vara på den lilla värme som finns kvar.
 
isolde skrev:
Lösningen med att blåsa varm frånluft in i växthuset fungerar väl endast om frånluften är varm. I dagens läge är det i stort sett krav på FTX-ventilation, och den frånluften är inte varm.
Förklara för mig ... fattar inte varför ...
 
Hade det varit FT-ventilation, dvs mekanisk från- och tilluft hade det fungerat, men lägger du till ett X (FTX) , så har du även en värmeväxlare som utnyttjar värmen i frånluften för att värma upp inkommande tillluft. Där har du förklaringen till varför frånluft i hus utrustade med FTX-ventilation är kall.
 
Det där var väl inte riktigt sant det du sa där! Vi har frånluftsvärmepump vilket är det absolut vanligaste i nybyggda hus. Det fungerar så att man suger ut luften innifrån huset med ett fläktaggregat. Innan luften går ut genom väggen eller taket så värmeväxlar man den luften och stoppar tillbaka värmen in i värmevattensystemet. Luften man släpper ut skall vara så kall som möjligt för bästa återvinning. I vårt fall så är luften 4ºC dvs resten av värmen återvinns. Man behöver inte alls ha mekanisk tilluft för att ha återvinning på frånluften. Vi har ett hus på 200m^2 så det räcker inte med enbart frånluftsvärmen så vårt system är kompleterat med en jordvärmeslinga på 200 m. På vår sommar och höst när det blir ett överskott på frånluftsvärmen så laddar den värmen i vår jordvärmeslinga. Vi har med detta system en årsförbrukning totalt med hushållsel på 13000kw och är då 2 vuxna med 2 småbarn så vi är mycket nöjda.

Jag håller dock med om att det inte är att rekomendera mekanisk tilluft med tanke på allt det underhåll och de bekymmer som det medför.

Detta var kanske inte trådstartarens intension med tråden men ändå.
För övrigt tycker jag som trådskaparen att detta var en bra tråd som behövs.
Jag skall skriva ner lite om vårt bygge med när den tiden finns.

Mvh Honken
 
Snailman
Jag har mekanisk tillluft alltså ftx sen huset byggdes -90 det blir inte mycket skit i tillluftsledningarna, det är i frånluften skiten sätter sig... kommer ta ftx när jag snart ska bygga...
 
Bygger också nytt dock med isoleca (svenskt material är bäst ) inga övrraskningar beprövade konstruktioner för vårat klimat nock om detta .
Källare teknikutrymme tvättstuga allrum förråd sovrum.2.40 takhöjd ,nedsänkt endast ljusgroparna syns 3 dm isolering källargolv golvvärme FTX intag via 30 meter 2oo mm plastkanal nedgrävd till 1 m djup roterande växlare sommarnattkyla VR 700 nya modellen EC motorer ,2 acktankar a 500 liter solslingor i båda värmepump 9 kw 134 a med lätthet +60 grader på tappvarmvattnet
gjutet betongmellanbjälklag ,bottenvåning 2,6 m takhöjd murade innerväggar leca stora fönster i söder 2,1 X1 m spis med murad skorsten öppen planlösning kök och vardagsrum samt kontor gästtoa med dusch det tunga bjälklaget (50 ton)kommer att jämna ut tempen i hela huset elit extrem överallt (bra k värde samt ljudreduktion nog så viktigt SVENSKA härliga fönster) Ovanvåning 2 st sovrum allrum stort badrum golvvärme frontespies 3 st kupor härligt med ljus 2.6 m takhöjd
elen kommer att bli vinterns projekt.
För övrigt har vi byggt allt själv inklusive grävningen av källare 500 kubik sand samt murning av källare och bottenvåning
egna takstolar osv (material kostnaden är relativt låg om man gör arbete själv)

(låt hellre projektet ta lite tid så löser man ev problem under resans gång och man slipper överraskningar i framtiden )

solfångarna är också ett kommande projekt men det lutar åt U pipe med glykolblandning i ca 90 rör kommer att värma tappvarmvatten samt poolen sommartid
 
fitzpatrick skrev:
Hej

Vi byggde i ren lättebetong, (Aeroc från Estland) utan en massa plast i mitten och sådant. Murningen gjordes av ett gång mycket duktiga polacker men som vit arbetskraft (de var anställda av ett svenskt bolag).

Det hela har i stort sett fungerat mycket bra.

Följande är tips på vägen för nya lättbetongbyggare:

Att spika i lättbetong för att sätta upp tavlor mm är inte så lyckat. Det kräver plugg och STORA hål om det är det minsta belastning. Vi gjorde därför så att vi satte upp tavellister (sådana som man har på museer) längst upp mot taket. Detta är en metall list som man kan hänga saker på, (vi använder fiskkrokar och fisklina) Sedan hänger man tavlor mm i dessa linor. Fugerar utmärkt och ger inga hål i väggarna alls.
Rekommenderas starkt.
Har själv ytong-hus och det fungerar alldeles utmärkt att sätta upp tavlor med vanliga tavelhängare med dubblar spikar, mindre tavlor räcker det med en helt liten vanlig tavelspik. Vad har ni för typ av block egentligen? Är det för mjukt?
En annan sak vi gjorde som blev bra är (vi har mekanisk frånluftsventilation) är att vi blåser ut frånluften, inte uppåt ut ur taket som brukligt är, utan neråt och via ett rör in i växthuset (allt utom köksventilation, som ger för mycket matos). Detta fungerar också suveränt Vi har ett gratis uppvärmt växthus året om. Eftersom detta dessutom står mot huset så isolerar det en yttervägg.
Vi bläser ut luften som i en bil, mot växthusrutorna så de hålls im och isfria.
Också att rekomendera.
Vi har exakt samma sak, det förlänger säsongen avsesvärt, dock har vi problem med hög fuktighet och därmed imma och vintertid är det riktigt kallt inne i växthuset även fast vi har isolerglas och relativt bra u-värden och vältätat, hur stort växthus har ni egentligen? hur ser det ut?
Ytterligare en sak som blev bra är att vi fasade sidorna på alla fönster (40 cm tjocka väggar ger ju djupa smygar). Detta ger mycket bättre ljusinsläpp.
Gjorde vi också, det ger ett helt annat liv i huset och som du säger bra ljusinsläpp, fast vi har 35-väggar, vad har ni för u-värde på era väggar? (jag har helt snöat in på U-värden numera)
Sedan; mindre bra saker.
Vi lade ner alldeles för lite tid på elritningarna (som gjordes av en konsult). Massor med onödigheter uppstod som vi nu inte kan göra om utan att det blir synliga lednignar. .
Elen är en enormt viktig del av ett moderns hus och hur lampor hänger mm är viktigt!
En sak som vi definitvt hade gjort om vi tänkt på det är att ha spotlights i fönstersmygarna. Ett suveränt sätt att minska insyn är att han en tunn gardin och belysning på dess utsida. Denna uppstår av sagda spottar som sitter dimmerstyrda över fönstren. Detta gjorde vi inte, men det skulle vi absolut ha gjort idag.
Något likt detta gjorde vi faktiskt, fast vi har mest golv-till-tak fönster mot söder i partier och där finns det ingen lättbetong ens, MEN principen är densamma och nu har vi ingen problem med insyn om ingen använder en jumbokikare, men det är snyggt. Ett tips till er andra dock som jag sa åt våran elektriker men som han GLÖMDE är att sätta dessa lampor och dimmrar på en automatsäkring i centralen i väl utvalda grupper för att kunna aktivera via mörkersensor och tidur centralt. En annan sak som definitivt blir av i nästa hus är att sätta infällda 1-uttag i fönstersmygarna för lampor i fönstersmygarna för icke-spot eller hängda lampor som man sedan centralkopplar för möjlighet att koppla till mörkerrelä samt tidur för att slippa alla mindre vackra tidur och hängande kabalar från fönsterbrädan/smygen. Naturligtvis får man man klippa alla kablar och sätta nya kontakter men det är det lätt värt.

En annan sak med elen som man skall tänka på är att säga till elekrikerna att dra ledningar där man inte spikar eller drar i skruvar.
Elledningar i en lättbetongvägg fräses ut och muras in några centimeter under ytan. OM man inget säger så drar elkillarna dessa ledningar kortaste vägen, vilket innebär diagonalt rakt över väggar. Vilket gör att om man nu ialalfall vill sätta upp ngt riktigt tungs (taklsiten håller inte för riktigt tunga grejor) så riskrerar man att spika/borra rakt in i ledningen. Så kallade regel och el-sökare fungerar måttligt bra i lättbetong. Hittils har det inte hänt, men det var bara tur eftersom jag en gång upptäckte att det kom plastspån när jag borrade för ett gardinfäste....
Det ör skitenkelt för elkillarna att bara dra ledningarna lod och vågrätt och inte rakt i väggar om det går att undvika (Dra inne i hörn t.ex. där borrar man sällan).
Fotografera slutligen alla väggar INNAN de putsats så kan ni med hjälp av de fotona hitta ledningarna i framtiden.
När det väl är spacklat går det inte att hitta dem.


Vår byggare påstod att innerväggar lika bra kunde byggas som lättväggar av gips (med stålreglar). Så det gjorde vi.
Det var, så här i efterhand, ett ordentligt misstag. Gips har vi läst sedan kan mögla (papperet möglar) om det finns bakom sten och kakel i badrum t.ex.
Idag hade vi garanterat murat även innerväggarna (iallafall de runt våtutrymmen och kök). På dessa väggar slapp vi dock tavelväggen eftersom gips är lättare att spika i. Men det var ENDA fördelen.
Jag är inte riktigt säker på vad du menar men vi gjorde precis som er och det är utmärkt, stabila väggar som är tunna, litar inte riktigt på lättbetongsväggarna som är knappt decimetern tjocka, sen ska du kabelfräsa och sätta dosor och då blir de tinte många cm kvar på sinna ställen. MEN gips är ett otroligt beprövat material och har aldrig varit något problem att använda det i badrum så länge man fuktspärrar enligt beprövad standard, naturligtvis förutsätter det att man har ett relativt torrt hus innan man börjar med ytsikten men det är väl vanligt byggvett!! Nej vanliga trä-/stålstommeväggar med gips är alldeles utmärkt och behöver man extra stabilitet som inte räcker med dubbelgips kan man sätta plyfa bakom gipset. Och om du har en dålig fuktspärr med LB bakom så sprider sig fukten bra i LB då det nästan blir en svamp-effekt och då blir det mindre roligt, speciellt om det når yttervägg som kan innebära sprängfrysningar även om det är mindre troligt.

Golvlister: Vi har golvlister av trä. OM man har detta så skall man INTE sätta upp dessa första halvåret. Ett stehus är fuktigt, rejält fuktigt. Och golvlister som kommer är snustorra. Om man sätter upp dessa innan stenhuset torkat ut ordentligt så vandrar fukten från lättbetingen in i golvlisterna. Varpå dessa "skjuter" och vrider sig. Vi har i stort set bytt alla golvlsiter i hela huset (längs alla ytterväggar) två gånger innan vi förstod vad det var för fel.
Så lev utan golvlister första vintern och sätt in dem sedan.

I övrigt så tycker vi detta med stenhus är helt kanon. Och vi förstår inte varför inte ALLA hus byggs så idag. Inget som kan mögla i väggarna alls. Och varmt och skönt inne. Perfekt!

Andra byggare som byggt färdigt: Fyll på här ni med och dela med er av erfarenheterna!
Stenhus är underbart, även fast vårat blev totalt sett lite väl dåligt isolerat pga mycket mycket fönster så kändes det som att de väggar man hade kunde ha varit lite mer än U=0,35 Men bygger man med normala fönsterstorlekar så räcker det väl, eller så går man på 400mm väggar. Men har man rätt dimensionerad golvvärme och en bra värmepump så blir det kanon ändå.

Andra fördelar med LB är att du slipper sura färger, dvs de färger man använder för att måla trähus, om man inte vill ha falu-rödfärg som är lite bättre ur en mögelaspekt. Hela huset är i princip basiskt, du slipper dessutom effekttoppar, åtmistonde om man inte har så mycket fönster :eek:

En annan fördel här ute på landet att mössen inte kommer in vilket princip är omöjligt att undvika med trähus :)

En annan mysig effekt med LB är att väggarna blir rätt tjocka och placerar man fönster i ytterliv vilket man skall om man inte är helt estetiskt bortfuntad :rolleyes: så får man rymliga "fönsterbrädor" i smygen utan att det sticker ut i rummet, såvida man inte kör med element men golvvärme är ju att rekommendera :)

Hej hopp
 
Vi har gjort smygarna i 45º vilket vi tyckte gav fönstret en helt annan dimension plus att väggarna inte känns så tjocka. Vi har lamputtag ovanför alla fönster och sen har vi ett uttag i smygen på de mindre fönstrena och två uttag i smygen i de stora fönstrena. Sen är alla uttagen vid fönstrena både uttaget ovanför fönstret och de i smygarna kopplade till en strömbrytare vid dörren i varje rum plus att de är kopplade till elcentralen där det finns 4 klockor med 2 kanaler i varje, dvs vi kan ställa 8 olika grupper med x antal start och stopptider /vecka. Suveränt nu på vintern när alla julbelysningar skall tändas och släckas. Jag råder alla därute att lägga ner mycket tid på hur man sätter sina uttag och knappar för det har man igen sen när man slipper springa runt och gå och tända och släcka i alla fönster. bifogar bild på smygarna och uttagen.

Mvh Honken
 
  • smyg1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • smyg2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.