Ska måla källaren i vårt hus som idag är helt färglös, bara ren betong framme på tak/väggar/golv. Ett stort garageutrymme samt några mindre rum. Har förstått att det är mycket viktigt att färger man använder sig av kan andas och transportera fukt på ett bra sätt. Då vi på ett par års sikt har tänkt inreda källaren till riktiga "innerum" vill vi inte lägga ut mycket pengar i onödan, målningen är för att tills den dagen få en ljusare, fräschare och trevligare utrymmen.

Har varit runt på färgbutiker samt några större "allt-i-allo" affärer och priserna varierar en del. Biltema har t.ex. två produkter Mur- och putsgrund tillsammans med Mur- och putsfärg som om man bara ser till beskrivningen borde fungera bra?

Någon som har erfarenhet om dessa produkter eller tips om andra "lågprisfärger" som fungerar som de ska?

Kan tillägga att huset är byggt -68, ej omdränerat men ser bra ut invändigt källaren.
 
Ingen kommentar överhuvudtaget? Reflektioner mottages tacksamt.
 
Mitt råd är att låta det vara tills du ska göra något vettigt.

Pest el. kolera.

Ja, gör som du vill.

Men direkta 'RÅD' lär du inte få....
 
Byggmax har en silikatfärg, benämnd "sockelfärg", som fungerade bra i min källare. Ca 600 kr för 10 l vad jag minns.
Tro mig, det blir mycket roligare att gå ner där när du får det vitt...

Dessutom gäller ju det du nämnde om "andas" även när du ska inreda källaren längre fram så det kanske inte är förgäves ändå?
 
Jag har motsvarande putsfärg från annan färgfirma på de delar av väggarna som tidigare var målade (innerväggar).

På de tidigare målade ytterväggarna lade jag ner stort jobb att slipa bort den gamla färgen för att kunna få på en maximalt fuktgenomtränglig färg, nämligen kalkfärg.

Jag måste säga att kalkfärgen är överlägsen! Dels är den mycket vitare (går säkert att bryta i någon annan färg om man har lust, men då måste man använda någon oorganisk färgtillsats, ej oljebaserad) och dels mycket mer genomsläpplig för fukt. Putsfärgen betecknas också som fuktgenomsläpplig men de är som natt och dag.

Jag fick vid ett tillfälle en vattenpöl på golvet (avfuktaren hade svämmat över) och då blev väggen med putsfärg gul och bubblig längst nere, medans kalkfärgen var helt opåverkad.

Så när du nu har möjligheten att göra rätt från början, ta kalkfärg!
 
Nej, riktig silikatfärg tycker jag är bäst.
Den "gifter" sig med underlaget och är helt diffusionsöppen.
Huruvida Byggmax är bra eller inte låter jag vara osagt, själv använder jag Tikkurila.
 
Helt diffusionsöppen är även kalkfärg.

Men vi är iaf ense om att inte "mur och putsfärg" är det rätta.
 
Nu är jag lite förvirrad, vem är du ense med ylven? Som jag tolkar det råder det delade meningar om vilket som är bäst, kalk- eller silikatfärg.

Biltemas "Mur och putsfärg" ÄR en silikatfärg, ialf om man får lita på innehållsförteckningen.

Alla tips och reflektioner är välkomna. Färg vill vi ha upp för det ser så enormt trist ut som det är nu. Men den ska ju fungera så det inte blir problem senare.
 
S&A skrev:
Nu är jag lite förvirrad, vem är du ense med ylven? Som jag tolkar det råder det delade meningar om vilket som är bäst, kalk- eller silikatfärg.

Biltemas "Mur och putsfärg" ÄR en silikatfärg, ialf om man får lita på innehållsförteckningen.

Alla tips och reflektioner är välkomna. Färg vill vi ha upp för det ser så enormt trist ut som det är nu. Men den ska ju fungera så det inte blir problem senare.
Jag tror att de ligger till ungefär så här (rätta mig gärna):

1) Både silikatfärg och kalkfärg släpper igenom fukt.
2) Silikatfärg binder kemiskt till ytan och sitter bättre än kalkfärg som kan upplevas som "pudrig". Till silikatfärg är det ofta adderat tillsatser för att göra den lättare att arbeta med och det är dessa tillsatser som gör sig påminda när det bubblar/gulnar/etc. En ren, sk. "äkta" silikatfärg har inte detta problem men är å andra sidan dyrare, svår att hantera, måste blandas i ordning precis innan målning.

Hoppas det känns klarare.
 
  • Gilla
naeblizz
  • Laddar…
Jag var enig om att mur och putsfärg inte var att föredra. Dock drog jag den möjligen förhastade slutsatsen att Biltemas färg var den samma som den jag hade köpt som var "plast-baserad" Riktig silikatfärg (utan fossila tillsatser) har jag ingen erfarenhet av.

Dock måste jag infoga att kalkfärg också "gifter sig" rätt bra med underlaget. Men bättre på vissa. Ju mer kalk i putsen desto bättre sitter kalkfärgen. Jag putsade med Serpo 135 "Handputs" och målade sedan med kalkfärg och den sitter som berget. Om man gnuggar något mot väggen så lossnar inget.
 
Om Biltemas Mur och putsfärg står det såhär:

Tekniska data:
Bindemedel: Styrenakrylat
Glans: 3 (helmatt) SS-184184
Densitet: 1,63 enl. SS-184111
Torrhalt: 41 volym-%
PVK: 74 %
Spädning/rengöring: Vatten
Torktid: 2–4 timmar, beroende på temp och luftfuktighet
Viskositet: 150 cP
Brandfarl.klass: Ej brandfarlig
Lagring/transport: 2 år, frostfritt
Målningsförhållande: Över +4 °C, ej för varmt
Kulör: Svart, vit, grå
Materialåtgång: 4–6 m²/lit

Dvs inte en ren silikatfärg.
 
S&A skrev:
Biltemas "Mur och putsfärg" ÄR en silikatfärg, ialf om man får lita på innehållsförteckningen.
.
Biltemas Muroputs - läste i länken att bindemedel är styrenakrylat! Styrenakrylat är ju enl mej en PLAST
gaia
 
Målade själv ett torkrum i källaren med Jotuns Mur och Puts silikatfärg. En färg jag rekommenderar starkt.
Hade lös puts och färg sen tidigare på väggen, men Jotuns färg band fast det som satt löst och den ska vara helt diffus öppen.

Dock så är den ganska dyr 1500kr för 10 liter.
 
Hej prova äggtempera- en del ägg en del kokt linolja endel vatten och köp det lösa pigment du behöver att blanda i. Billigaste pigmentet är ockror jordfärg brukar kallas gula - ljus gulockra t ex- använd inte syntetiska pigment- Det går år väldigt lite pigment. Du beöver grunda med nån vit färg - om du vill göra det billigt använd itak eller nåt annat vitt. När det är grundat och torrt ( antar att du spacklat o slipat först innan itakfärgen) blanda äggtemperan med lite pigment ( du behöver nog zinkvitt också för att det inte ska bli för mörkt) rör provmåla med vanlig bred ganska tjock platt borste. Äggtempera är mycket vacker och fäster på allt. När jag hade höns målade jag köket- det är lika vackert efter 30 år. Jag ville ha rosa och använde lite engelskt rött med mycket zinkvitt. I hallen använde jag ultramarinblå med mycket zinkvitt, målade på kalkstensväggar i gotlandshus- cementbetong är hemskt men om du använder vit grundfärg funkar det. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.