Skall eventuellt bygga ett arkitektritat x-house. De tillverkar hus av hyvlat timmer endast isolerat vid golv och tak. De hävdar att det räcker så, medan andra man pratat med säger att det inte kommer att fungera utan isolering i väggar också. Är det ngn som har erfarenhet av ett x-house? Hur är det med isolering och timmerhus egentligen?

T
 
Har ingen erfarenhet av x-house, men har kikat på deras hemsida.

Det finns så vitt jag sett olika typer av timmerhus. Dessa kör massivt trä i väggarna, andra kör hälften massivt och sedan isolering innanför, andra bara så att panelen liknar timmerhus.

Vad jag kan bedöma så kan det fungera med dessa hus. Men visst är det lite kontroversiellt och det borde bli dyrare att bygga så här jämfört med träregelhus med isolering.

Det som man kan fundera på är hur tätt är ett sådant här hus?
Hur ska ventilationen fungera?
Hur bra är det isolerat på vinds och bjälklag? Mössa och skor är viktigare än väggarna.
Tycker man det fungerar med feta lister med alla kablar och rör?

Kanske passar dessa hus bättre som fritidshus än permanentbostäder?
 
Hej,
var nere och tittade på ett hus strax norr om Uddevalla. Jag tyckte också att de var otroligt snygga på bild. Men döm om min förvåning när jag fick se huset i verkligheten - väggar iofsig omålade hade spruckit i limningen. Som ni vet så byggs husen i limträbalkar... Såg KATASTROFALT illa ut. Men jag vill påpeka att jag inte pratade med ägaren och fick reda på några som helst omständigheter. Drog snabbt därifrån och konstaterade att man kanske inte skall ha en obehandlad limträbalk som yttervägg....
/Tomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.