Jag vill ha en smal vedeldad nöd/mys - spis i köket vid sidan av el/gas.
Någon som har pos/neg erfarenhet av dessa 2 vanliga modeller? eller förslag på bättre alternativ...
 
Hermes skrev:
Jag vill ha en smal vedeldad nöd/mys - spis i köket vid sidan av el/gas.
Någon som har pos/neg erfarenhet av dessa 2 vanliga modeller? eller förslag på bättre alternativ...
Jag bifogade nedanstående bild i en annan forumtråd nyligen:

Visa bilaga 162056

Visserligen en Wamsler W1-50, och inte en W1-40, men de verkar vara snarlika sånär som på måttet. Vi är mycket nöjda med den. Har egentligen inget negativt att säga om den. Vi valde den framför en Viking 30 då vikingen skulle behöva lite murning på sidorna, och denna klarade sig med 3mm luftspalt mot brännbart.
 
oj 3mm, det var inte mkt! Vad fin den ser ut, jag tror det är lättare att få in en så enkel modell i en äldre miljö än den där fornnordiskt slingriga relief fronten som vikingen hade.
ryker den in? bli fronten väldigt varm?
 
Vi har inte haft några problem med att den ryker in iaf. Jag tror det har mer att göra med skorstenen än med spisen huruvida en spis ryker in. Fronten blir rätt varm så vi brukar ställa för ett galler när barnen far runt som vettvillingar. Den här är mycket lättare att elda än Contura-insatsen vi har i vardagsrummet.
 
Kul att höra - bra idé med gallret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.