Vi skulle vilja höra mer om era erfarenheter av Vallsjöhus, både från er som har byggt med dem och från er som har haft dem som alternativ.

Av vilka anledningar har ni valt/funderat på Vallsjöhus?
Var är huset byggt och hur fungerade byggprocessen?
Vilken byggfirma uppförde huset?
Vad är er uppfattning om kvalitet och priser?

Vi ska bygga i Östergötland och Vallsjöhus är ett av våra alternativ.

Jag vet att det finns några trådar om Vallsjöhus på forumet men de är ganska gamla och det skulle vara roligt att höra om senare erfarenheter.

Tack på förhand!
 
Ingen som känner till Vallsjöhus?
 
Se på "vibyggerhus.se", skrolla fram till Vallsjöhus. 3 familjers bloggar. Kanske du kan höra med dem.
 
Fick väldigt gott förtroende för dom när jag var i kontakt med Vallsjöhus säljare för ett år sedan. Märks att det är en mindre fabrik där man engagerar sig i kunden.
 
Bruce71, valde du sedan en annan leverantör? Hur upplevde du prisnivån?
 
Jag har nu ett nytt stomrest Vallsjöhus och jag har bara gott att säga om dem.
De vann upphandlingen både på huset och garaget (fristående 70m2) som sattes upp för ett år sedan är nu klart. Jag gick ut till ca 10 husleverantörer (egna ritningar) och de var helt enkelt bäst på vad man fick för pengarna. Det fungerade bra också att välja vad man ville ha med.

Leveranserna har fungerat fint, har det varit något problem har man löst det på ett enkelt och effektivt sätt, inga diskussioner om småpengar.
I och med att det är ett litet företag blir kontakterna enkla.

Jag har bara köpt husbyggsatsen via dem. Stomresningen av separat snickare och resten gör jag själv(förutom el och rörläggeri). Var noga med vem som ska sätta upp huset!

Har inte fått alla grejer än till huset men det mesta är levererat.

Kan rekommendera dem. De är bra.
 
Tack för svar Thojak. Gjorde du många förändringar som avvek från standarden? Vi funderar på deras yttervägg som enl uppgift ska ha u-värde 0,18, upplever du denna som gedigen?
 
Ber om ursäkt att jag inte haft tid att svara.

Alternativet jag hade ställt mot Vallsjöhus var att göra det i egen regi och så blev det. Vad gäller priser så har jag dessa nerpackade i någon flyttkartong som jag har lite svårt att komma åt. Mitt andra alternativ (förutom egen regi) var Villafabriken i Växjö.
 
Ok, tack.
 
Östgötskan skrev:
Tack för svar Thojak. Gjorde du många förändringar som avvek från standarden? Vi funderar på deras yttervägg som enl uppgift ska ha u-värde 0,18, upplever du denna som gedigen?
Jag valde bort en del grejer som t. ex. vitvaror och badrumsgrejer men i övrigt kör jag med deras standard som jag upplever som bra. Jag ändrade i och för sig på en grej. Ville inte ha gavelblecket på gavlarna utan ville ha hellång panel. Genom att de kunde göra väggmodulerna åt andra hållet fixades det åxå.
Väggen är helt Ok tycker jag. Jag har 240 stomme + panel + spånskiva & gips på insida vilket fungerar bra för mig.
 
Vallsjöhus standard verkar vara att placera ångspärren mellan spånskivan och gipsskivan. Sedan något installationsutrymme och sedan isolering. Är det någon fara att ha denna konstruktion? Jag har hört att ångspärren helst bör placeras en bit in i konstruktionen, vad är era åsikter om det?
 
Jag har lärt mig att den ska vara så nära den varma sidan som möjligt. Det är ju där den varma fuktiga skadliga luften å rimligtvis bör man ju stoppa den så tidigt som möjligt men jag kan ha fel. Tydligen är det ofta så man gör numera. Det är förmodligen bättre genom att man får ett obrutet isoleringsskikt.

Vallsjöhus och flera andra hade tidigare ett 45mm regel skikt på insidan som man satte på efter leverans men det behöver man ju inte nu. Då hamnade ångspärren 45 mm in i väggen men jag tror inte det är bättre. Sedan sparar man lite i snickaränden också + att el-dosorna sitter i vilket underlättar elektrikerarbetet.

Förmodligen har man väl betalt det i huspriset på nåt sätt men det ser du om du jämför med andra som inte har det så.

En sak är att man har inte så mkt att säga till om var dosorna ska vara. De har nån standardinstallation som de går efter, jag försökte ändra på några stycken men i ritningsstadiet men det gick inte. Det går i och för sig att ändra på en del på plats förstås...:)

Installationsutrymme har jag inte sett nåt, plasten sitter direkt på spånskivan som sitter direkt på väggreglarna och emellan dem är det isolering.
 
Jag har byggt med Vallsjöhus. Här är mina erfarenheter:

Otroligt dålig kundservice! Mitt bygge med Vallsjöhus har verkligen inte varit en rolig upplevelse. Ett axplock av strul som varit:
Har fått felaktig summa på en faktura (med efterföljande otrevliga diskussioner). Felaktiga ritningar. En stor leverans på över 100 000:- missades fullständigt. De kunde inte ens skicka specifikation på vad vi köpt av dem för den summan. Leveransen skulle varit på plats vid inflytt, men vi fick den levererad ett par månader senare. Det verkar överlag rörigt på företaget.

Varje gång man har kontaktat dem om ovanstående problem så har man blivit dåligt bemött. Vallsjöhus har minsann inte gjort fel... Man har fått stå på sig och tjafsa för att få rätt.

Jag skrev ett kort inlägg om Vallsjöhus i en annan tråd här på forumet och blev då kontaktad av Vallsjöhus VD som undrade varför jag skrev "skit" om dem. VDn blandade sig även i diskussionen om den felaktiga summan på fakturan och begärde att jag skulle betala.

Jag kan verkligen inte rekommendera att bygga med Vallsjöhus. Men om ni gör det dubbelkolla allt och ligg på om allt!
Sedan kan jag inte heller rekommendera konceptet med att hustillverkaren endast levererar huset och sen har man egna (ofta av dem rekommenderade) entreprenörer. För sen när du behöver reklamera saker så skyller alla bara på varandra fram och tillbaka.

Jag har självklart alla mailkonversationer med Vallsjöhus sparade som referens/intyg till ovanstående text.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.