Hej!
Jag funderar på att anlita en firma för att filma mitt hus med värmekamera, för att hitta eventuella värmeläckor.

Är det någon här som har gjort det och har några erfarenheter att dela med sig av?
-Har ni exempel på Bra/dåliga firmor (som gör jobb i storstockholm)
-Hur kan en slutrapport se ut?
-Vad skall man tänka på?
-Måste man plocka ner gardiner och grejjer för att de skall kunna komma åt och filma?
etc. etc.

mvh, Nicke
 
Jag är också intresserad av ovanstående frågor, ingen som gjort en termografering?
 
Är också intresserad av isolering och tätning. Jag misstänker en del ojämnheter i isoleringen i väggarna. Det märks förstås mest en sån här dag med -15 grader. Annars märks det genom att ljudisoleringen är olika på olika ställen tycker jag.
 
Eftersom jag arbetat med IR i många år (dock ej persoligen med termografering av hus) kan jag ge lite tips.

1. Kolla att företaget har någon form av certifering, det räcker inte med en kille med en kamera.

2. Slutrapporten består ofta av bilder på läckor med åtföljande mätvärden och kommentarer.

3. Gardiner och liknande bör man lämpligen hålla åt sidan, tycker inte man behöver ta ner dem. Man kan inte ha objekt som skymmer, IR-strålning beter sig i princip som ljus.

4. Termografering av metallytor ger ofta HELT felaktiga reslutat, så räkna inte med att det går att få något vettigt resultat på exvis fönsterkarmar av aluminium om de inte är målade med VANLIG färg (dvs ej eloxerade), men detta bör en erfaren termograferare veta.

5.Det behöver inte vara extremt kallt för att genomföra mätningen, kamerorna är vanligen mycket känsliga, typiskt 0.1-0.01 grader.

Tills sist.. ha inte kläder av polyester, det ser värmekameran rakt igenom..
 
Förklaring till metallytor är att de fungerar som speglar, dvs den temperatur du ser på metallytan är inte metallens utan kanske himlens, din egen, eller grannens fasad. Allt beroende på vinkeln.
 
Intygar ovanstående inlägg, det är en konst att förstå hur termofotografering fungerar.
Tyvärr finns det väldigt många som tror att den fungerar som en fotokamera, man behöver en kamera och en utbildad användare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.