Skall lägga om tak på vårt timmerhus som har en stomme på 6 x 15 m med ryggåstak på 2/3 och 1/3 med enklare takstolar. Allt är täckt med spåntak/sticketak och ovanpå detta sinusformad plåt. Har pratat med en snickare som verkar vettig och vill lägga på 45x90 reglar ovanpå spåntaket och mellan dessa reglar spänna väv istället för takpapp. Tanken är att få in luft mellan tak och spån eftersom mitten tredjedelen är isolerad utan ordentlig luftspalt och frigolit och resten är isolerad med cellulosa. Låter detta som ett framkomligt alternativ och vettig konstruktion i era öron?
 
Berliner
Hej,
jag det kan man göra så.
Vilken typ panna ska du få? Om du har typ Vittinge tegel kan du glömma det med duken.
Vittinge släpper UV ljus i som skadar vanliga dukar. Det gäller att ha falsat tegel eller likn. med dukar.

Berliner
 
Tack för tipset, det skall jag kolla men som jag drar mig till minnes var det en enkelkupig betongpanna.
 
Hej Ulf. Jag tycker att du ska lägga oljehärdad masonit på spånet. Som undertak. Du ska nog tänka på vad du lägger under ditt tegel. Gamla hus luftar sig väldigt bra för att det är springor och glipor lite här där så är inga problem med luftningen. Har du mycket glipor mellan pannorna så ska du nog inte ha en duk under som inte tål sol.
 
Masonit är en väg jag funderat på att ta. Det problem jag ser med masoniten är att 1/3 av huset förmodligen har diffusionsspärr i form av plastfolie uppåt (och med all sannolikhet inte gjort helt by the book) och att det idag sker viss luftcirkulation ovanför denna med takspån och sinusformad plåt. Den här delen skall åtgärdas senare men jag måste ha en lösning nu. Tanken med folien var att få luftspalt utan att bygga ett nytt undertak på det gamla och på så sätt få cirkulation, med masonit är det väl mer eller mindre tätt? Vad jag förstår andas folien också uppåt vilket är ett ytterligare plus.
 
Det blir aldrig 100 tätt när man lägger masonit. Dom tak jag har gjort i ordning med takspån har jag inte hört eller hört att det är något problem med masonit. Jag sitter just nu när jag skriver detta, under ett lager masonit som jag la för ca 10 år sedan. Det har funkat bra. Det man måste tänka på, är att tänka en gång till.
 
Tack för återkopplingen, jo jag är inte ute efter att hoppa på tåget innan jag uttömt varje aspekt. I det här huset sitter det diffusionsspärrar mellan timmer och isolering på insidan av timret, eftersom det är litet galet men fungerar med nuvarande takkonstruktion vill jag ogärna täta till konstruktionen mer eftersom jag inte vill öka fuktpåkänningen på andra delar i konstruktionen.
 
Berliner Berliner skrev:
Hej,
jag det kan man göra så.
Vilken typ panna ska du få? Om du har typ Vittinge tegel kan du glömma det med duken.
Vittinge släpper UV ljus i som skadar vanliga dukar. Det gäller att ha falsat tegel eller likn. med dukar.

Berliner
Du har fått helt fel info här. Ja Vittinge släpper igenom uv-ljus men det finns duk som klarar uv!!! Jag ska just lägga om ett stort tak med e13 och duk. Kommer att fungera utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.