Tänker bygga i Södertäljetrakten och undrar om någon har erfarenhet av någon av nämnda husleverantörer. Det kan gälla allt. Från kvalitet på husen till kvalitet på hur leverantörerna ställer upp men även det dom inte har klarat så bra är av värde.
 
Jag är mitt inne i byggprocessen med Sävsjö i just Södertälje, köpt av KK-kontoret. Så här långt har det flutit på helt okej även om det självklart blir en del saker som inte riktigt blivit som vi tänkt oss men det har lösts bra hittills. Ibland har det inneburit en ökad kostnad för oss och ibland har Sävsjö tagit de sakerna på sig.

BraHus i Järna pratade jag även med och det var raka puckar men när deras offertförslag var lite för dyrt var det stopp, de hade inget intresse att hitta en lösning med tex minskat hus mm.

Generellt kan jag bara säga, se till att ha allt (så gott det bara går) innan ni skriver kontrakt med husleverantören och med de olika entreprenörerna. Säljare och entreprenörerna låter mer än de biter.

Sävsjö vill nog se som ett lite mer "posh" alternativ och det är svårare att resonera sig till alternativa lösningar som innebär att du gör något själv. Men det går, du är ju kunden. ;)
 
Hej och bug och tack för ditt svar. Jag har samma erfarenhet med Bra hus. Fina stora hus men väldigt dyra och det verkar vara svårt att få fram ritningar som är modifierade. Undrar vilka pris du fått, vilket hus du bygger men inte minst hustyp&storlek. Själv siktar jag på ca 150kvm i två plan.
 
Jag måste förtydliga att Brahus var inte dyrare än tex Sävsjö för samma huslösning utan de låg på samma nivå inklusive entreprenaden. Det som skilde de två åt var att Sävsjö gick att resonera med. De frågade hur mycket det fick kosta och vilka krav och önskemål vi hade och sedan fann vi en lösning. Med Brahus var det liksom stopp efter offertsvaret på vår ursprungliga lösning. Det kan säkert bero på att just denna säljare hade mycket att göra och inte hann eller var intresserad att jobba lite extra för ytterligare en kund.

Vi gav alla de husleverantörer vi pratade med en planlösning på hur vi ville att huset skulle se ut och de flesta, inklusive Brahus, räknade faktiskt på vår lösning. Vissa kom med förändringar som de tyckte var bättre eller som krävdes för att passa deras sätt att bygga hus.

Vår planlösning finns inte i någon katalog hos någon husleverantör utan den har vi själva med visst bollande med olika hussäljare, leverantörers arkitekter och bekanta ritat. Vårt hus är ett soutterränghus och kommer nog vara områdets minsta med "enbart" 155kvm invändig yta inklusive inbyggt garage. Om du vill veta mer ingående får du gärna skicka ett PM.
 
Vi byggde med BraHus för två år sedan i Järna. Mycket nöjda med vårt Österå. Bra kvalitet på grejorna men till slut hänger väldigt mycket på hantverkarna också!
 
Tack för svar. Vet inte vad PM är men kommer nog att höra vad Sävsjö kan erbjuda. Kvalitén verkar bra. Håller med om att Brahus håller hög standard. Men varför behöva tjata om att få modifierade ritningar. Nej då finns andra alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.