Hej!

Vi funderar i dagsläget på att genomföra en skalmursisolering där man sprutar in lös isolering i hålrummet i väggarna. Våra väggar är uppbyggda så här: Puts-tegel-hålrum-lecablock-puts och är totalt 600 mm tjocka. Hålrummet är minst 100 mm men troligtvis upp mot 250 mm då puts(15)+tegel(120)+leca(190)+puts(15) = 340 mm.

De företag som jag hittat som håller på med detta är FB miljöisolering och Grenado.

Någon som har erfarenhet av att göra detta eller rentav har använt dessa bolag ?
 
Varit i kontakt med båda firmorna, den ena använder stenullsisolering och den andra använder kulor i cellplast + lim. Någon som vet om det ena är att föredra framför det andra, framförallt ur fuktsynpunkt?

Firman med stenull menade på att ventilationen behöver ses över då huset blir mycket tätare, blir det verkligen det? En skalmur som putsats både invändigt och utvändigt bör ju va rätt "tät" redan idag, det är väl då bara den interna värmeöverföringen i väggen som minimeras?
Har idag mekanisk frånluft i badrum och tilluftsventiler i fönsterna. Funderar visserligen på att installera FTX, bör jag skynda på det projektet så det är klart innan en eventuell isolering?

Många frågor blir det... Hoppas någon har lite input.
 
Det var intressant läsning även om det var på en rätt låg nivå för ett examensarbete.

Fick in pris idag från firman med kulor i cellplast, 94' för mina 80 meter vägg (200 m2) minus rot på 11'. 2-3 dagars jobb. Enligt dem själva så ska man spara ca 30% av uppvärmningskostnaden. Vi har en uppvärmning på ca 18.000 kWh så besparingen ligger på under 6.000 sek/år. Med en återbetalningstid på 14 är det ju inte lönt att genomföra.

I senaste numret av GDS beskriver de skalmursisolering som den mest lönsamma tilläggsisoleringen. Tror exemplet var en villa på 120 m2 där investeringen kostade 17' och besparingen var 7' med pellets som uppvärmningskälla.

Får inte riktigt ihop det...
 
S
Den mest lönsamma tilläggsisoleringen är isolering av vindsbjälklag.

Risken med tilläggsisolering är, som betonas i länken till byggnadsvårdsföreningen, att yttre delen av väggen blir kallare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.