Hello!

Vi håller på med en källarrenovering efter att stammar byttes och huset dränerades förra vintern. Har rivit ner all dålig puts och putsat väggarna som just nu torkar/härdar. Klurar lite på val av färg framöver. Väggarna är numera torra och fina och vi har inga indikationer på fukt i varken väggar eller golv. Silikatfärg är den första tanken som slår mig, men med den potentiella nackdelen att färgen alltid verkar vara matt?

Vilka erfarenheter har ni av att måla väggar i tvättstuga/matkällare/hall med vit silikatfärg? Upplever ni det som ett problem att färgen är matt? Fastnar det smuts lätt eller är det ett icke-problem när det är silikatfärg?
En fördel med matt färg är väl att eventuella ojämnheter blir mindre synliga?
 
En stor fördel med vanlig vit silikatfärg är att det bara är att måla på litet om det blir slitage och skavanker. Smuts fastnar inte något speciellt, går fint att borsta av med litet såpvatten eller vad som helst vid behov men det lär bli sällan det är aktuellt. Plus givetvis att den är diffusionsöppen så inga problem med att det flagnar osv. Klockren färg på putsade källarväggar enligt min erfarenhet.
 
Tack för dina erfarenheter! Låter som att smuts inte är något större problem iaf :).

Har du några tankar om matt färg i övrigt? Passar det bra i källare, och mer specifikt i tvättstuga i din mening? Ur ett rent utseendemässigt perspektiv så att säga.

Tack igen!
/J
 
Personligen tycker jag det kan bli mycket snyggt, har använt vanlig vit matt silikatfärg som målats på en rätt grovputsad yta där jag gått på med kalkkvast i ett bågmönster som ger en del rustik struktur och liv åt källarväggarna. Blev även snygg behandling av en källaryttervägg som var i mexitegel, man kanske kan likna det vid "säckaskurning"? Smaken är som baken givetvis.

Detta blev hur som helst slutfasen av ett saneringsprojekt med utreglade innerväggar, bröstpaneler och djupröda sammetstapeter i sann 70-talsanda - hela rasket hade blivit mögel- och rötangripet efter några decennier. En "riskkonstruktion" som det hette i besiktningsprotokollet och japp, det visade sig stämma fint efter några år.. Allt fick rivas ut, alla väggar slipas med diamantväggslip och den valda lösningen med lagningsbruk och handpåläggning blev en långsiktigt hållbar och rustik lösning för aktuella källarutrymmen.

Silikatfärgen har de trevliga egenskaperna att dels vara diffusionsöppen, dels förena sig kemiskt med cementen och kan inte flagna av osv. Inga som helt problem med fukt osv utan det har hållit sig torrt till skillnad från hur det blir om man stänger in källarväggarna bakom täta färgskikt eller ännu värre isolering på insidan som det var gjort här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.