S
När det hösten -19 var dags att bygga trallegolv så satsade vi i vårt tycke på ett lite lyxigare alternativ; Royalimpregnerad trall. Inte minst föll vi för utseendet men lika mycket för den kvalitet som utlovas. Ur produktbeskrivningen:

Tack vare behandlingen är underhållsintervallen långa, och även om yttre påfrestningar utmanar hållbarheten, behåller virket både sin form och skönhet. Royalbehandlat virke är av kvalitetsklass G4-2, vilket innebär att virket har en hög visuell standard.
Det här är trallen som håller sig vacker och formstabil längre, även i våra nordiska klimat med snö, is och stänk av saltvatten.

… färgen är beständig upp till 12 år.

Royalbehandlat virke kräver inget årligt underhåll för att bevara sin vackra yta eller för att förlänga sin livslängd. Virkets naturliga kulör grånar med tiden och får samma behagliga gråa ton som obehandlat virke.


Trots (?) beskrivningen vad gäller långa underhållsintervall och ”kräver inget årligt underhåll” så valde vi att båda de följande säsongerna -20 och -21 underhålla trallegolvet med olja. I butiken valde vi då dessutom ett premiumalternativ, en olja som skall betyda längre underhållsintervall; Cuprinol Trädäckolja Plus.

På plats i fritidsboendet för sommarledighet och diverse fastighetsskötsel så står vi nu i färd med att ge golvet en ny årlig behandling.

Tidigare idag gav hustrun golvets gröna påväxt en omgång, med Weibulls Perfekt Fasad.
Nästa tänkta steg = oljebehandla. Med regnet hotande från en mörk himmel så satte jag mig i stället för att skapa denna tråd. För… Skall det, med ovan beskrivning, verkligen se ut så som på nedan foton?? :(
Jag tänker att det inte är den här typen av utseende som man i produktspecen/marknadsföringen beskriver som ”… grånar med tiden”. :thinking:

Jag drar mig till minnes att det fanns liknande ”slitage” även i fjol - året innan minns jag inte på rak arm - men det känns definitivt som att det är värre nu.
Not: Kåken befinner sig i ett villaområde två km från havet. Samtidigt omämns i produktspecen f ö alltså t o m ”stänk av saltvatten” som något som inte bekommer produkten.

Som lite referens visar det ena fotot en trappa ner till golvet och den ser (någorlunda skyddad av takutsprång) ungefär ut som vid senaste behandlingen i fjol. Å en ännu tydligare referensbild visar golvyta som under det gångna året varit täckt av en dynbox.

Andra här i forumet som har rfarenheter av Royalbehandlat virke att dela med sig av? (… och/eller av Cuprinol-oljan, om den nu skulle kunna vara ett minus i sammanhanget?) :thinking::confused:

En fundering blir nu också om huruvida jag t o m behöver (brun)betsa på ytor där det är som mest slitet (”trärent”)… :thinking: Känns som att man ger sig ut på tunn is då.

Närbild på ett slitet trallegolv med synliga tecken på åldring och flagnad färg, till synes behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrallgolv med synligt slitage och ljusa fläckar på grå impregnerade plankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trätrappsteg med sliten royalimpregnerad trall, oljebehandlad, med tecken på nötning och blekning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Burk av Cuprinol Trädäckolja Plus med etikett som anger UV-skydd och vattenavvisande för utomhusbruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trallgolv med variabel bruning och slitage, vissa områden ljusare, tyder på tidigare oljebehandling och väderpåverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flaska med Weibulls Perfekt Fasad fasadtvätt framför trätrappa och rödmålad stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag la Royalimpregnerad trall på vår uteplats 2021, jag valde detta eftersom dom sa att skulle hålla formen,men det gör det inte.
Det slår sig och sväller/torkar minst lika mycket som ett vanlig trall
Jag har skruvat det med dold skruvning, med en Camo och enligt deras instruktion.

Jag tycker inte det uppfyller det som utlovas.
 
Om du oljar trallen kommer den inte gråna vackert oavsett vad den är gjord av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.