Hej
Eftersom jag hade svårt att hitta ny och relevant information om Bygmax (Barlinek) parkettgolv av typen 1-stav Ask vitlackad tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter.

Vi kikade runt på olika ställen efter Ask och valde till slut Byggmax pga av att golvet såg ljust och fint ut i varuprover och att priset var bra (359kr/m2) jämfört med t.ex Kährs dom kostade ca 750kr/m2 för motsvarande.

Vi har ca 150m2 som skulle läggas både i källare och övervåning. Dessa beställdes i två omgångar. Första beställningen kom som utlovat efter några dagar och den andra drog ut på tiden i ca 15 dagar längre än utlovat.

När vi öppnade paketen och skulle lägga golvet visade sig att ALLA paket hade en ljus och fin askplanka överst i paketen men i nästan varenda paket fanns det minst en planka som avvek färgmässigt såpass mycket att vi inte ville lägga den. De avvikande plankorna är mycket mörkare än vad alla varuprover och produktbilder visar.

Just nu har vi lagt ca 70m2 och tvingats sortera bort ca 30m2 mörka plankor. Allt golv vi valt att lägga är jättesnyggt även om läggningen tar längre tid än med ett dyrare golv pga dålig passform och böjda plankor.

Nästa steg för oss blir att försöka reklamera de mörka plankorna. Vi hoppas på att Byggmax är medgörliga och kommer uppdatera här om hur det går för oss.

Jag kommer lägga upp bilder snart ocksä så man kan se resultatet av läggningen samt de plankor som har en annan mörkare färg.
 
Här är bilderna som jag skickat in till Byggmax:
Deras första respons är avslag och för att gå vidare vill de ha foto på varje enskild planka (ca: 110 st samt numret på varje planka).
Golv i VRum med mörka plankor ovanpå 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golv i Vrum med mörka plankor - närbild 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
geez, att de ens har mage att ifrågasätta sådan nyansskillnad
 
  • Gilla
verktygsgurun
  • Laddar…
Jag har mycket goda erfaranheter av Barlinek, men det där ser ju inte klokt ut! Stå på dig och återkom gärna med hur det gick!
 
Vilken butik har ni handlat i? Min erfarenhet är att det tyvärr skiljer en del på bemötandet mellan olika butiker.
 
  • Gilla
MagnusRundstrom
  • Laddar…
Så stor skillnad ska knappast accepteras.

Åk tillbaka till butiken och lämna tillbaka omgående.
 
Utifrån det du visat känns det som en självklar reklamation.

Tips från en som har reklamerat golv:
Börja omgående att dokumentera ALL kommunikation med företaget. Försök i möjligaste mån att hålla kommunikationen skriftlig för att underlätta detta. Ett alternativ är att skriva ned vad som sagts i ett samtal och skicka i ett mail för att på så sätt dokumentera.
 
Redigerat:
peternicklas
Det golvet hade jag aldrig lagt. Du har fortfarande plank som inte håller färgen. Minst 3 st. närmast väggen till vänster. Vi var ute för ett snarlikt problem med ett golv från K-Rauta. 4-stav ek 22 mm. När jag skulle lägga golvet så trillade not/fjäder bara av, dålig limning var orsaken. Jag tog några paket med mig till dem och visade. Krävde att få 6 paket fär att kunna lägga golvet klart. de kunde bara ge mig utbyte på det som jag hade med mig. OK, ni får hela golvet i retur, c:a 150 kvm. Slutade med att jag fick mina 6 paket och kunde lägga golvet klart. Man ska bara stå på sig o man vet att man har rätt.
 
Redigerat:
Vi köpte parkett från Byggmax ca 120 kvm, mattlackerat när vi lagt 60 kvm såg man i vissa ljus att en del plankor skillde i lacken, bröt upp golvet till dessa plankor och lämnade tillbaks dem, eftersom vi inte hade köpt allt golv än så fick vi bra pris på resterande (halva priset). Fortsätter att lägga och vi hittar fler plankor som är helmatta. Ringer BM igen och platschefen såger att vi får göra som vi vill. Vi bryter upp hela golvet och lämnar tillbaks det. Det tråkiga är att 20 timmar har gått åt skogen plus en massa körning, fick köpa Kährs golv genom firman för 13 kr mer per kvm, typiskt att man inte kollar innan. Vi fick ett bra bemötande hos BM.
 
Ja det var ju ingen liten skillnad. Märkligt att de ens försöker konstra i det läget. Inte bra pr...

Vi har använt Barlineks 3-stav vitlackad ask från Byggmax. Bara 18 m2 visserligen, men inga missfärgade eller böjda plankor. Tvärtom tyckte vi att det var utmärkt kvalitet på Barlinek-golvet. Så det verkar variera tyvärr.
 
mexitegel: Detta golv går bara att köpa via Byggmax web-butik, det är således deras centrala kundtjänst jag får driva ärendet mot.

peternicklas: Ja det beror på vad man har för förväntningar, vi ville gärna ha viss färgskiftning men det skall ju ändå kännas som att plankorna hör ihop. Hade vi lagt de mörka plankorna hade golvet upplevts som schackmönstrat vilket inte alls stämde med produktbeskrivningen.

Som jag skrev tidigare, allt golv vi valt att lägga har blivit jättefint och det är vi nöjda med. Jag hoppas fortfarande att Byggmax ändrar sig gällande de plankor som avviker kraftigt i färg.

Från produktbeskrivningen: "Varierande ådring; levande utseende med naturliga och livliga färger, färgnyanser; sunda kvistar samt medelstora och små spacklade kvistar får förekomma."
Golvet hos Byggmax: http://www.byggmax.se/golv/tragolv/parkettgolv/parkettgolv-ask-vitlackad-1-stav-p65006
Under "Snabba Fakta" går även att läsa "Typ: Ljus" vilket stämmer bra med det vi lagt :)

Produktbilderna som visar på den typ av färgvariation som vi accepterar och var ute efter:
Parkettgolv_Ask_vitlackad_1_stav.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Parkettgolv_Ask_vitlackad_1_stav.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hur gick det i ärendet? Är på väg att välja leverantör på golv själv och BM är en av kandidaterna..
 
Undrar liksom MasMats hur det gick i ärendet.
Är ju värdefullt att få veta hur de stora byggkedjorna hanterar vad vi uppfattar som självklara reklamationer.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
T Trhuster skrev:
Är också ute efter ett nytt golv och har fastnat för Byggmax Platinum Ask grålaserad, någon med synpunkter på det golvet?

[länk]

[bild]
la ni detta golv? Vi har precis ett varuprov hemma av det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.