Hej allihop!

Skaffat villa i Göteborg med direktel.
1,5 plan med 102 kvm + 55kvm källare.

Funderar på 2 pumpar, 1 lite större på markplanet som har öppen planlösning o braskamin i köket.
Den får även försöka få upp värmen på andra våningen.
Sen en lite mindre som kan hålla värmen i källaren o ev avfukta luften en del där med..
Har just nu bara ca 10 grader där nere, men en avfuktare som jobbar då o då.

Lutar åt en Panasonic HE9DKE på 6,5kw som sagt, tror det ska räcka för oss... Har hört att den inte kan köras i enbart fläktläge (iaf för de modellerna som såldes för några år sedan). Men att det ev skall gå nu, nån som kan bekräfta detta? Har den temp-givare i fjärren?

Vad har ni annars för erfarenheter, hört att den lätt isar igen och att man i princip får plocka bort det lilla avfrostningsröret på utedelen...
Tips på lite mindre pump för källaren?

Tacksam för tips o råd inför köpet.

Josef
Göteborg
 
Har en E9DKE inhandlad vi internet från Nettovärmepumpar i Göteborg.

Först av allt vill jag helhjärtat rekommendera firman: kanonservice, hyfsade priser, PLUS killen (Urban) vet till skillnad från de flesta andra i branschen verkligen vad han talar om.

Vi installerade pumpen hösten 2006 och kör kontinuerligt på maxeffekt hela uppvärmningssäsongen. Det enda problemet vi har är att fläktlagret i innomhusdeln håller på att skära. Vid kontakt med Urban på Nettovärmepumpar fick vi veta att detta beror på att värmen torkar ut fettet i lagret. En ny fläktmotor med modifierat SKF lager kom på stört med posten. Nu skall jag bara ta mej tid att skruva in den..

Fjärren har ingen tempsensor, men jag vet inte vad det skulle vara bra till. Risken är ju att fjärren hamnar på något olämpligt ställe och det blir för varmt eller kallt.

En renodlad fläktmode finns inte, därimot en torkmode som närmanst kan beskrivas som AC med långsamgående fläkt.

Montera inte pipen för spillvattnet, den behövs inte.
 
Vi har tempgivare i våran fjärr (Sanyo123:a) som sitter monterad på väggen dit det är svårast för värmen att
nå fram.
Det fungerar mycket bättre än nar vi växlar till givaren i innedelen, då mättar den sig själv
med varmluft och tror att det är varmt i övriga huset och slutar därmed värma.
Sanyon har även fläktläge som vi använder en del tidig sommar och höst.
Varma sommardagar kyler vi ned inomhus 115m2 från 33grader, vi har mycket fönster, till 26grader
då går det åt ca 10kW/h per dygn.

Vi har även en Elektrolux 93:a i källaren, den har ingen tempgivare i fjärren, det visste vi inte när vi köpte den då hade vi aldrig köpt den, den tycker att det är varmt och skönt där den sitter och höjer man temperaturen för att det känns kallt så tar
det timmar innan värmen har stabiliserat sig.
 
Skulle nämnt att vår innedel sitter under ett fönster, inte vid taket. Varför alla envisats med att sätta en värmekälla i taket förstår jag inte. Inte nog med att termostaten blir lurad, överföringen av värme från konvektorn till luften försämras när den ingående luften är varmare. I varma länder där värmepumpar primärt används som AC och sekundärt för värme är det ju helt rätt att montera innedelen högt, men ingen verkar ha tänkt på att vi använder dem tvärt om i vårt kalla klimat.
 
Anledningen till att man sätter värmepumpen högt är nog mest av estetiska skäl
och möjligtvis för att den skall sitta mer skyddat från barn och dyligt.
Att sätta ett vanligt element vid taket skulle nog omvänt se lika "konstigt" ut.
Du har helt rätt i att den borde fungera bättre och kunna leverera mer värme om den
sitter lågt.
 
E9DKE har ett rent fläkt läge.Det aktiveras på följande sätt.Slå av pumpen med offknappen på fjärren,och tryck sedan på ION knappen,så går innefläkten i gång utan värme/kyla.Då står utedelen helt stilla.För att återgå till HEAT/COOL läge igen,så är det bara att trycka på MODE knappen igen.


Jag tror att den funktion finns på HE9DKE också,men helt säker är jag inte?:confused:



/Flugfiskarn
 
Du har rätt Flugfiskarn, det funkar även på HE9DKE!
 
En placering vid golvet(innedelen) kräver ju,att den har helt fritt framför.Och det är ju inte så lätt alla gånger,men helt klart är det är en bra placering.Det finns ju rena golvmodeller,men jag vet inte hur bra de är?Den ena av mina 2 pumpar(E9EKEB) sitter på väggen i vardagsrummet,och blåser in emot köket.Den andra sitter i trappen upp till övervåningen,och den värmer hallen och toan nere plus 2 rum uppe.Och kan även kyla sovrummet(På övervåningen) på sommaren.Nu har jag inte så öppen planlösning,men har tagit upp en öppning mellan hall och v-rum.Och även ett hål mellan trappan och hallen.


/Flugfiskarn
 
Tackar för synpunkter


Funderar nu lite på den slimmade varianten TE9DKE och ev en NE7GKE i källaren.

Nån som har erfarenheter om hur de funkar. Ska ha rätt lika funktioner som HE9an så då borde man ju kunna köra ION-knappen o få enbart fläkt.
 
Flugfiskarn skrev:
En placering vid golvet(innedelen) kräver ju,att den har helt fritt framför.Och det är ju inte så lätt alla gånger,men helt klart är det är en bra placering.Det finns ju rena golvmodeller,men jag vet inte hur bra de är?Den ena av mina 2 pumpar(E9EKEB) sitter på väggen i vardagsrummet,och blåser in emot köket.Den andra sitter i trappen upp till övervåningen,och den värmer hallen och toan nere plus 2 rum uppe.Och kan även kyla sovrummet(På övervåningen) på sommaren.Nu har jag inte så öppen planlösning,men har tagit upp en öppning mellan hall och v-rum.Och även ett hål mellan trappan och hallen.


/Flugfiskarn
Kom på att jag faktiskt har en bild av installationen under fönstret.
 
  • Panasonic under fonster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snygg placering...Lätt att rengöra den.:) Där behövs inga stegar..



/Flugfiskarn
 
Angående låg placering, nu har jag fått en rekommendation från ett företag i Gbg.

Daikin FVXS

http://www.vpcenter.se/daikin.pdf

Nån som hört något om den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.