Installerade 2004 en Nibe Fighter 410P. Har fungerat utan större problem. Fick byta fläktlagren för något år sedan, men det faller ju under normalt driftunderhåll. Enligt monterings och skötselanvisningen så skall efter tre månader felkod A-01 visas i sifferfönstret (rengörning av luftfilter) under förutsättning att inte pumpen varit avstängd. I min Fighter 410P har aldrig den här felkoden visats även att den varit i kontinuerlig drift under mer än tre månader. Anmärkte på detta 2007 och de var här och bytte ett kretskort. Men felet kvarstod. Har varit i kontakt med Nibe men de upplyser att pumpen är så gammal så de kommer inte att åtgärda felet. Även om det här felet inte har så stor betydelse, under förutsättning att man själv håller koll på filtren. Är kundservicen från Nibe nonchalant. Man kan fråga sig hur Nibe kommer att agera om man råkar ut för ett allvarligt fel framöver. För mig var det här den första och sista värmepumpen från Nibe.
 
harry73
det behövs bara en liten strömavbrott för att pumpen startar om. Inte sagt att du märker det på din övriga utrustning (som oftast har en liten back-up)

Sen förstår jag Nibe som inte vill felsöka en gammal pump, bytta kretskort och sen knaske endå ha kvar problemet. För om de nu säger att felet är så viktig att de behöver åtgärda det, då ska dom också ser till att felet blir löst. Mycket möjlig att de har erfarenheter från andra pumpar att det är krångligt och dyrt.
Men din pump gick ju redan 8 år utan stora problem, så var nöjd och börja spara för ny pump eller kompressorbytte om några år.
 
Mycket korta strömavbrott kan ju uppstå. Elektroniken är ju inte heller av någon högra klass i den här pumpen. Men en någorlunda stor kondensator borde sitta på elektronikkortet som håller kvar spänningen en kort stund. Det är förvånande att ett så stort företag har så bristfälliga kunskaper inom elektronik. Det fanns ju kretsar för icke förlorbara minnen för årtionden sedan.
 
harry73
Visst jag har också förvånad mig över att den börjar räkna om efter avstängning, men nu är det bara så. Och det betyder också att det inte är så viktig att varningsfunktionen funkar, eftersom man endå inte kan lita på den och själv ska hålla koll.

Så jag förstår Nibe att Nibe inte vill fixa felet åt dig. Det finns ju också några tempsensorer som inte har någon nytta förutom ren informativ. Jag antar att de inte heller är benägen att bytta dom på en 8 år gammal panna.
 
En värmepump som är åtta år kan ju inte anses vara helt förbrukad. Den del som slits mest är ju kompressorn
och den är ju möjlig att byta ut, förmodar jag. Ett elektronikkort är ju inte heller märkvärdigt att uppdatera idag utan någon större kostnad. Den kostnaden kan ju debiteras på reklamkontot. För nöjda kunder är den bästa reklamen för framtida affärer. Nibe har tappat kontakten med sina slutkunder och det kommer de att få betala med vikande försäljning.
 
harry73
men de hade ju redan bytt kretskort utan resultat? Så då är det dum att bara bytta kretskort utan någon ordentlig felsökning.

Och nej en 8 år gammal värmepump är inte förbrukad, men den behöver inte heller vara felfritt.
Samma sak med bilar, man ställer ju andra krav på gamla bilar en på nya bilar (jag ia alla fall)
 
Jag är nästan säker på att även det utbytta kretskortet inte heller fungerade. De chansade på att det kanske fungerar. Jag frågade om de inte kunde skicka över schemat på kortet. Men de kunde inte det p.g.a att de ansåg det som affärshemlighet...! De påstod också att problemet satt i mjukvaran. Den så kallade mjukvaran måste då sitta i någon programerbar krets. För någon processor finns inte vad jag vet på kortet. I så fall borde det gå att ladda in ny mjukvara. Nä, de lägger ut dimridåer och hoppas på att kunden tröttnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.