Jag har under ett par veckor försökt hitta oberoende uppgifter om Minireningsverk. Den info som jag hela tiden hamnar på är från 2010 och det verkar som om det hänt en hel del på senaste fem åren. De måste finnas mer info åtminstone om man ser till hur många som dom olika leverantören säger dom sålt.
En av fallgrop som jag observerat är driftkostnaden. Skulle gärna höra om olika erfarenheter Bl.a. Vilken tillsyn olika lösningar har. Servicekontrakt vad innehåller dom. Installationen hur gick det? Ja frågorna är många? Dela gärna med dig av dina/era erfarenheter. Just nu känns det som man sitter i klorna på leverantörena, för kommunens kunskap i ämnet verkar vara begränsad trots att det är dom som är tillståndsgivare.
 
Här är en till som vill veta. :)
 
Just nu utreda jag olika lösningar om VA och en minireningsverk är något jag fundera om. Priserna skilja sig mycket och information beträffande dem är bristfälligt eller gammalt. Servisavtal är en måste men vad får man med detta? Jag hållar med dig MickeTh att man sitter i klorna av leverantörena. Jag vill verkligen importera det eftersom dom är så mycket billigare utomlands men kan inte hitta en oberoende servicetekniker som jag kan har en avtal med. :mad:
 
Problemet med import är att man inte vet vad som händer om tjälen når ner låt säga 1,5 m, som det extrema vintrar här i mellannorrland kan bli. Visserligen bara upplevt de en vinter på 25år, men ändå.
 
MickeTh skrev:
Problemet med import är att man inte vet vad som händer om tjälen når ner låt säga 1,5 m, som det extrema vintrar här i mellannorrland kan bli. Visserligen bara upplevt de en vinter på 25år, men ändå.
Hej Micke Th, det är smart att man förutse vissa problem, men eftersom jag bör i södra Sverige det är inte så krånglig med tjälen med vår mild väder. Som en åtgärd skulle man kunna isolera minireningsverk med nån slags material. Det störste problem som sagt är att man har svårt att få tag på en självständig servicetekniker. Kolla på Alnarp Clean Walter technology men det är en bit dyrare en vanligt dock en smart lösning ändå! Ingen serviceavtal och mindre underhåll behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.