Finns det någon som har erfarenheter av MCZ pelletskaminer?

Jag har kollat lite på modellerna Tray och Cap som tydligen ska vara ganska tysta (enligt tillverkaren). Någon som har koll på om dessa är bra eller dåliga? Jag tycker att dom är ganska snygga. Har dock inte hittat något svenskt pris på dessa.

http://www.mcz.it/en/pellet-stoves/cap/
The products with STILL technology have been designed to break down any noise or vibration impact within the stove and fully eliminate the noise of ventilation, to ensure ultimate natural relaxation.

This stove is available in the NATURAL versions. Heat is transmitted to the environment by natural convection: rising from the stove, the warm air is diffused uniformly and naturally into the environment.
cap.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tray.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


[video=youtube;gP_nvjImDEg]https://www.youtube.com/watch?v=gP_nvjImDEg[/video]
 
Redigerat:
Har du kollat att de är godkända i Sverige? Annars tycker jag att de ser OK ut - jag valde själv Eco Baby för 10 år sedan för att den var marknadens minst fula. Annars är ju effekten det mest primära. Min kamin är min primära värmekälla och den drar 1,3-1,8,, pall/år. Tycker inte den stör ljudmässigt. Mysigt att man ser elden. Jycken brukar sitta framför den o glo o drömma ...:)
Ett litet råd: se till att du tvättar glaset dagligen ... det innebär att du egentligen måste stänga kaminen ngn timme. Jag har i alla år skött den manuellt just för detta och fick just kommentar från servicekillen (hittills första o enda "köpta" servicen under dessa år) att kaminen tycktes se ny ut.
 
Redigerat:
Ett tips till. När du bestämt dig för (godkänd) kamin är det vettigt att kontakta den sotare som ska godkänna installationen. Väljer du en kamjn som sotaren inte gillar (!) Kan du kontakta en annan. Jag fick gå utom kommungränsen eftersom den förste ville att jag skulle välja en kamin som såldes lokalt .. Men vår egen kommun har sjabblat rejält när man prioriterat sotning.
 
Tack för bra tips! Är du nöjd med din pelletskamin i övrigt? Är det mycket jobb med den? Någon speciellt du tycker att man ska tänka på innan köp förutom det du har skrivit redan?

Verkar som om kaninerna ovan iaf är godkända då narvells.se har dom hemma. Pris för en ny 30k kr och för ett visningsex 24k kr
 
Ja, finns säkert minst lika bra på marknaden idag. Gå igenom rengöringen innan du beslutar dig för modell och det är bra om fler i familjen kan serva den. Annars skall den funka. Vore bra om den rymmer mer än 3/4 säck - men då kanske den inte blir lika snygg ... just nu drar min 1 säck dygnet och den värmer hela mitt lilla hus. Bra om du har utrymme för lagring av ett antal säckar i närheten av kaminen. Har själv lämplig plats i köket under trappan för 10-12 säckar.

Sotning av skorsten 2 ggr/år - då funkar den optimalt. Skorstenen behöver bara gå strax över takfot.

Jag är mycket förvånad över att denna uppvärmingstyp inte är vanligare än den är. Jag är mycket nöjd.

Tillägg: ditt alternativ tycks mer effektiv - min har bara 6kwh. Ditt alternativ verkar också rymma mer pellets. Prismässigt ligger de jämförbart även om min väl börjar bli lite omodern. Välj i första hand svensktillverkad högkvalitativ 6mm pellets.
 
Redigerat:
De flesta pelletkaminer är bra numera om man bortser från kinaimporten och sotningsåtkomligheten likaså. Enklast att sota är ariterms Mysinge o Solberga men de har trots utveckling mycket driftstörningar. Mycket beroende av att de saknar rökgasfläkt och blir beroende av ett stadigt rökrörsundertryck. De italienska Extraflame, Caminetti Montegrappa, MCZ som jag själv av erfarenhet skulle välja har alla fördelar utom lättbegriplig manual (men det är väl inget digitalt system som har detta) men kör man utan att programmera nattsänkningstemperaturer mm så är de enkla o driftsäkra.
 
exerg skrev:
De italienska Extraflame, Caminetti Montegrappa, MCZ som jag själv av erfarenhet skulle välja har alla fördelar utom lättbegriplig manual (men det är väl inget digitalt system som har detta) men kör man utan att programmera nattsänkningstemperaturer mm så är de enkla o driftsäkra.
Jag håller med om att manualen inte är rolig, särskilt vad gäller programmeringen. Jag plockar isär och rengör efter 1 palls förbrukning och det tar någon timme. Dammsugar flera ggr/veckan under eldningssäsongen. Veckounderhållet tar bara några minuter. Men även jag, tekniskt obegåvad pensionär, tycker hanteringen är problemfri.
 
Hemmakatten
Vi har också pelletskamin sedan 10 år tillbaka och är mycket nöjda. Enda bytet har varit en ny brännarskål, en packning och en brandsäkrat tätningslist till luckan. Vår kamin är en lite mer avancerat Wodtke, ganska dyr då och ganska dyr idag. Men den är vattenmantlad och går till en ackumulatertank med en beredartank för varmvatten. Resten går till golvvärmeslingorna. Vi får sota kaminen 2-3 ggr per år (tar ca 3 timmar), vilket beror på vattenmantlingen. Värmeväxlarpaketet är det som samlar sot och då blir mindre effektivt. Vi använder uteslutande 6mm pellets vilket vi kommit fram till fungerar bäst.

Vet inte hur du tänkt använda din kamin. Ska det vara för uppvärmning av hela eller delar av huset så skulle jag välja en kamin med så hög effekt som möjligt,9-12 kW eller mer beroende på hur stort hus du har..Och kolla upp hur verkningsgraden är, över 90% ska den vara.

Kaminen har ett mycket svagt susande ljud, tänker inte ens på det längre, men en gång i timmen bränner den ur under två minuter vilket susar lite mer. Vi använder 16kilosdäckar, såg ingen anledning att meka med eller ta plats för pelletsförråd. Vår kamins förråd tar 3 stycken säckar vilket räcker olika länge beroende på hur kallt det är ute.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bossebrus
  • Laddar…
Tack för svar och roligt att se att ni är nöjda med era kaminer. I mitt fall skulle pelletskaminen komplettera vår luftvärmepump. Vi har en gammal vedkamin idag och en murad skorsten mitt i huset. Blir ju varmt och skönt i den när man eldar men jag hatar att gå upp till en kall nerdervåning på morgonen och när man kommer hem från jobbet. På ovanvåningen har vi elelement.

Pelletsförrådet är på 35liter, hur många säckar får man i då?

Skärmavbild 2016-01-11 kl. 13.15.21.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hoppas du kan behålla vedkaminen och att den inte åker ut för pelletskaminen! Nackdelen med pellets är att den är beroende av el. Vid elavbrott kan en reservvedbrasa vara en överlevnadsfaktor!

Dina värden ser bra ut!
 
yonna skrev:
Jag hoppas du kan behålla vedkaminen och att den inte åker ut för pelletskaminen! Nackdelen med pellets är att den är beroende av el. Vid elavbrott kan en reservvedbrasa vara en överlevnadsfaktor!
Dina värden ser bra ut!
Jo, skaffar vi en pelletskamin kommer vi att byta ut vedkaminen (har bara en pipa). Ser inte längre elavbrott som någon stor riskfaktor då vi bor centralt och får väl lösa det med någon batteribackup om problemet uppstår. Vår kamin är rätt gammal och har en liten "ugnslucka" som man fäller framåt vilket gör att det är svårt att hålla rent samt att jag bränner mig typ 50% av gångerna när jag ska läggas in ved i den.

Det ska bli roligt att se elförbrukningen under januari så vi har fått stötta vår gamla LLVP med mycket el trots att vi har eldat i kaminen en hel del. Känns dock som att kamintillskottet blir mycket begränsat då det inte är automatiserat.

Går det förresten att styra en pelletskamin med en utegivare? Tanken är att köra luftpumpen till runt -10 och köra pelletskaminen om det blir kallare. Jag har fått för mig att det skulle vara en bra kompromiss mellan investeringskostnad, driftkostnad, och pelletshantering.
 
Kolla om de moderna pelletskaminerna klarar av att gå på batteri. Jag har tidigare funderat på att komplettera med extra elverk som reserv men kostnaden har varit för stor för mig. Elektroniken kräver kraftfullt elverk. Men det kan ju ha ändrats på senare år.

Du bör kunna köra med separat givare - men jag har, som jag skrivit tidigare, inte kopplat in den hos mig.
Nu, under den kalla perioden, går min 23 tim/dygnet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.