Hej! Vi påbörjar strax vårt nybygge och kommer ha frånluftsventilation (ingen värmepump, FTX eller liknande, värmen kommer från vedpanna med kulvert - golvvärme nere, vattenrad. uppe). Jag avskyr störande bi- och bakgrundsljud och är lite nojig för att jag ska störa mig på ljudet från ventilationen. Jag vill inte ha något ljud alls egentligen, enkelt uttryckt, men har förstått att det låter, och någon slags ventilation är väl att rekommendera. Tror dock inte det är krav från vår kommun. En arkitekt på kontoret tyckte lite grand "Tja, öppna fönstret då?" Alla har ju olika uppfattningar, men vad gäller ljudnivån beror det ju både på vem man frågar, fabrikat m.m. Vd:n för det lilla husföretaget säger att han aldrig stört sig på det trots känsliga öron men att, visst, det ligger på ett litet susande ljud. I den lägenhet jag hyr in mig nu låter det helt absurt mycket och eftersom jag inte kan lyssna på förhand försöker jag skaffa mig så mkt kött på benen som möjligt. Jag har läst en del här, men som sagt, det är ju väldigt subjektivt, så jag bifogar ett par bilder över ungefär hur mitt system kommer se ut. Spirorör i väggarna, inga fläktar i respektive rum utan en större fläkt på vinden ovanpå groventrén med en ljuddämpare i anslutning. Rör ut genom yttertaket. Vanliga tilluftsventiler.

Går det överhuvudtaget att bilda sig en uppfattning om det här ser bra ut, halvdant eller undermåligt? Systemet kostar mig ca 25 000 (ska vara deras nettopris) + 5 000 i installation. Då ingår allt från ritningar, delar till kalibrering.

Det är alltså inte så att jag misstror leverantören. Jag är bara ute efter mer info om vad för ljudbild jag kan förvänta mig ex. i köket och badrummet.

Tacksam för alla tips!

vent1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vent2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att sänka ljudnivån behöver du sänka hastigheten på luften, dvs större kanalfläkt på lägre varv, och gå upp i dimension på kanalerna.
Om du är känslig för ljud kanske du även bör tänka på den ventilationsburna överhörningen mellan rummen. Som det är ritat nu så är kan detta bli ett problem.
 
Du tänker ha frånlufts-ventiler i kök, tvätt och badrum på "vanligt" vis? Visst hör man ventilationen i dessa rum, men inte på ett vis som stör. Det är ett svagt susande men det är sällan det är så tyst i dessa rum att man hör det.

Dina vanliga vistelse-rum har ju bara tilluft utifrån. Här får du in ljud utifrån! Är det tyst utanför är det knäpptyst inne. Så husets läge är viktigt. En bil som passerar låter in med ventilerna öppna.

Jag har aldrig upplevt ett sådant tyst hus som vi bor i nu. (Referens: HiFi-nörd.) Det som hörs är kyl o frys. Välj tysta maskiner och placera dem avskilt från vardagsrummet. Jag har haft tur med placeringen i området, längst bort i hörnet, så någon trafik förekommer nästan inte.
 
Du kan få systemet nästa hur ljudlöst du vill.

Men det finns några olika ljud att tänka på:
1) Luftljud i kanaler och don, beror på lufthastighet och tryckfall. Är normalt inget problem om systemet är bara något så när symmetriskt vilket ditt ser ut att vara.
2) Fläktljud (motor). Undvik att styra fläkthastigheten med en tyristor (dimmer), välj transformator eller dem nya EC-fläktarna så undviker man konstiga ljud från fläkten.
3) Fläktljud via kanalsystem. Löser man med ljudfällor i kanalerna, vill man ha extra tyst hade jag kompletterat med två ljudfällor till efter första avgreningen (1st 125-ljudfälla och 1st 200-ljudfälla).
4) Direkt ljud från fläkten. Här kan en takfläkt vara en nackdel då man hör fläkten "på taket", alternativ kan vara en kanalfläkt på vinden och ljudfälla även på utblåset. Och undvika att placera fläkten när ljudkänsliga rum (sovrum).

Ljudfällor kostar några kronor men är något du aldrig kommer att byta.
Liten sak jag undrar över, står på ritningen att du skall ha frånluftskanal ø200 med på ljudfällan står bara ø160?
 
Jätteintressant. Tack för tips och tankar. :)

Mainstream: ja, "vanligt" system med klassiska placeringar. Kläd, grovkök, wc, kök mest. Ljud utifrån eller temporärt ljud bryr jag mig inte om, och trafiken är begränsad då vi bor på landet. Det jag är känslig för och verkligen vill undvika, är konstanta biljud som ligger på. Sådana finner jag fruktansvärt störiga. Kanske nån diagnos på mig, vad vet jag. :) Man tror ju också att de kan vara skadliga, eller iaf orsaka trötthet och annat.

Råd hittills:
Ev. större fläkt
Ev. större kanaler
Försöka ha koll på överhörning mellan rum
Hellre transformator eller EC-fläkt som styrning, ej tyristor
Ev. installera fler ljudfällor vid montering
Kontrollera placering av takfläkt samt ev. installera ljudfälla vid utblåset
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.