Hej hopp alla glada!

Hur är det egentligen med laddningsbara grästrimmers?
Drifttid?
Livslängd på batteri?
Vikt?
Vibrationer?
Ljudvolym?

Är lite sugen på att skaffa en men tvekar samtidigt p.g.a. ovanstående.
Har en tomt på ca 1600kvm, men känner mej inte tvungen att "trimmra" allt på en gång, utan kan mycket väl tänka mej kortare insatser, men oftare än vad jag nu orkar dra runt den sladdförsedda trimmern.

Jag vet att detta har varit uppe tidigare, men tänkte att det kanske kommit nyare modeller sen senaste tråden på forumet.

/GC
 
Ingen egen erfarenhet men inne på samma fråga då det även finns batteridrivna häcksaxar och jag undrar samma sak om sådana.

En tanke vore ju att både trimmer och häcksax har samma typ av batteri så att man kan ladda och använda en typ av batteri. Har man då extrabatteri så borde man ha en mer "fungerande" lösning. Någon som vet om det finns?
Jag är skeptisk till tillverkarnas uppgift om driftstid...

Hada jag haft 1600 kvm hade jag nog satsat på en bensinare :)
 
Hej..

Jag har två trimmer som jag skulle föreslå..
Den första äger jag själv..
Det är en Gardena FreeTrim med ett litet lithium-ion batteri..
En laddning håller ca. 30 minuter eller 800 meter konstant trimmning..
Jag klarar iallafall av min 500m2 "stora" trädgård 3 gånger på en laddning.
Den är EXTREMET lätt.. väger nästan mindre än deras motsavarande sladdtrimmer..
En annan fördel är att den inte har tråd.. utan små knivar.. vilket speciellt gör "trådbytet" mycket smidigare och snabbare.. inte en massa trassel o skit.
En kniv byter dupå ca 5-10 sekunder..
Reservknivarna jag köpte till den kostade runt 50 spänn.. o innehöll 20 knivar.
1 kniv per varv på min trädgård går åt uniofär.., men då har jag inte mycket stenkanter osv.
2417.gif

En annan trimmer som jag kan rekomendera till lite större tomter är Flymo SabreTrim..
Batteriet är tungt, men du bär det i en väska runt magen eller ryggen..
Vill minnas att den klarar att trimma ca 2000 meter på en laddning..
Huvudet går även att vrida så att kantklippning kan ske betydligt enklare.
En annan fördel är att man kan byta "huvud".. du kan alltså byta trimmerhuvudet till t.ex. häcksax eller sågklinga..
SabreTrim_O110-0011_5538.gif

Båda två kostar ca 1000:- och tillbehören till SabreTrim runt 4-5 hundra..
Hoppas svaret har gett nån hjälp.
 
Tack för era svar :)
Jag ska helt klart titta närmare på gardenatrimmern

/GC
 
Jag har nyligen fått en en grön trimmer Black and decker 18V med Ni/metallhydrid batteri i mors dags present. Vi har en 1100kvm tomt som är sexkantig och har därför stor omkrets att trimma.
Denna trimmer har bara en tråd och batteriet håller bara 15 min, men för vår det fungerar det alldeles utmärkt. Det tar bara 3h att ladda batteriet och jag som tjej tycker inte att det är speciellt tungt att trimma med den, den är mycket bra balanserad och skön att hålla i. Inte heller behövs öronskydd när man använder den. Vad den inte biter på är " en baldersbrå med stam 2 cm i diameter" som jag använde som prov objekt och växter på en äng brevid tomten. Tidigare hade jag en elektriskt Black and decker med 2 trådar och nog är denna svagare, men vad mycket lättare det är att trimma utan sladd. Hellre laddar jag flera ggr än går tillbaka till sladd.
Ca 999kr för den ( i ullared hade de faktiskt denna för 899kr)
 
Lånar denna tråden för en uppdatering.

Har någon testat Flymo SabreTrim på riktigt? Batteriet verkar kraftigt men samtidigt tungt.

Bosch ART 23/26 LI kanske? Verkar ju väldigt lätt med cirka 2.5 kg jämfört med 7-8 kg för Flymon?
 
Lyfter tråden - här finns ett rätt seriöst test;

http://www.testfakta.se/img/2008/6/12/45197.pdf

Var själv helt inne på att byta min sladdtrimmer (Flymo) mot en bensindriven, men de här laddbara kanske inte ska avfärdas helt ändå, eller?...

/A
 
Jag har hämtat ut en Stiga ST 1200 som fanns med i testet ovan.

Till min besvikelse regnade det så provturen fick vänta tills kvällningen.
Jag gick ett varv runt tomten och klippte.Gräset var blött och ganska högt på sina ställen.
Jag vet inte hur mycket ström jag hade på den men det var inga problem att klippa allt
med "leveransladdat"batteri.
Med fulladdat batteri så kan jag säkert klara 3-4 klippningar på en laddning

Lite tung men sele medföljer.
Lite glapp i laddningskabeln,det gäller att ha kabeln exakt rätt för att kunna ladda och då
kan jag inte ha den i väggfästet när jag laddar.
Ska givetvis klagas på
 
Jag kör med en B&D batteridriven, suveränt!

FWIW; vid inköpet var jag noggrann med att välja en trimmer med tråd och då med standardimension och som man kan rulla upp själv. Blir lite billigare än märkesspecifika förbrukningsvaror och skulle det visa sig att trimmern håller i 10 år så kommer jag inte ha några problem att fixa tråd till den då heller.
 
Vi har Bosch Accu ART26 som fanns med på det tested (ovan).
Verkligen imponerad, vi har för stor tomt för sladd, och den bensindrivna skiten från Bauhaus startar aldrig och har väl aldrig gjort det smidigt heller.

Nackdelen är att just denna är lite kort om man är 1,80 som jag men perfekt om man är 1,65 som min fru.
Fördel: man slipper rulla tråd och trassla ut tråd då den har jätte bekväma plastpinnar. Det finns röda smala och lite längre (går av fort mot sten, men klipper gräs bra) och vita som är lite tjockare och kortare så välj sort efter din tomt !

Slutligen, batteri driften gör att man snabbt tar tag i den och kör lite då och då, vanliga kvällar 5-10min i taget istället för att rulla ut oändligt långa kablar som snurrar in sig i vinbärsbuskar, flaggstänger och sommarblommor
 
Redigerat:
Köpt en Black and Decker 18v trimmer och den var kass!

Batteri skulle håller i 15-17 minuter, men var slut efter 8 minuter. 8 timmar att ladda.... kom ungefär halvvägs runt trädgården på en vecka (6 laddningar), enl. anvisningar så skulle batteri endast ta en laddning till 80% i borjan, närmare 50% med mitt ex.
Sedan lämnade jag tillbacks den och köpt en vanlig med sladd för halva priset...

Besviken... med B&D's batteri trimmer.... skulle kanske har fungerat med 3x batteri och snabbladdare.. (>1 timme)

Hammer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.