Är på gång att gräva ner en kulvert till blivande pannrum.
Kulvertrör är ju en ganska dyr historia och det finns ju lite olika fabrikat som har ganska stor prisskillnad.

Det vore intressant att höra vad andra, som lagt kulvert nyss eller länre tillbaka, har för erfarenheter.

Just nu lutar det åt en pex isolerad med purskum (hålltorps säteri). tror den kommer från polen.
Har sett en billigare variant med bara cellplast (elgocell), på deras hemsida står det att den har lägre värmeförlust än purisolerad men jämför man siffrorna är det tvärtom??
Är det bättre att köpa en dyrare?
Är de mindre värmeförlust med pur?
Är hållbarheten kortare med pex / pur?

Alla erfarenheter / synpunkter mottages!
 
Jag kör med Uponors Ecoflex Thermo Twin 2x32 som förser ca 190 kvm gv i ett gammalt hus, det är inte pur i den utan liggunderlagsvarianten du vet. Jag var i valet och kvalet om jag skulle göra kulverten själv eller köpa någon billig variant men avstod, köpte en dyr och jag tror att det va värt pengarna. Har 40 meter mellan panncentral och boningshus.
Fördelen med en färdig kulvert är att det är egentligen bara och gräva och sparka ner den sen återfylla, nackdelen är priset. Tror att man biter sig i svansen om man tror att man kan göra en billig kulvert själv materialkostnaden drar i väg.Jag betalade ca 16000 för mina 40 meter ink moms ink frakt. Från början hade jag tänkt köpa från www.kulvert.se men kollade på isoleringstjockleken och pur 110 i ytterdiam Ecoflexen 175mm detta avgjorde mitt val.
 
Har lagt Maxitherm koppar:
2x22 för värme
2x18 för varmvatten och vvc
Det är 20 meter av bägge till 200+m2 stenhus.

Eftersom den är förhållandevis kort, kunde jag kosta på mig koppar. Jag har inte räknat på förluster, men hört om PEX att man gör större förluster än koppar. Eftersom jag är nybliven vedeldare, ville jag heller inte riskera att PEX:en skulle smälta när/om jag gör bort mig :S

Betalade 335:-/m för 2x22, 310:-/m för 2x18. Det är ju dyrare än PEX, men jag känner mig på nåt sätt trygg med den...

Jag lade ner dem på vintern. Gör inte det!!!
Vi var två, jag, som inte är så stor, och en stor kille som grävde. Kulvertrören hjälptes vi åt med. Efteråt låg jag i en hög och skakade. Grävkillen skakade bara på sig en gång, sen sa han: "Det var en best!"
Summa summarum: Yttermanteln och isoleringen blir mycket styvare att ha med att göra då det är kallt. Gräv på sommaren d^_^b
 
  • Gilla
Fender_KBA
  • Laddar…
Krilleman
Jag inte mer än instämma, Thermo Twin är att rekomendera! Har provat både det ena och andra som företaget kastat åt mig, både Cu och PEX, bara för det var billigt...

Dagspriset på 2x32 är i inköp hos större firma med OK rabatt ca 350:- metern...
 
Krilleman
hnurre skrev:
Har lagt Maxitherm koppar:
2x22 för värme
2x18 för varmvatten och vvc
Det är 20 meter av bägge till 200+m2 stenhus.

Eftersom den är förhållandevis kort, kunde jag kosta på mig koppar. Jag har inte räknat på förluster, men hört om PEX att man gör större förluster än koppar. Eftersom jag är nybliven vedeldare, ville jag heller inte riskera att PEX:en skulle smälta när/om jag gör bort mig :S

Betalade 335:-/m för 2x22, 310:-/m för 2x18. Det är ju dyrare än PEX, men jag känner mig på nåt sätt trygg med den...

Jag lade ner dem på vintern. Gör inte det!!!
Vi var två, jag, som inte är så stor, och en stor kille som grävde. Kulvertrören hjälptes vi åt med. Efteråt låg jag i en hög och skakade. Grävkillen skakade bara på sig en gång, sen sa han: "Det var en best!"
Summa summarum: Yttermanteln och isoleringen blir mycket styvare att ha med att göra då det är kallt. Gräv på sommaren d^_^b
Hade du inte tillgång till ett varmgarage för upptining av kulverten?! :x
 
Hej,
Jag fick hem våran kulvert igår. Jag kan ännu inte bidra med några erfarenheter, men det jag kom fram till var att Maxitherm var det bästa av de kulvertrören jag hittade. Det jag kan säga än så länge är att den ser lite jobbig ut att böja som jag har tänkt mig!

Jag var ett tag inne på att köpa Elgocell, men då värmeförlusten på Maxitherms fyrvägskulvert(PEX) endast var en eller ett par watt sämre per meter i isolering, så kändes det ändå som ett säkrare kort med helt kapslade rör.
Uponors motsvarande fyrvägskulvert har nästan 50% mer förlust per meter om jag tolkat det rätt.
Det luriga med att jämföra olika leverantörer är att de har olika förutsättningar när de anger sina förluster. Uponor anger en omgivningstemp på -3 mot +6 för Maxitherm. Jordens värmeledningstal anges till 1,5 respektive 1.2W/mC.
Så det är inte lätt att jämföra tyvärr :(

Jag har dock bara kollat på fyrvägskulvert då jag har 25m mellan pannrum och hus.

Vad hade du tänkt ha, fyrvägs eller tvåvägs? Vilken temperatur?
Elgocells tål ju inte så höga temperaturer.
Att tänka på är att två tvåvägs oftast ger mer förluster än en fyrvägs.

Lycka till.

Mvh Gordon.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anton Westerberg
  • Laddar…
Såg att jag hade missuppfattat elgocells angivna värmeförlust, den är ganska låg, om siffrorna stämmer.
Men jag ser en ganska stor fördel i att ha ett stabilt ytterhölje, snabb förläggning, återfyllnad med uppgrävda massor.
335:- för för maxiterm cu låter inte så farligt, är det pur isolering i maxiterm?
Finns det nån fördel att använda cu istället för pex?
 
krilleman_215 skrev:
Hade du inte tillgång till ett varmgarage för upptining av kulverten?! :x
Nej! :@

Fördelar med Cu: Ja, det är ju koppar - temperaturtåligheten.

Så här säger Maxitherm själva om sin kopparkulvert:

"MAXITHERM® Kopparrörskulvert är ett kulvertsystem där mediarören är tillverkade av mjukglödgad koppar R220, EN 1057. Materialkvalitet är SF-CU, DIN 1787, SS5015-02. Isolering av 100 % CFC-fritt CO2-blåst polyurethanskum (PUR), resistent upp till 130ºC. Mantelrör av slagtålig polyeten PEL, som skyddar mot mekanisk påverkan och fukt."

Så det som eventuellt skulle smälta om det går åt pipsvängen i pannrummet är ju PUR:en, och det ska ju mycket till. De anger den ju till 130º.
Och vad jag kan bedöma så är mantelröret väldigt stabilt för fyllnadsmassor när man lägger igen.

Vad för panna sätter du in förresten? Om det är ved så kan ju tempen i värsta, värsta fall bli hög - kanske nåt att tänka på?

Men jag är absolut ingen expert - har byggt mitt första pannrum och lagt min första kulvert. Förklarar bara hur jag funderat.
 
Det blir ett fristående pannrum med flispanna (inte bestämt vilken panna än) och kulvert till 2 hus och ev verkstad.
Husen har tot 300m3 och det är ca 40 meter till varje hus, tot 80 meter kulvert och sen yttligare 120 meter till verkstad men den får bli senare.
Båda husen har acc tankar med varmvattenslingor idag så jag behöver bara tvåvägs.
Vet inte vilken temperatur som gäller, antar att det beror på vilken kulvert man väljer
 
Oh!
Det är en seriös och rejäl anläggning!

Det här kan andra bättre, men jag tänker spontant att du väl ska ha någon kulvertstyrning för att ladda acktankarna i husen? Så det handlar väl om att köra oshuntat vatten i dem då, dvs varmt! Själv skulle jag tänka till flera gånger innan jag lade PEX-kulvert.

Men igen: Det här kan andra bättre.
Jag har tillfört det lilla jag hunnit lära mig om Cu-kulvert :)
 
Hej,

Vi la ner Logostors pex kulvert förra våren, 2x32, den ena är ca 222m lång och den andra 50m. Dessa har fungerat bra en säsong iallafall.När vi jämförde så hade logostor bland de lägsta förlusterna, sen hade jag en kontakt som jobbar med att lägga fjärrvärme som kunde få ett riktigt bra pris.
 
Kommer kopparkulvert också på rulle eller är det raka längder?
Vad är max längden i ett stycke/rulle?
 
Maxitherms Cu-kulvert kommer i stor rulle. (Jag börjar känna mig som försäljare nu - vilket jag alltså inte är! Är bara nöjd med mina kulvert-rör...)

produkt2.jpg

Upp till 300 meter per rulle enligt hemsidan.
 
Har efter en del funderande kommit fram till att det lutar mest åt Maxitherm pex eller Aquawarm pex.
Lätt att lägga, acceptabel värmeförlust mm, isolerad med pur tror jag är bra, samt att dom har ett folie skikt mellan isolering och mantel.

Återstår bara att bstämma dimension.

Är det nån som vet hur stor effekt man kan köra med en 25mm pex (innerdiam 20)?

Stora huset har en max förbrukn på ca 16 kw.
Vet inte riktigt vilken tempdiff jag kommer att få, det har ju ganska stor betydelse som jag förstår, man vill ju ha så stor diff som möjligt men det är kanske bästa att räkna på dt 20 om man ska gå på "worst case senario"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.