S
Dags att underhålla fastighetens staket/plank. Tryckimpregnerat virke, närmare femton år gammalt. Tidigare i övrigt obehandlat.

Var på väg att handla klassisk träolja. Fick då nys om en produkt jag aldrig noterat tidigare. Nedan foto.

I en jämförelse med klassisk träolja så verkar, enligt vår smak, det estetiska ligga på plussidan.
Även underhållsinsatserna, mindre, vs träolja. (Även om vi då inte slitit ut oss alls under åren fram tills nu – och det har i vårt tycke inte blivit anskrämligt trots ingen behandling, även om det nu alltså känns som att det är dags för ett lyft.)

På minussidan, en högre kostnad.

Sen uttrycks det lite lurigt i produktbeskrivningen. Å ena sidan ”räcker med en enda strykning”, å andra sidan ”en andra strykning efter ett år håller skyddet…”.

Jag lyckas inte googla mig fram till några exteriörbilder av färdigt resultat.
Är det någon här i forumet som kan dela med sig måntro? Som har använt produkten, för staket/plank/golv. :geek:
Erfarenheter? :thinking:

Thompson's One Coat Water Seal - skydd mot regnskador, kan användas på trä och sten.

Text om träskyddsmedel; motstår vatten, smuts; UV-beständig; 10 års skydd; risk för algbildning i skugga.
 
  • Gilla
Tola02
  • Laddar…
Har lagt på detta en gång i år. Det blir ett jättebra resultat. Jag var ute efter den gråaktiga färgen som blir med tiden. Min svärson tipsade om detta och han la på andra gången i år. Hans golv är härligt grått nu och väldigt vattenavvisande. Mitt har inte blivit grått ännu, men man ser att det håller emot vatten bra. Jag läste om detta efter jag lagt på det och det har ju tydligen funnits sedan 90-talet.
 
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
S
N Nymölla skrev:
Har lagt på detta en gång i år. Det blir ett jättebra resultat. Jag var ute efter den gråaktiga färgen som blir med tiden. Min svärson tipsade om detta och han la på andra gången i år. Hans golv är härligt grått nu och väldigt vattenavvisande. Mitt har inte blivit grått ännu, men man ser att det håller emot vatten bra. Jag läste om detta efter jag lagt på det och det har ju tydligen funnits sedan 90-talet.
Kul att höra, tack för inputen.
Har du månne möjlighet att lägga upp något foto här, på resultatet hos svärsonen och/eller dig, så vore det toppen! 🙂
 
S
Hittar ett annat alternativ, nedan.

En vit plastdunk märkt "OneStep Kisel TRÄ", träs skyddsprodukt, med bild på trätrall vid pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är inte tillräckligt kunnig för att värdera det som sägs om om den (hos dem som vill sälja…). 🤔
Har klippt ihop ur produktbeskrivningen nedan – och fetstilat det som får upp mina ögon lite extra för den. Funderar då på om den eller delar av det är unikt för just denna produkt, vs övriga på marknaden.🧐

Text inom byggbranschen som jämför OneStep Kisel med traditionella impregneringsmetoder för ytskydd och smutsavvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tröttnade på olja och behandlade med Thompsons för kanske 4 år sedan. Året efter behandlade jag en andra gång, då gick det knappt åt något.
Efter behandlingen är virket väldigt halt, det försvinner tack och lov över tid. Jag är nöjd och decket är fortfarande vattenavvisande.
 
  • Trädäck med skuggor, delvis synlig utemöbel, krukväxt, soligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck med skuggor, krukor och blommor en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrall med skugga, solsken, delvis täckt, diagonala linjer, grönt gräs, kontrasterande färger, utomhus, ingen person synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Spanarn10
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.