Någon som har installerat eller har erfarenheter av Gardenas bevattningsrobot AquaContour automatic Pop-Up? Funderar på att gräva ner en sådan nu när jag ska fixa till tomten. Den kom ju ut på marknaden förra året.

Vet någon om det finns något liknande system från annan leverantör. Verkar ju smidigt att ställa ha en sådan i mitten av tomten iställer för en massa andra sprinklers.

http://www.gardena.se/catalog/?art_nr=1559
 
Funderade på en sådan själv till gräsmattan, men valde flera individuella sprinklers istället, vilket blev både lite billigare och mer flexibelt. Dock har jag gräs på tre sidor av huset, så jag hade behövt tre sådana mackapärer så det var ju därför det blev dyrt. Kommer du bara ha ett enda gräsområde som kan täckas av den så är det ju smidigt med bara en enhet och således bara en slang.
 
Tack för svaret BE. Jag gav mig på att köpa en i vilket fall och har nu grävt ner hela kalaset. Ska försöka hinna med att programera den och sätta igång den under veckan. De som är intresserade av hur den fungerar får gärna höra av sig då ingen annan verkar ha några erfarenheter av den.
 
Berätta gärna lite om dina erfarenheter med den sen. Jag tycker det verkar som en väldigt bra produkt till vissa trädgårdar, så det kan vara kul att få höra lite om den.
 
Sådär ja. Då var den inkopplad och provkörd. Rekommenderas att INTE ställa in den när det blåser lite lätt ute. Man blir blöt:rolleyes:

Körde den nu när det var vindstilla och den fungerar helt ok. Min tomt är rektangulär. På ena långsidan har vi verandan och på den andra har vi granntomten. Apparaten klarar en längd på 11 meter åt alla håll. Ställde in den så att den gör fullängd överallt förutom ut från tomten och mot verandan och det fungerade perfekt.

Enda nackdelen som jag märkt direkt är ju att den inte når så långt med lite blåst ute eftersom strålen går ganska högt upp. Fördelen mot en vanlig sprinkler är väl just att kunna ställa in längden på strålen på upptill 50 olika riktningar. Min tomt är dock lite större än vad apparaten klarar av så för den som har max 380 kvm blir nog mer nöjd med resultatet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.