Jag har tidigare frågat om VikingBio och EcoTec.
Nu har jag fått veta att jag inte kan använda EcoTec för att den edlas uppåt. Och det går inte i min panna som jag har köpt (en Albin Futura).
Idag fick jag information om EP-18 av en återförsäljare, som rekomenderar denna varmt (självklart).
Dom påstår att den ska vara bättre än VikingBio. Och framförallt billigare. Det följer med fler tillbehör med EP-18 än VikingBion.

Har någon tips eller erfarenhet av EP-18?
 
Jag har haft svårt att hitta någon prisbild på EP-18, och där jag hittat den så har den varit ungefär i samma prisnivå som Viking Bio. Jag vågar nog påstå att Viking Bio är en av de (troligen den) pelletsbrännare som är såld i flest antal. En inte oviktig detalj när det gäller framtida behov av reservdelar t.ex.

Vi har en Viking Bio sedan drygt tre år tillbaka, som fungerar mycket bra. Det jag värderade när vi köpte den var att den är enkel, har ett mycket högt säkerhetstänkande (högre än vad jag uppfattar EP-18) och indikerar tydligt vad som är fel om den inte fungerar.
 
Marianne.M skrev:
Jag har tidigare frågat om VikingBio och EcoTec.
Nu har jag fått veta att jag inte kan använda EcoTec för att den edlas uppåt. Och det går inte i min panna som jag har köpt (en Albin Futura).
Idag fick jag information om EP-18 av en återförsäljare, som rekomenderar denna varmt (självklart).
Dom påstår att den ska vara bättre än VikingBio. Och framförallt billigare. Det följer med fler tillbehör med EP-18 än VikingBion.

Har någon tips eller erfarenhet av EP-18?
Jag är fortfarande intresserad om någon kan EP-18???
 
Har ingen egen erfarenhet men registrera dig på pellets.info och skriv ett meddelande och fråga de användare som i nedanstående trådar säger sig använda en sådan brännare:

PELLETS.INFO :: Läser ämne - Vad vet ni om en brännare som heter EP 18 A (kolla länken)
PELLETS.INFO :: Läser ämne - Ep-brännaren
PELLETS.INFO :: Läser ämne - Brännare EP 18

Här är f.ö. ÄFABs test av brännaren:
ÄFAB- Allt inom bioenergi & förbränningsteknik

Och här är tillverkarens sida om den:
EP 18 A
 
Tack Krister för länkarna du skickade.
Jag tror nog att det blir en EP-18.
/Marianne.M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.