Hej

Någon som kört egger ergo board, 60 cm OSB med not och spont?

Verkar intressant för mig eftersom skivorna är mindre = lättare att få in på byggplats. Mindre tunga lyft. Funkar att montera på många sätt.

Har någon något att dela med sig om hur det var att jobba med dessa skivor? Någon som provat att montera dem liggande och löpande, dvs med kortskarvarna utan regelstöd? Funkar det verkligen att bara ha en skruv genom fogen vid stående montage?

Skall sätta gips över, och det sägs att man kan skruva gipsen fritt i OSB oberoende av reglar. Någon som provat?

Reklamen är onekligen inbjudande:
https://docplayer.se/14890464-Egger-ergo-board-denna-skiva-later-dig-ta-det-lugnt.html
 
Dem är supersmidiga!

I regel så skruvar man aldrig genom träskivan och regeln, man vill alltid förskjuta gipsskarven en bit, gärna 25cm.
 
Hej

Tack för svar. Har du testat stående montage på cc60? Räcker det med en skruv genom ship-lap-fogen för att fixera båda osbskivor vid skarv på regel?
 
Mest kört liggande montage, inte just med exakt denna skiva men med liknande i plywood.

Jag tror det räcker fint, men jag hade kört dem liggande, lättare att få ett bra resultat tycker jag!
 
Hade helst kört liggande men körde fast. Det blir en illa liten remsa höst upp och mycket spill, alternativt längdkapa både nere och uppe vid liggande montage. Därför funderar jag nu på stående, då blir det bara en kortsideskapning per skiva, och nästan inget spill. Därav frågan hur forumet upplevt montaget stående.
 
Klar nu. Det var inga problem med stående, men man får se till att pricka reglarna och fogen samtidigt. Inte så lätt men det gick bra. Drog vissa skruvrader i gipset, samt golv och takraden med längre skruv så att de gick igenom regel eftersom jag läst på forumet att infästning i enbart OSB kan ge sprickor på sikt.

Att köra 60:s OSB är en stor fördel om man är lite klen som jag, skivorna är tunga så jag hade inte klarat sätta 120:s själv.

Mycket skruv blir det. Spånskruven är tröga att få i - ont i axlarna. Gipsskruvarna äter bits. Varför kör man kryssspår på gipsskruv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.