Min mamma vill plantera en rad av dvärgbambu (Fargesia murieliae ”Bimbo”) vid altanens kortsida. De ska inte bli mer än ca 120 cm höga som fullvuxna. Jag blev lite orolig när jag läste om bambu, t ex att det är en invasiv växt och att deras rotsystem med tiden blir helt ogenomträngligt. Någon som vet om detta även gäller denna dvärgvariant?
 
Åsa Lund
Växtsättet borde vara samma även om storleken är mindre
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Alla har inte samma rotsystem.
Vissa är våldsamma att skjuta rotskott.
Finns rätt bra info hos
https://www.hackvaxteronline.se/bambu.html
Ett ställe där vi handlar ofta för plantering hos privatpersoner, inte så billig, men skall man sättä en lång bit så lönar det sig, man kan iallafall kolla på infon.
 
Redigerat:
Det finns, vad jag vet inget som heter dvärgbambu, verkar vara ett hitte - på namn igen som försäljarna konstruerat för att det låter bättre. Fargesia murieliae är en bergbambu varav det säljs ett antal namnsorter i Sverige, `Simba´ är den minsta av dem, blir ca 1 - 1,5 m hög. Jag har själv en bergbambu sedan många år som blir ca 2 m hög, har tyvärr tappat bort namnsorten. Den sprider sig inte med rotskott, busken blir långsamt större men har aldrig orsakat problem. Jag är mer eller mindre allergisk mot invasiva växter så skulle den ha betett sig så hade jag omgående grävt upp den.
Det finns däremot en annan art av bambu Phyllostachus som har ett mycket aggressivt växtsätt och som man bör undvika att plantera.
Bambu är ju inte härdiga i hela landet, växtzon 3 går bra, möjligen växtzon 4.
 
  • Gilla
Anna.p
  • Laddar…
Tack för svaren! Det blir en beställning av ”Bimbo” hos Blomsterlandet. Den ska enligt uppgift bli ca 1 - 1,5 m hög. Simba verkar bli något högre, upp till 2 m enligt de flesta källor. Jag antar att den slutgiltiga höjden också beror på växtplatsen. I mitt fall är det södra Mälardalen.
 
Redigerat:
KristinaRT
Största problemet med Bergsbambu är att den inte blir så hög strax över en meter, vilket är trist om man vill ha något som blir 2m högt...
Invasiv är den inte ens här nere, växer väldigt lungt och långsamt (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.