Hej

Jag och min familj (fru och tre barn 2-3år)
Har börjat gå i tankarna till att flytta ifrån det hektiska och bistra Skåne, till lite lugnare och trevligare (snöigare/kallare) delar av landet.

Är där någon som gjort en liknande flytt av syftet att få ett mer kvalitativt levne och lugn?

Vart ifrån har ni flyttat, och till vad?
 
S
Beror på hur långt ut i skogen du ska flytta , ungarna små , behöver ett dagis , blir större ska bilas runt på aktiviteter , annars inget att säga , klart blir en stor förändring och ett stort kliv i livet
Men varför inte om arbete finns för er
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Vi flyttade 30mil från central lägenhet till villa på landet. Jag tyckte det var helt fantastiskt.
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Lyssna in er själva. Vad ni innerst inne tänker på och längtar efter. När ni känner att ni trivs och kan slappna av. Var helt sanna och ärliga mot er innersta längtan.
Den är olika för olika personer. Därför går det inte att råda er till det ena eller det andra.
Men detta har jag lärt mig: Vid svåra beslut har man oftast svaret redan inom sig. Att man tvekar beror oftast på praktiska omständigheter, rädslor, vad man tror kanske kommer att gå snett. Vad folk ska tro.
Låt dem leva sina egna liv. Lev ert i sanning mot vilka ni innerst inne är.
 
  • Gilla
Höök och 6 till
  • Laddar…
Får båda jobb finns det vara fördelar. Önskar att jag kunde flytta tillbaka till fyrkanten.
 
Thyro89 Thyro89 skrev:
Är där någon som gjort en liknande flytt av syftet att få ett mer kvalitativt levne och lugn?
Gjorde något liknande, fast tvärt om, och flyttade från ganska centralt boende i Göteborg till bonnlandet 15 mil söderut.
Just för att finna lugnet och få lite större avstånd till grannarna. Men då hade vi utflugna barn, och var redan "i livets slutskede".

Men en sak jag skulle vilja be er tänka på: Det blir ett stort vakuum om man lämnar grannar, bekanta, vänner, familj, släktingar och arbetskamrater och försöker etablera sig på nytt i okänd mark.
För trots allt är det ju människorna vi har omkring oss som är det viktigaste i livet.
Och att bygga upp ett nytt umgänge, nya vänner, kort sagt en ny värld, är inte gjort på en kafferast.
 
  • Gilla
skutten11 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Nu är min familjesituation annorlunda då jag inte har några barn. Men här kommer lite om mina flyttar.
Jag har flyttat från Göteborg till Stockholm och sedan lämnat Stockholm till fördel för Luleå.
Jag har valt att inte bosätta mig i ”skogen” utan att bo i en stad där ändå bekvämligheterna finns runt hörnet.
Att kunna ta sig vart som helst i stan på 10min, inga bilköer, inga parkeringsproblem.
Människor är mycket vänligare här än i Sthlm. Jag känner mig mindre stressad här.

Nu är två av mina största intressen jakt och snöskoter så de går att utöva utanför dörren.

Så Min livskvalitet är väldigt mycket högre här! Ångrar att jag inte flyttat upp tidigare.

En nackdel är att det inte finns någon Hornbach
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
En sak att tänka på är var ni har släkten och hur er relation "drabbas" av en flytt.

Själv flyttade vi ifrån Göteborg till Stockholm, bägge barnen är födda här, men nu lutar det att vi flyttar hemåt igen. Mest för att barnen vill ha nära till mormor, farmor och kusiner.

Hade jag varit singel och barnlös hade jag dock satt mig i en stuga i Norrlands inland :D
 
chaser chaser skrev:
En nackdel är att det inte finns någon Hornbach
Ni har väl Lakkapää istället? ;)
 
useless useless skrev:
Ni har väl Lakkapää istället? ;)
Hädelse att jämnföra dem
De kursade för ett par år sedan, sålde massa saker tokbilligt med förskottsbetalning precis innan så vart många som förlorade mycket pengar.

Finns:
Bygma
Byggmax
Beijer
XL Bygg
Bolist
Biltema
Jula
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.