Det är en vanlig trend utan egna skruvar/hål för vidarekoppling, dvs att till skillnad från de med klämmor så har du fas/nolla/jord på båda sidorna istället för blindskruvar i ena ändan.
 
Har inte vanliga trend en ram i stålplåt?
Dessa verkar ha en ram i komposit, eller har jag missuppfattat det?

Jag hittade följande formulering på en annan sida: "Utan neutrala överkopplingsklämmor."
De verkar alltså sakna kopplingspunkterna som brukar vara markerade med X, där man kan skarva tex tändtrådar.
 
Eljo brukar (brukade ?) ha ramar av plast, och överkopplingsklämmor använder man inte utan kopplar med en Wago bakom uttaget om det behövs. Lättare nu och lättare sedan om du av någon anledning vill byta uttaget, dessutom är en Wago betydligt "säkrare" där lossnar ingen tråd, vilket det kan göra med skruvöverfall.
 
Trend har metallram. Jag kan inte minnas att jag nymonterat en Trend med plastram, däremot demonterat vilket kan tyda på att de brukade ha plastram.

//Patrik
 
Trend har alltid haft plastram om man köper 100-pack. Storpacken är ett enklare/billigare uttag.
 
Ok, det är alltså precis som jag misstänkte.
Då är frågan hur mycket sämre dessa uttag är, vågar jag använda dem i mitt husbygge?
 
Ja det vågar du.
 
Otroligt fult av tillverkarna att erbjuda en enklare produkt för den som köper storpack.

Ungefär som hemelektronik där det kan skilja vissa detaljer på produkter som kunden tror är identiska. På 70-talet var det jackpott att vara radio-tv-handlare och sälja Radiola och DUX om konkurrenten sålde Philips, eftersom man dels hade en enklare modell till lägre pris än den Philips konkurrenten sålde som såg likadan ut, och när kunden frågat om skillnader så berättade man också om nästa steg upp till DUX-modellen, varpå kunden ofta valde en Radiola eller en DUX istället för en Philips. ;)

Det här är väl samma grej, tillverkaren erbjuder storkunden en möjlighet att blåsa nästa kund i kedjan genom att en till synes likvärdig produkt faktiskt är enklare/sämre.

P.S. vilka villor har 100 vägguttag? :|
 
yxis skrev:
P.S. vilka villor har 100 vägguttag? :|
Jag bor i en lägenhet (trea) och jag tror jag räknade till 32, så i en hyfsat stor villa låter inte uppemot hundra helt omöjligt.:)
 
70 - 80 uttag i en villa är inga konstigheter. Men använder man ELKO slipper man fundera över tex plastramar ;)
 
Antar att du menar EKLO [läs äcklo). ;)

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Antar att du menar EKLO [läs äcklo). ;)

//Patrik
Here we go again, men vad f-n, det är ju fredag:D;) Vad tycker ni förexten om Torix kontra Wago, vad ska man ha egentligen :cool::wow: (Duckar under bordet nu)
 
Ja, eller snabbkoppling VS. skruv. ;)

//Patrik
 
Glöm inte slang eller VP-rör, för att inte tala om fördraget eller icke...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.