Hej,

Jag noterar att den populära laseravståndsmätaren Bosch GLM 50C är på väg att fasas ut. Istället finns det ett antal nya ersättningsmodeller, exempelvis GLM 50-27 GC (samt GLM 40, GLM 50-22, GLM 50-25 C, GLM 50-27 C, osv).

GLM 50-27 GC är den som funktionsmässigt mest liknar GLM 50C vad jag kan se (då båda har lutningsmätning, Bluetooth, färgskärm, samt "riktiga" knappar istället för touch knappar). Största skillnaden mellan GLM 50C och GLM 50-27 GC verkar vara att den senare har grön laser samt ser lite mer stöttålig ut (möjligtvis gör det den också lite klumpig om man ska ha den i fickan?).

Så jag tänkte bara höra om någon har GLM 50-27 GC och kan dela med sig om lite synpunkter om den? Om ni även provat den tidigare modellen GLM 50C får ni gärna jämföra med den också.

Tack på förhand!
 
Inget svar på frågan, men tipsades för ett tag sen om GLM 150-27C som såldes för runt 2000kr då, jag reagerade över att den hade micro USB då, antar det också är uppgraderat på de nya?
 
J JFrisk skrev:
Inget svar på frågan, men tipsades för ett tag sen om GLM 150-27C som såldes för runt 2000kr då, jag reagerade över att den hade micro USB då, antar det också är uppgraderat på de nya?
Jag kollade på Boschs hemsida, och det finns två varianter av GLM 50-27 GC. En med 2xAA 1.5V batterier, och en med 3.7V Li-ion batteripack samt laddning via USB-C. Se under rubriken "Välj en variant" på sidan länkad till nedan:

https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/glm-50-27-cg-0601072U01
 
Jag kan ge viss input. Jag köpte en GLM 50C och den är löjligt överspecad med finesser för mig som hemmapulare. Bluetooth och appstöd är kul men används mkt sällan. Jag valde mellan den och GLM 40 vill jag minnas och det var GLM 50s bättre mätprecision som gjorde att jag valde den. Ärligt talat hade en GLM 40 räckt gott och väl. Jag gillar mätaren och använder den mest för att mäta avstånd. Ibland som ersättning för vattenpass tack vare det lilla måttet där ett vanligt pass inte får plats.

Mitt råd är: Köp en GLM 50-27C och gå sen runt och flina. Den är ett lyckopiller! 😉😁
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag köpte en GLM 50C och den är löjligt överspecad med finesser för mig som hemmapulare.
ClasseClas ClasseClas skrev:
Mitt råd är: Köp en GLM 50-27C och gå sen runt och flina. Den är ett lyckopiller! 😉😁
GLM 50-27 C är om jag förstår saken rätt samma som GLM 50-27 CG, fast den försnämnda har röd laser istället för grön.

Men båda de modellerna har väl lika mycket finesser som GLM 50C. Så om GLM 50C var överspec:ad för ditt ändamål så borde väl GLM 50-27 CG också vara det?
 
N NyfikenVit skrev:
GLM 50-27 C är om jag förstår saken rätt samma som GLM 50-27 CG, fast den försnämnda har röd laser istället för grön.

Men båda de modellerna har väl lika mycket finesser som GLM 50C. Så om GLM 50C var överspec:ad för ditt ändamål så borde väl GLM 50-27 CG också vara det?
Kör en grön om du vill ha en sån. Självklart är GLM 50-27 CG överspecad också men tycker du den är värd pengarna så skaffa en sån. Jag vill minnas att jag betalade under 1000 kr för min GLM 50 C på netonnet så det var inte så mycket att yvas över. Som jag nämnde så är det en skillnad i mätprecisionen gentemot enklare och billigare modeller och det var i ärlighetens namn det som avgjorde köpet för min del.
 
C
Har de fixat "avtryckarknappen", som enligt min åsikt är gamla 50C:s akilleshäl? Den kräver så pass kraftigt tryck att det är svårt att undvika att instrumentet rubbas när man mäter på lite längre avstånd.
 
C cpalm skrev:
Har de fixat "avtryckarknappen", som enligt min åsikt är gamla 50C:s akilleshäl? Den kräver så pass kraftigt tryck att det är svårt att undvika att instrumentet rubbas när man mäter på lite längre avstånd.
Jag provade GLM 50-27 C i butik nyligen och "avtryckarknappen" på den kändes mjuk. Så det problemet är nog löst.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.