Jag överväger att installera bergvärme och tar del av alla erfarenheter kring detta på detta forum. För att spara på värmepumpen och spara el-kronor överväger jag att kombinera med en solvärmekrets.

Jag förstår nu också att det finns system där överskottsvärme från solkretsen förs ner i ernergibrunnen i berget och på det viset laddar brunnen med värme, att hämta upp vid senare tillfälle. Exempelvis marknadsför EVI ett sådant system. Det låter ju väldigt geschwinnt, men jag hör också kritiker som menar att den åteladdade värmen spolas bort med grundvattenströmmarna.

Jag skulle nu gärna vilja veta mer om
1. Någon har intressanta kalkyler på nyttan med att kombinera berg- och solvärme.
2. Någon har erfarenheter att dela med sig av när det gäller återladdningen av energibrunnen.

Johan C
 
vist kan man ta till vara vis värme vid en återladdning av borran, men det är marginelt. Den stora fördelen är att du värmer köldbärar vatnet när det komit upp ur boran & då så sett får du högre verkningsgrad.

Men det är yterst tveksamt om den dyrare investeringen motsvarar vad du tjänar på det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.