Har tagit mig an mitt gamla trägolv som låg obehandlat under en plastmatta. Men fy vilket jobb! Jag ligger på knä och skurar som bara den, men tycker inte det ger så mycket resultat. Ska det vara så här jobbigt? :p Smutsen är verkligen ingrodd och går inte riktigt bort. Hade först inte tänkt att slipa det, men vi har fler rum med gamla trägolv...usch, vilket jobb!

Är det någon annan här som gjort samma sak? Vad har ni för erfarenheter?

Själv skurar jag just nu med talloljesåpa, har en burk linoljesåpa också. Jag petar med en skruvmejsel i springorna och där göms mycket damm minsann.

Jag har läst att gamla skurgolv ska vara lättskötta, men det gäller inte mitt golv. Kanske det inte varit ett skurgolv utan legat en korkmatta på. (Huset är 100 år.) Vad tror ni?
 
Hej

Vi har också tagit fram ett par golv som låg under diverse mattor o masonit. Men de har nog aldrig varit skurgolv så vi körde endast 2 varv för att få bort lukt och lite smuts. Men det är som du säger, smutsen släpper inte i första taget, vet inte hur mycket man måste skura för att få bort smutsen.

Vi kommer kanske slipa dem för att få det fräschare, vi har velat fram o tillbaka i 2 år men inte bestämts oss än. Golven är härligt kupade och det går ju förlorat när man slipar dem, men man får o andra sidan ett mer lättstädat golv som ser renare ut.

Jag tror du ska vara försiktig med linolje-produkter med tanke på linoljans självantändningsrisk, golvolja som rinner ned i isoleringen kan självantända har jag läst och jag vet av erfarenhet att linoljefärg på trasori mm. också självantänder.

Lycka till.
 
jocke@nybleus.se skrev:
Hej

men man får o andra sidan ett mer lättstädat golv

Lycka till.
Nä, det får man inte, om det verkligen är ett riktigt skurgolv man utgår ifrån. Vitsen med såpskurningen, utöver att göra golvet rent, är ju att bygga upp en hård, smutsavvisande och skyddande yta. Och detta tar tid, men ytan blir bättre för varje gång man skurar. Har man ett 150-årigt skurgolv har man alltså 150 års skurbehandling på köpet - något man ska vara mycket tacksam för! Och då är golvet lättskött!

Som du väl vet är ju också materialet i ett riktigt gammalt skurgolv hyvlat, så att ytan är slät. Går du på den med slippapper tar du dels bort den såpbehandlade ytan och dels ruggar upp alltihopa. Hur man sen får tillbaks en smutsavvisande yta när golvet är uppruggat och mikroskopiskt "luddigt" vet jag inte. Undrar om det verkligen går.

Sen finns det ju å andra sidan många trägolv som aldrig varit gjorda för att synas, utan som är undergolv som las in för att ligga under en linoliummatta eller liknande, när de kom. Och de har förstås ingen såpskurad yta, och är antagligen gjorda av betydligt enklare virke också. Det skulle ju onekligen kunna vara ett sånt du har - och ska du göra om det till ett skurgolv får du börja från början och bygga upp ytan själv, med många, många såpskurningar. Något sådant har jag aldrig gjort själv, det finns nog andra som kan det bättre. Eller också målar du det.

Värt att tänka på är också att det kan dra lite längs golven i gamla hus när det är som kallast - och då känns det skitkallt med blanka golv (gäller t.ex. lackade, målade med blank färg och även vissa plattor). Ytan på skurgolven gör att de känns mycket varmare att gå på, även om temperaturen egentligen är ganska låg.

Linolja på en trasa kan självantända, ja, och jag tror man ska vara lite försiktig med att hälla på linolja på ett golv också, om det skulle komma ner i trossbotten. Men att såpan skulle kunna reagera så? Nä, det har jag aldrig hört talas om.

 
jocke@nybleus.se skrev:
Jag tror du ska vara försiktig med linolje-produkter med tanke på linoljans självantändningsrisk, golvolja som rinner ned i isoleringen kan självantända har jag läst och jag vet av erfarenhet att linoljefärg på trasori mm. också självantänder.
Men det är alltså inte linolja utan såpa gjord av linolja jag har.
 
Använd din linoljesåpa, den är oändligt mycket effektivare än vanlig såpa. Vi har ett urskitigt sovrumsgolv som vi jobbar på, och skillnaden mellan såpan är avgörande. Det tar nog ett antal skurningar innan det blir fint, men inte mer än fem. Jag använder levang (med skaft), inte knäskura.Starkt koncentrerad, och skölj efter med vatten. Det gör nog susen! Slipa INTE.
 
Och det ska vara kallt vatten, annars blir golvet grått (sägs det, har inte provat själv).

Men att äkta linoljesåpa är det bästa, det har jag egen erfarenhet av. Inget annat tar bort fettfläckar i alla fall.

/EB
 
TorpSara skrev:
Jag använder levang (med skaft), inte knäskura.
Levang? Se där, nu fick jag lära mig ett nytt ord! ::)

Har använt min levang också, men tyckte att jag inte riktigt kom åt med den i alla springor. Jag kör klart på knäna första skurningen varje fall.

Tycker nog också att linsåpan är bättre än tallsåpan, men det kanske kan bero på mängden såpa också.

Sköljvattnet blir ju smutsigt direkt! Får se om golvet börjar likna något när jag skurat så att sköljvattnet är rent.

Men fy vilken tid detta tar! :surprised: Hoppas vi inte hittar fler intakta golv i detta stora hus. ;) Nu har vi varje fall ett golv som minne från 1900. Och så har jag hittat en liten välbehållen bit korkmatta. Den kan säkert passa i nån garderob någonstans.
 
Ja, det tar tid... Vårt är så oerhört skitigt så att det ser målat ut... Men varje omgång ger ju så pass mycket resultat att det känns värt att jobba vidare. Men jag önskar att det fanns en genväg att gå, skurmaskin? :p
 
TorpSara skrev:
skurmaskin? :p
Faktum är att jag har en skurmaskin stående i rummet. Pappa hade visst en "över". ::) Men det lät bättre än vad det var. Den skurar inte speciellt hårt och så blir den så himla skitig och gnor bara runt sörjan känns det som, fastän den ska vispa in smutsen i en behållare. Jag ska nog köra med den igen när jag skurat bort det värsta så får vi se.

Men idag efter att golvet torkat uppenbarade det sig en renare fläck mitt på golvet. Där var golvet lättskurat och blankare, inte alls så mycket repor. Har där kanske varit en sexkantig trasmatta...eller ett bord...eller...? :-?

Lossnar det flisor från ditt golv också när du skurar?
 
Ja, på sina ställen där golvet är extra slitet flisar det sig. Jag funderar på att hyvla lite försiktigt på de värsta. Annars är golvet av bra kvalitet med stående fibrer (årsringar) och där flisar det sig inte. Jag spillde lite såpa på ett ställe, där är det väldigt fint nu... ;)

Det kan nog absolut ha varit en matta eller ett bord där det är lättare att skura!
 
Vi tog upp våra golv förra året. De var så smutsiga så att vi slipade om dem och började om på nytt. Vi lutade först, sedan såpaskurade med naturell gammaldags trägolvssåpa. Nu har vi börjat såpa med vitpigmenterad gammaldags trägolvssåpa och ytan börjar bli mer och mer lättstädad. Det har spillts rödvin och kaffe på fester, men det är bara att gå över med såpan dagen efter och det försvinner helt och hållet efter att det torkat upp. Och visst är det härligt att gå på.

Nu har vi funderingar på golvet i köket. Men antagligen räcker det inte med såpa där. Kanske skall man ha den nya hårdwaxoljan från Osmo där. Någon som har erfarenheter av den.
 
Lewen skrev:
Vi tog upp våra golv förra året. De var så smutsiga så att vi slipade om dem och började om på nytt. Vi lutade först, sedan såpaskurade med naturell gammaldags trägolvssåpa.
Vi har (tack och lov) inte gamla skurgolv i varje rum. Har hittat ett undergolv från 1957 som är intakt och där ska slipmaskinen få göra sitt. Och sen blir det nog lut och olja.

Men det gamla skurgolvets härligt kupade brädor ska vi inte slipa. Där kör vi gamla stilen, dvs ingen lut, inget kalk, bara skura, skura, skura. Och så gör vi förresten i de rum där vi varit tvungna att lägga nya golv också.

Hårdvaxolja i köket? Låter intressant! (Bara det nu inte ligger ett skurgolv där! *blandade förväntningar* :-/ Maken kommer bli tokig om jag lägger mig ner och börjar skura där också! :p)
 
Vi har linoljesåpskurat golv i vårt kök!

Fernissade golv som slipades i april & så har jag skurat 5-6 ggr med hög dosering av såpan. Vi har 3 barn som använder köket flitigt & golvet tål det mesta, har fortfarande inte fått en bestående fläck. Jag är ganska snabb med att torka upp med kallt vatten (+ såpa ibland) om det spills något färgrikt annars krävs det inget särskilt.
I vår hall är golvet nog skurat ett 10-tal ggr & har nu fått en härlig hård tålig yta med vacker silvrig lyster. & detta är då en HALL med barn i åldrarna 5, 7, 9 !!!! (Skiffer endast 1m innanför ytterdörren.) Det är ju inte varje gång skorna tas av.....
Rekommenderar alla att såpskura om ni vill ha levande, varma, ljuvliga trägolv. Har använt Gysinges såpa, de andra kan jag inte gå i god för...!
 
Eleanor skrev:
Vi har linoljesåpskurat golv i vårt kök!

Fernissade golv som slipades i april & så har jag skurat 5-6 ggr med hög dosering av såpan.

I vår hall är golvet nog skurat ett 10-tal ggr & har nu fått en härlig hård tålig yta med vacker silvrig lyster.
Behandlade ni golven med någonting innan ni började skura?

Är golvet i er hall också gammalt?

Vi har några nylagda trägolv som vi inte behandlat alls. Jag har bara skurat dem en gång för de har inte blivit smutsiga än. Däremot blir det stora färgförändingar där skyddspappen legat. Kanske får golvet jämnare färg med tiden om man flyttar runt mattorna? Är lite osäker på om såpskurning kommer funka på nytt golv...
 
Nej, nu ger jag snart upp och lägger in ett nytt golv trots en veckas skurande.

Jag har skurat mitt gamla golv och petat springor, så nu är det rent. Men det är inte snyggt! Det är massor med repor och skador i golvet och så blir det en massa flisor och "ludd" från träet ju mer jag skurar. Inte kul att gå barfota där!

Med nylagt golv kommer golvet i samma höjd som angränsande rum eftersom vi måste lägga nya golv i dem.

Ska jag ge upp och strunta i allt jobb jag lagt på det gamla golvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.