Eftersom jag brinner för naturmaterial så bestämde jag /vi att vi skulle måla huset i linoljefärg, in/utvändigt. Jag har läst på och målat och efter flera års erfarenhet så kan jag kortfattat dela med mig av vad jag lärt och det är även min åsikter inblandat så ta det inte som något form av facit.

- Lösningsmedel eller torkmedel behövs inte om man målar tunt. Det är bara förenklar om man inte klarar att måla tunt.
- Rå linolja är bäst, en del tillverkare hävdar att kokt är bra men det är bara för att den är billigare. Rå tränger in bättre.
- Kulören i linoljefärg är bara för estetik man kan lika gärna bara olja.
- Undantaget är utomhus där man behöver tillsätta någon som hindrar mögelpåväxt.
- Man måste arbeta in linolja, det räcker inte att tex spruta.
- Antalet målningar handlar om att mätta trät så man får bedöma det eftersom.
- Man kan måla på allt även plastfärg men såklart tränger den då inte in i trät.
- Linolja torkar inte utan oxiderar även om det blir lite samma sak. Värme och syra påskyndar.
- Linolja är lättare att måla med än plastfärg.
- Linolja är kladdigare och svårare att göra rent än plastfärg.
- Det går åt så lite så man kan inte jämföra priser rakt av med plastfärg.
- En linoljefärg går alltid att måla på en annan. Tex. måla Gysinger på Ottosons funkar fint.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Eftersom jag brinner för naturmaterial så bestämde jag /vi att vi skulle måla huset i linoljefärg, in/utvändigt. Jag har läst på och målat och efter flera års erfarenhet så kan jag kortfattat dela med mig av vad jag lärt och det är även min åsikter inblandat så ta det inte som något form av facit.

- Lösningsmedel eller torkmedel behövs inte om man målar tunt. Det är bara förenklar om man inte klarar att måla tunt.
- Rå linolja är bäst, en del tillverkare hävdar att kokt är bra men det är bara för att den är billigare. Rå tränger in bättre.
- Kulören i linoljefärg är bara för estetik man kan lika gärna bara olja.
- Undantaget är utomhus där man behöver tillsätta någon som hindrar mögelpåväxt.
- Man måste arbeta in linolja, det räcker inte att tex spruta.
- Antalet målningar handlar om att mätta trät så man får bedöma det eftersom.
- Man kan måla på allt även plastfärg men såklart tränger den då inte in i trät.
- Linolja torkar inte utan oxiderar även om det blir lite samma sak. Värme och syra påskyndar.
- Linolja är lättare att måla med än plastfärg.
- Linolja är kladdigare och svårare att göra rent än plastfärg.
- Det går åt så lite så man kan inte jämföra priser rakt av med plastfärg.
- En linoljefärg går alltid att måla på en annan. Tex. måla Gysinger på Ottosons funkar fint.
Bra spaltat. Nu har TS fått bra hjälp med sin fråga, så att utvidga tråden lite känns rimligt. Tänkte kommentera lite vad du skriver från min utgångpunkt (tillverkar och målar fönster hantverksmässigt).

1) Lösningsmedel. Håller med, undvik. Detsamma gällande torkmedel.

2) Delar inte alls tanken om rå linolja. Har förvisso mindre molekyler och tränger in längre pga det. Men en uippvärm kokt linolja tränger också in mycket långt. Dessutom slipper man då diverse proteiner (mat för mikroorganismer) samt ett par vattenlösliga fettsyror. Den kokta linoljan Torkar snabbare samt ger en starkare film. Kokt linolja är dessutom dyrare än rå. Du har händelsevis inte förväxlat rå/kokt med kallpressad/varmpressad? För det är helt olika saker.

3) Nej, kulören i linoljefärgen är väldigt viktig. Bara linoljefärg bryts ner mycket mycket snabbare av UV-ljus.

4) Du behöver definitivt något som hindrar mögelpåväxt med rå linolja. Vi använder som sagt kokt, men tillsätter inte själv något för att hindra mögel (generellt) förutom vad som redan finns i färgen i form av Zink-vitt.

5) Arbeta in linolja. Jag vet inte om detta. Har hört vettiga argument från båda håll. Vi penslar allting.

6) Antalet styrkningar varierar, helt klart. Beroende på hur tjockt man målar och kulör och underlag.

7) Håller med, linoljefärg fäster på nästan allt. Sen skulle jag inte måla det ovanpå plastfärg, då får man nackdelarna med båda färgerna.

8) håller med. Oxiderar. Värme, syre och UV-ljus.

9)Lättare/svårare än plastfärg. Ja och nej. När man kan måla med linoljefärgen - definitivt ja. Men det krävs lärotid och mer som kan strula. Men alla jag känner som målar med linoljefärg hatar att måla med plastfärg.

10) göra rent. Ja, håller med. Vi försöker göra rent så lite som möjligt. Penslarna får stå i rå linolja (som inte torkar särskilt snabbt) tills nästa gång.

11) Nä, helt menlöst att jämföra literpris med plastfärg. Men den viktigaste anledningen till att välja linoljefärgen är såklart skyddet för träet.

12) Linoljefärg ovanpå varandra. Bra fråga, har ej testat alla.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Bra spaltat. Nu har TS fått bra hjälp med sin fråga, så att utvidga tråden lite känns rimligt. Tänkte kommentera lite vad du skriver från min utgångpunkt (tillverkar och målar fönster hantverksmässigt).

1) Lösningsmedel. Håller med, undvik. Detsamma gällande torkmedel.

2) Delar inte alls tanken om rå linolja. Har förvisso mindre molekyler och tränger in längre pga det. Men en uippvärm kokt linolja tränger också in mycket långt. Dessutom slipper man då diverse proteiner (mat för mikroorganismer) samt ett par vattenlösliga fettsyror. Den kokta linoljan Torkar snabbare samt ger en starkare film. Kokt linolja är dessutom dyrare än rå. Du har händelsevis inte förväxlat rå/kokt med kallpressad/varmpressad? För det är helt olika saker.

3) Nej, kulören i linoljefärgen är väldigt viktig. Bara linoljefärg bryts ner mycket mycket snabbare av UV-ljus.

4) Du behöver definitivt något som hindrar mögelpåväxt med rå linolja. Vi använder som sagt kokt, men tillsätter inte själv något för att hindra mögel (generellt) förutom vad som redan finns i färgen i form av Zink-vitt.

5) Arbeta in linolja. Jag vet inte om detta. Har hört vettiga argument från båda håll. Vi penslar allting.

6) Antalet styrkningar varierar, helt klart. Beroende på hur tjockt man målar och kulör och underlag.

7) Håller med, linoljefärg fäster på nästan allt. Sen skulle jag inte måla det ovanpå plastfärg, då får man nackdelarna med båda färgerna.

8) håller med. Oxiderar. Värme, syre och UV-ljus.

9)Lättare/svårare än plastfärg. Ja och nej. När man kan måla med linoljefärgen - definitivt ja. Men det krävs lärotid och mer som kan strula. Men alla jag känner som målar med linoljefärg hatar att måla med plastfärg.

10) göra rent. Ja, håller med. Vi försöker göra rent så lite som möjligt. Penslarna får stå i rå linolja (som inte torkar särskilt snabbt) tills nästa gång.

11) Nä, helt menlöst att jämföra literpris med plastfärg. Men den viktigaste anledningen till att välja linoljefärgen är såklart skyddet för träet.

12) Linoljefärg ovanpå varandra. Bra fråga, har ej testat alla.
Kul med en yrkesman!

Skall korrigera mig för med rå linolja menar jag som första olja, impregnera innan ”färgen”. Inser att jag missade en punkt så håller med.

Att arbeta in menar jag just med pensel och att man inte bara kan stryka en gång utan ”arbeta”.

Jag tyckte redan första gången att det var lättare att måla, med plastfärg på tex snickerier måste man vara sjukt snabb för att inte då massa penseldrag.

Jag har bestämt att göra ett test med plastfärg vs linolja vs linolja med kulör. Vilken kulör motstår UV bäst enligt dig? Vit? Så återkommer jag om 5-10år :)
 
P PHPersson skrev:
Kul med en yrkesman!

Skall korrigera mig för med rå linolja menar jag som första olja, impregnera innan ”färgen”. Inser att jag missade en punkt så håller med.

Att arbeta in menar jag just med pensel och att man inte bara kan stryka en gång utan ”arbeta”.

Jag tyckte redan första gången att det var lättare att måla, med plastfärg på tex snickerier måste man vara sjukt snabb för att inte då massa penseldrag.

Jag har bestämt att göra ett test med plastfärg vs linolja vs linolja med kulör. Vilken kulör motstår UV bäst enligt dig? Vit? Så återkommer jag om 5-10år :)
Jag skulle undvika rå linolja för impregnering också. Med det sagt - det kommer att fungera bra det med.

Ja, plastfärgen är svår att måla med på så sätt. Men med linoljefärgen kan man göra andra fel som kan ge problem med "russin-yta", blåsor, vidhäftning. Men det kommer. Min poäng är att jag tycker att det är viktigt att det inte målas upp som väldigt enkelt och sen blir alla som vill testa besvikna på att det ändå var mycket som kunde strula.

Angående test så kommer plastfärgen att fullständigt pulverisera linoljefärg avseende uv-tålighet i solen. Utan underhåll då alltså. Det är inte ens en match. Detsamma, fast omvänt, gäller frågan om att skydda träet från att ruttna.

Jag vet inte riktigt vilka kulörer som skyddar bättre/sämre mot UV. Jag får ju på något sätt måla med det som kunden vill ha;) Samtliga är helt överlägsna att bara olja med linolja dock.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
N
Daniel_N Daniel_N skrev:
Bra spaltat. Nu har TS fått bra hjälp med sin fråga, så att utvidga tråden lite känns rimligt. Tänkte kommentera lite vad du skriver från min utgångpunkt (tillverkar och målar fönster hantverksmässigt).

1) Lösningsmedel. Håller med, undvik. Detsamma gällande torkmedel.

2) Delar inte alls tanken om rå linolja. Har förvisso mindre molekyler och tränger in längre pga det. Men en uippvärm kokt linolja tränger också in mycket långt. Dessutom slipper man då diverse proteiner (mat för mikroorganismer) samt ett par vattenlösliga fettsyror. Den kokta linoljan Torkar snabbare samt ger en starkare film. Kokt linolja är dessutom dyrare än rå. Du har händelsevis inte förväxlat rå/kokt med kallpressad/varmpressad? För det är helt olika saker.

3) Nej, kulören i linoljefärgen är väldigt viktig. Bara linoljefärg bryts ner mycket mycket snabbare av UV-ljus.

4) Du behöver definitivt något som hindrar mögelpåväxt med rå linolja. Vi använder som sagt kokt, men tillsätter inte själv något för att hindra mögel (generellt) förutom vad som redan finns i färgen i form av Zink-vitt.

5) Arbeta in linolja. Jag vet inte om detta. Har hört vettiga argument från båda håll. Vi penslar allting.

6) Antalet styrkningar varierar, helt klart. Beroende på hur tjockt man målar och kulör och underlag.

7) Håller med, linoljefärg fäster på nästan allt. Sen skulle jag inte måla det ovanpå plastfärg, då får man nackdelarna med båda färgerna.

8) håller med. Oxiderar. Värme, syre och UV-ljus.

9)Lättare/svårare än plastfärg. Ja och nej. När man kan måla med linoljefärgen - definitivt ja. Men det krävs lärotid och mer som kan strula. Men alla jag känner som målar med linoljefärg hatar att måla med plastfärg.

10) göra rent. Ja, håller med. Vi försöker göra rent så lite som möjligt. Penslarna får stå i rå linolja (som inte torkar särskilt snabbt) tills nästa gång.

11) Nä, helt menlöst att jämföra literpris med plastfärg. Men den viktigaste anledningen till att välja linoljefärgen är såklart skyddet för träet.

12) Linoljefärg ovanpå varandra. Bra fråga, har ej testat alla.
Hear, hear! Äntligen någon som kan detta.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Jag har alltid använd rå kallpressad linolja för utomhusmåleri, panel etc. Och rå eller kokt för inomhus snickerier.
Har haft uppfattningen att en bra rå i princip aldrig "torkar", går in djupare och därmed skyddar bättre, naturligtvis alltid med åtminstone zink i basen.
Är detta felaktigt eller varför skulle man använda kokt tex utomhus?
 
TRJBerg
När jag målade med konstnärsfärger i början på 70-talet (oljemålningar) så var färgen viktig för "torktiden". Den effekten varierade mellan olika färger. Typiskt tog det 2 veckor innan färgen var yttorr. (Fördel då man kunde fortsätta måla i flera dagar färg-i-färg.)
Har för mig att kokt linolja hade nackdelen att gulna kraftigt med tiden.
Gjorde rent penslarna med såpa och varmt vatten. (Dyra penslar.)
Målade både tunt och tjockt beroende på effekten jag var ute efter. Vi använde även andra medel för olika effekter, bl a delvis genomskinlighet för att låta underliggande färger skina igenom.
Kan tillägga att jag sett vad som händer när man använder linolja utan färg på en dörr. Det tog en evighet innan den var yttorr. (Månader?)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag har alltid använd rå kallpressad linolja för utomhusmåleri, panel etc. Och rå eller kokt för inomhus snickerier.
Har haft uppfattningen att en bra rå i princip aldrig "torkar", går in djupare och därmed skyddar bättre, naturligtvis alltid med åtminstone zink i basen.
Är detta felaktigt eller varför skulle man använda kokt tex utomhus?
Just för att den råa torkar långsamare så är den mera benägen att dra till sig mögel. Den kokta torkar fortare och bildar ett skikt som gör ytan lite glansig och avvisande mot smuts och mögel. Jag har gjort misstaget att pensla på rå kallpressad linolja för att fräscha upp målningen på mina vittrade fönster. En fuktig höst gjorde att jag fick mögel som bet sig fast och inte gick bort förrän jag skrapade till trärent och behandlade med antimögelmedel. Sedan dess aktar jag mig för rå linoja som ytbehandling utomhus! Däremot blandar jag i en gnutta kokt linolja i slutstrykningsfärgen enligt Ottossons recept.
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Just för att den råa torkar långsamare så är den mera benägen att dra till sig mögel. Den kokta torkar fortare och bildar ett skikt som gör ytan lite glansig och avvisande mot smuts och mögel. Jag har gjort misstaget att pensla på rå kallpressad linolja för att fräscha upp målningen på mina vittrade fönster. En fuktig höst gjorde att jag fick mögel som bet sig fast och inte gick bort förrän jag skrapade till trärent och behandlade med antimögelmedel. Sedan dess aktar jag mig för rå linoja som ytbehandling utomhus! Däremot blandar jag i en gnutta kokt linolja i slutstrykningsfärgen enligt Ottossons recept.
Ottosson förslår gurndmålning av fasad med 30% linoljefärg + 70% rå linolja. Låt torka minst 4-5 dagar. Jag körde det på ohyvlad (!) panel. Och sen outspädd färg på det. Verkar funka utan mögel.

(Tio år har passerat och östsidan med sol behöver nu målas om. Det värsta med linoljefärg är att arbetet aldrig tar slut...)
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ottosson förslår gurndmålning av fasad med 30% linoljefärg + 70% rå linolja. Låt torka minst 4-5 dagar. Jag körde det på ohyvlad (!) panel. Och sen outspädd färg på det. Verkar funka utan mögel.
Jo, grundmålning är en annan sak. Då tillkommer ju en slutstrykning med outspädd färg. Eller om man vill ha en blankare finish med 5-10% kokt linoljefärg (allt enligt Ottosson). Att ha okokt linolja i ytskiktet är att be om trubbel! Sedan beror det förstås på i vilken landsända man bor (Skåne har mer problem med mögel än Norrland) och vilken årstid man målar.
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Jo, grundmålning är en annan sak. Då tillkommer ju en slutstrykning med outspädd färg. Eller om man vill ha en blankare finish med 5-10% kokt linoljefärg (allt enligt Ottosson). Att ha okokt linolja i ytskiktet är att be om trubbel! Sedan beror det förstås på i vilken landsända man bor (Skåne har mer problem med mögel än Norrland) och vilken årstid man målar.
Tänker att den råa linoljan borde röra sig utåt genom färglagret över tiden. Men även rå linolja oxiderar till ett korslänkat vax/harts - det bara tar längre tid än för kokt linolja.
 
N
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Jo, grundmålning är en annan sak. Då tillkommer ju en slutstrykning med outspädd färg. Eller om man vill ha en blankare finish med 5-10% kokt linoljefärg (allt enligt Ottosson). Att ha okokt linolja i ytskiktet är att be om trubbel! Sedan beror det förstås på i vilken landsända man bor (Skåne har mer problem med mögel än Norrland) och vilken årstid man målar.
Ännu bättre blir glansen med 5% soloxiderad linolja,
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Hmm, får man fråga om erfarenhet av Engwall & Claesson? (såg tråden med de nytillverkade fönstren)

Jag har målat en hel del med Ottosson och en hel del med linoljefärg som någon (jag eller någon annan) blandat i hop själv men aldrig med Engwall & Claesson. Funderar på att byta eftersom det känns närmare och enklare och åka till en färghandel som är återförsäljare av E&C då jag vill ha färgen i en kulör som jag inte har ncs-kod på. Har beställt från Ottossons med nsc-kod tidigare via mejl och jag vet att man kan köra dit med ett färgprov men det är lite långt...
 
  • Gilla
Papperspåse
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det värsta med linoljefärg är att arbetet aldrig tar slut...
Menar du att det är bättre eller lindrigare att ett par tre ggr i livet byta rötskadade plastfärgsmålade fasader eller saknar du möjligheten till montage av i princip underhållsfria Sidiplattor?
 
  • Gilla
  • Haha
Nephew och 1 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Just för att den råa torkar långsamare så är den mera benägen att dra till sig mögel. Den kokta torkar fortare och bildar ett skikt som gör ytan lite glansig och avvisande mot smuts och mögel. Jag har gjort misstaget att pensla på rå kallpressad linolja för att fräscha upp målningen på mina vittrade fönster. En fuktig höst gjorde att jag fick mögel som bet sig fast och inte gick bort förrän jag skrapade till trärent och behandlade med antimögelmedel. Sedan dess aktar jag mig för rå linoja som ytbehandling utomhus! Däremot blandar jag i en gnutta kokt linolja i slutstrykningsfärgen enligt Ottossons recept.
Men då är grundproblemet att du inte har pigment i, jag brukar aldrig stryka utan pigment.
Jag har målat ett antal hus under 25 år, alltid med rå kallpressad av god kvalitet. Utomhus späder jag gärna med terpentin för att det skall suga och torka riktigt bra först och ibland även andra strykningen. Utomhus en fin vårdag eller tidig höst yttorkar ju ett färgstrykning på 1-2 dagar. Nu väljer jag också färg med pigment som är bra för att ha utomhus, det tror jag gör den största skillnaden när det gäller mögel. Enda gången jag fått mögel i ngn omfattning, blandade jag inte kulören själv utan beställde bruten.

Även på båtar är väl rekommendationen att använda rå linolja och låte den mättas, torka ett par veckor tills ytskiktet härdar innan man lackar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.