Vi ska bygga ut vårt suterränghus med källare på övre plan. Utbyggnaden blir som taket på ett T.
Vi börjar fundera på varmgrund, mycket för att boplanet indag har träbjälklag och vi skulle vilja behålla känslan.

Varmgrunden kommer byggas på berg och vi tittade lite på isovers bild:
http://www.isover.se/konstruktionslösningar/grund+och+källare/g-c3-209+varmgrund

Men det som saknas är information om ventilation/uppvärmning.Hur har ni gjort för att hålla fuktfritt?
Hur ska man göra med en sådan här grund?
Ska man värma upp den på något sätt?
Har ni nån avfuktare/ motsvarande "trygghetsvakten"?
Vi kommer inte ha golvvärme så vi kommer inte värma utrymmet på så sätt.

Här har man visat en lösning där man ventilerar ner genom ventiler från boplanet (parocs bild) http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/GrundlaggningWB.pdf
Men hur kommer luft ut ur grunden om man gör såhär, man kan ju inte bara trycka in luft i evigheter, då blir det ju inget luftombyte tillslut.

Detta skulle vi ju kunna ha genom att ventilera den från suterrängplanet som ju ligger vägg i vägg med grunden om det inte tvunget måste ske uppifrån golvet.

Sista fråga om ingen kan hjälpa, jag stör mig alltid så fruktansvärt på att det i de här villatidningarna man får i brevlådan står att om man är osäker så rådgör med en expert, men det står aldrig vad denna expert är. Så nu undrar jag, vem är expert på detta, vilken typ av yrkesman är det? Vem ska man rådgöra med?

Slutligen: Någon som använt nån firma här i Göteborgstrakten och varit nöjda?
 
Detta är inte vad du frågar efter, men ändå en kommentar :)

Varför "varmgrund"?
Du skriver om att behålla känslan med träbjälklag, men jag förstår inte vad det är för känsla. Att det är svajigt och knarrar?

Varför inte helt enkelt bara göra en betongplatta, med isolering under?
Det är det vanligaste grundläggningssättet idag, kanske mycket för att det är enkelt och rättframt.
Varför göra en krypgrund, där luften sedan måste hållas varm eller avfuktas?

Och när väl parketten är lagd tror jag inte det blir någon skillnad i känsla.
 
Det finns ett företag som har patenterat en herrejösses varmgrund - googla Semako och Ecogrund eller något sådant. Det är ett helt koncept som har en del fördelar.

...annars hade jag kört efter KoW's linje.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Har googlat på dessa eftersom de refereras till i äldre trådar här, men de verkar inte längre finnas, ecogrund.se är numera en ren reklamsida i bloggformat. Semako hittar jag ingen info mer än av typen allabolag o liknande.

Locke skrev:
Det finns ett företag som har patenterat en herrejösses varmgrund - googla Semako och Ecogrund eller något sådant. Det är ett helt koncept som har en del fördelar.

...annars hade jag kört efter KoW's linje.
 
Betr. "känslan" kan jag ge ett litet tips:

Jag har alltså betongplatta, men ingen ingjuten golvvärme.
Golvet består alltså av, nedifrån
300 mm cellplast
100 mm armerade betong
12 mm ASFABOARD
14 mm Kährs Bokparkett

Asfaborarden ligger alltså under klickgolvet, där man annars oftast har 2 mm underlagsfoam.
(Och parkettgolven ligger i samma nivå som de flytspacklade våtrummen.)
Asfaboarden ger behaglig svikt i golvet, samtidigt som den jämnar ut ev. ojämnheter i betongplattan.
Det är kanske det du menar med "känsla" :)
 
Tack Locke för att du väcker gamla minnen :)

Intressant utveckling:
Ekogrund var ett påhitt av professorn i byggteknik Christer Harrysson vid Örebro tekniska högskola (numera universitet efter att Göran Persson fick sitt hedersdoktorat).

Jag minns att det var nytt och hajpades ordentligt 2009 när jag projekterade mitt hus.

Systemet gick ut på en krypgrund, som var rejält isolerad med cellplast.
Krypgrundens luft värmdes upp av en Luft/Luft-värmepump.
Sedan sögs den varma luften upp i bostadsdelen av huset.

Christer Harrysson var (är?) en stridbar person, som var mycket på tvärs med den konventionella utvecklingen på husbyggnadsområdet, på ont och gott. Jag har en bok av honom någonstans som heter "Husdoktorn går ronden".
http://www.byggnadsvard.se/webbshop/böcker/husdoktorn-går-ronden

Nu är tydligen hajpen över och ekogrunden har gått till sina fäder, som varande en återvändsgränd bland alla andra återvändsgränder.

Betecknande nog fick Ekogrund/Semako 2 miljoner kr i utvecklingsbidrag av Energimyndigheten.
Den "myndigheten" satsar ju på allt som luktar energi och klimat, hur verklighetsfrämmande det än är.

Bild på ekogrundkonceptet:
810_huvudbild_200.jpg
 
Det låter som en bra lösning - men det förutsätter att man har gott om isolering så som KoW har annars kan det bli dumt.

Det var tråkigt att Ecogrund verkar ha upphört. Googlade och hittade en del bilder så det verkar som om det används av en del aktörer - troligtvis mot royalty.

Ecogrundkonceptet uppfanns av en man vid namn Sten Engwall - en mycket kreativ herre som borde vara gott och väl över 90 vid det här laget. Han är en fantastisk människa med ett liv av uppfinnande bakom sig. Han uppfann på 50-talet bland annat en ny typ av bergborr som Atlas Copco köpte patentet på. Han var pionjär inom bergvärme, prefab-byggande, teknikinstallationer (tror han kallade uppfinningen teknikpelaren) med mera med mera. Han har varit med i Draknästet på teve också!

Jag träffade honom i samband med att han uppfunnit en trappa med inbyggd rullstolslyft - lång historia men det blev som så att jag blev hembjuden till han och hans fru på en bit mat och en förevisning av den här Ecogrunden som man gick ned i via en speciell kulvertnedgång i deras trädgård. Där nere fanns datorskärmar och en massa annat - det hela var näst intill surrealistiskt...

Ja, det blev lite OT där...
 
Postade samtidigt som KoW här - Intressant det där med professorn - honom har jag inte hört talas om förr.
 
japp, det är den behagliga svikten som jag tycker saknas med platta på mark.

Sen är det så att betongbilen inte kommer fram till utbyggnaden, vilket är ett problem.

Sen har jag några vänner med nybyggda hus där de har stora problem med platta på mark, troligtvis för de byggt för fort. De har dessutom väldigt kalla golv.

Edit: lät som jag inte vill bygga platta på mark för att det ger problem, så är det inte, men det verkar inte helt problemfritt heller.

Kom på sista problemet; vi ska bygga ut badrum och koppla på avloppet till gamla huset, det ger problem om avloppet i gamla huset ger sig och måste bytas beroende på hur stammarna går. Men det var vad röris sa, jag har inte grävt i om det var en överdrift.

Slutligen har vi berg, kanske inget problem om man bygger upp och fyller makadam och gjuter på.
 
Redigerat:
Intressant, Locke!

Borde vi inte ha ett delforum för byggnadshistoria.
Det verkar som halveringstiden på byggteknink är ganska kort, jämför t.ex. med enstegstätade putsfasader.

Det var alltså inte Harrysson som hittade på ecogrunden.
Men jag vet bestämt att han var med i projektet.


À propos professorer, en anekdot:
I Göteborg bodde jag i ett område med likadana villor och garage.
Garagen hade låglutande platta pulpettak.
Vintern 2009-2010 snöade det mycket, och den ena efter den andre av granngubbarna var uppe på garagetaken och skottade snö.
Men min närmaste granne åt söder log överlägset åt oss räddhågade.
Han var professor i byggteknik på CTH.
Men en morgon stod han och skottade snö som en galning.
En takbjälke på hans garage hade knäckts av snölasten :)
 
Haha. Ja. Lite beroende på livslängdsklass och annat så räknar man ju med värsta värdet på 50 eller 100 år sådär och rätt som det är överträffar ju naturen tabellstatistiken. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.